TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motoroverhaling/bytte motor??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #56140  av Mr2Nyter'n;p

Motoren i min mr2 mk1 drikker endel olje, ca 1L pr 1000km på småkjøring.. Ellers virker den igrunn brukbar bortsett fra den vanlige "tikkingen". Veier for og imot å enten overhale motoren, eller å sette inn en byttemotor.. Hva lønner seg? Heller litt imot overhaling, men vet ikke helt hva det evt ville koste meg... Hvis noen har en 4age motor liggende og kanskje et effektanlegg, ville jeg satt STOR pris på å få vite om det.. :) Er jo igrunn ikke noe hast, men ettersom jeg planlegger bruke bilen i vinter, bør den jo ha noenlunde ok motor.. :wink:

#56149  av memo

min bruker og ca 1l på 1000km, og selv om det er mye, er det ikke ALTfor mye.. har hørt at disse motorene bruker litt olje..

skal prøve å skifte til halv-syntetisk for å se om det blir bedre da jeg..

ikke bytt motor selv om den bruker litt olje, det er ikke verdt det ;)

#56157  av mralp

Overhal den du har, da vet du det blir bra. Jeg parkerer bilen min hver vinter og bytter ting etterhvert som jeg synes det er nødvendig, hvilket betaler seg veldig godt. Er sjeldent jeg behøver å fylle etter olje mellom oljeskifta, og drivstofforbruket ligger på 0,75 på små/mellomkjøring og ned mot 0,65 på langkjøring. Vedlikehold lønner seg alltid, + det er utrolig godt å vite at alt er i orden, bestandig. (Kjører en 90 mkII btw).

#56160  av bose

Gikk over til semisynt på min.. Castrol GTX Lightec 10w/40
Det hjalp ganske bra.....har fått kjørt ca 50 mil med den nye olja. har ikke brukt en dråpe enda

#56167  av Mr2Nyter'n;p

Hmm... Får vel kjøre så lenge jeg slipper fylle oftere enn jeg fyller bensin :wink: Blir nok overhaling etterhvert ja... Få en til å gjøre det etter arbeidstid.. Første året jeg hadde bilen fylte jeg kun Castrol Txt etter råd fra Toyota... Dummeste rådet jeg har fått ettersom jeg i senere tid har lært at en gammel godt brukt motor ikke ble produsert med tanke på syntetiske oljer... Derfor sverger jeg nå til mineralsk olje... Kjøper'n tilogmed på Felleskjøpet! Motoren min har aldri gått så pent og vært så snill på forbruket.. Etter evt overhaling vil jeg nok gå over til halv-syntetisk... (heter det det?) :oops:
Godt å ha dere gitt... :D