TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GT FOUR T20

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #56346  av gtfour.dk

Hej alle sammen.

Hvor mange GT FOUR og GT FOUR WRC har man nu i Norge.

#56347  av CelicaTurbo

Jeg har ihvertfall hørt om 6 forskjellige biler og det er nok enda flere som står gjemt i garasjer. Tre av dem er WRC-modeller som jeg kan huske, men det er mulig flere av dem er det uten at jeg kjenner til det :)

#56358  av gtfour.dk

Hej CelicaTurbo.

Ok, grunden til jeg stilleder dette spørgsmål er fordi der kun er min ene Celica GT FOUR i DK, da den ellers vil koste over 800.000.-DK.kr ..... :-(
Vi håber så på at man snart vil sænke afgiften i DK så vi kan få nogle af de sjove biler i DK... ;-)

#56366  av CelicaGT

Er på jakt etter gt four, så det blir nok en til her i norge, håper eg på :-)

#56369  av CelicaTurbo

gtfour: Jeg er klar over de ekstreme avgiftene i Danmark ja, men tidligere trodde jeg Norge var ille ettersom prisene fra Tyskland/Sveits fort blir over dobbelt så høy etter import. Som referanse vil en 94-95 GT-Four koste ca 217-220.000 DKK her til lands, en 90-91 MR2 GTi selges for omtrent 105-120.000 DKK men dem kan selges privat så lavt som 87.000DKK.. En 94 Supra TwinTurbo koster omtrent 380.000 DKK..

Men, så langt jeg har forstått er lønningsnivået i Danmark høyere enn i Norge, men det bør utjevnes av høyere intektsskatt så inntjening burde være omtrent det samme. Levekostnadene i Danmark er etter mitt inntrykk vesentlig lavere enn i Norge, men jeg vet ikke hvordan boligkostnadene er :)

#56376  av Gjertsen

CelicaTurbo skrev:Levekostnadene i Danmark er etter mitt inntrykk vesentlig lavere enn i Norge, men jeg vet ikke hvordan boligkostnadene er :)
Må tenke på andre ting enn bare Alkohol da :lol:
Hva er egentlig forskjellen på en vanlig gt 4 mot en WRC utgave?

#56379  av CelicaGT

Gjertsen skrev:
CelicaTurbo skrev:Levekostnadene i Danmark er etter mitt inntrykk vesentlig lavere enn i Norge, men jeg vet ikke hvordan boligkostnadene er :)
Må tenke på andre ting enn bare Alkohol da :lol:
Hva er egentlig forskjellen på en vanlig gt 4 mot en WRC utgave?
Er vel anti-lag, lettare karosseri og 260 hk..shoot me if wrong....

wrc

#56381  av ST205RR

tror dette har vert diskutert før men..

forskjellen er stor bakvinge anti-lag og water spray
vekt å effekt skal vere lik på alle LHD GT-four ST205

men som CelicaGT sier shoot me if wrong...
 #56407  av mass

WRC utgava har 255hk og er 1380 kg .Klima anlegg.anti-lag .intercoolerspray .høg vinge bak. bedre intercooler på wrc
Alt dette står i instuksjons boka til wrc utgava.
+ i test av GT FOUR i JAPANESE PERFORMANCE bladet.

Vanlege gt four har 239 hk og er 1400 kg.

#56413  av jan-erik

Kommer vel muligens enda en GT-Four på forumet her om litt etter rykter jeg hørte på Streetmeet på Gardemoen :-)

#56414  av CelicaTurbo

http://www.st205.net har en liste over forskjeller mellom WRC og vanlig modell:

http://www.st205.net/techinfo/wrcornot.htm

Det står ingenting her om at denne bilen har kraftigere motor, men jeg personlig tror det kommer av at bilen er oppført i Japansk marked med 255PS, som tilsvarer omtrent 243hk.. Og i Europeisk marked vil den da yte enda litt mindre.. Jeg har prøvd å finne en del info om det der pga at diskusjonen har vært oppe på flere forum med jevnlige mellomrom, men det er vanskelig å finne sikker informasjon om den saken der, men hva jeg har konkludert med står ovenfor ihvertfall :wink:

#56429  av jostein_loenning

Effekt i japan er høgare av ein enkel grunn:Dei har skikkelig bensin i pumpene sine :D (100oct) Og har dermed ein meir aggresiv tenning.

#56453  av CelicaTurbo

jepp, dem fleste er vel misunnelig på bensinen dem har tilgjengelig der :?

#56457  av GT4 CS

Kan man pælme på oktan booster her i norge oxo og få mere krutt i motoren? Eller må man ha en annen tenning først. Eller er de japan bilene utstyrt med hel lik tenning og hjerne som de vi ruller rundt med i norge

#56477  av CelicaTurbo

ECU'en i de Japanske motorene har et mer aggresivt tenningskart i chippen enn hva amerikanske og europeiske biler har så det er forskjell ja. Folk som importerer biler fra Japan kan oppleve problemer med tenningsbank pga at ECU er mer aggresiv.. Men, alle bilene er utstyrt med en bankesensor så de vil til en viss grad ta nytte av økt oktan i bensinen (eller minket oktan i tilfellet importert bil fra Japan), men jeg antar at det er en terskel for hvor mye endring i tenning denne bankesensoren kan gi (det er vel logisk med tanke på at japsebiler kan få problemer med lav europeisk oktan)..

Å bruke octane booster har som regel lite for seg ettersom de stort sett bare øker verdien med 0.2-0.3.. det blir liten vinning for høy pris :)