På Toyota MR2 heter et nesten tilsvarende system SMT, Sequential Manual Transmission (Sekvensiell Manuellt Gir). Men det som er den største forskjellen, i forhold til slik triptronic blir beskrevet her, er at du MÅ skifte gir selv. Uansett hvordan du kjører girer ikke bilen fra 1. til 2. og videre. Det eneste den gjør automatisk er hvis du bremser og stopper, så girer bilen ned til 1. gir av seg selv. Men du kan kjøre på første giret og øke turtallet så langt du vil uten at bilen skifter gir. Det eneste som skjer (har jeg lest.....) er at det vil komme en varseltone for å gi deg beskjed at det er på tide å gire. Har selv ikke vært så langt oppe på det røde enda. Selve giringen skjer enten ved å føre girspaken frem mot minustegnet (gire ned) eller bak mot plusstegnet (gire opp). Eller du kan bruke knapper på rattet (opp og ned) for å gire. Det betyr for eksempel at du kan velge å starte i 2. gir eller 6. gir for den saks skyld. Systemet er utrolig behagelig å kjøre med synes jeg, og det fungerer ikke så verst på bane heller. Har bare prøvd en gang, og det eneste som irriterer er alle elektroniske varsellyder (TRC, VSC, ABS, EBD og sist men ikke minst LSD som er noe jeg ikke helt hva er i en bil....). Sjekk denne linken for mer tekniske forklaringer på alle mer eller mindre forståelige forkortelser:
http://www.toyota.no/technology/glossary/index.html
På den nye versjonen av SMT (kom vel i 2002 eller 2003) tar det fortsatt litt lengre tid å gire opp, men nedgiringen går kjappere og flyter bedre enn manuell er min erfaring.
Så Toyotas SMT er ikke en automatkasse. Du kan ikke sette den i D og kjøre. Du må selv være aktiv for å gire. Forsikringsselskapene klassifiserer heller ikke disse bilene som automatgirte.
Her er forresten Toyotas egen forklaring på systemet (fra
http://www.toyota.no ):
SMT = Sekvensiell manuell girkasse
SMT-systemet gjør jobben med å frikoble clutchen, og gir deg muligheten til å gjøre raske girskift. Denne avanserte teknologien er utviklet for bruk i Formel-1 biler. Føreren kan konsentrere seg om akselerasjon og bremsing, og å finne det mest optimale sporet ved sving- eller forbikjøringer.
SMT frikobler clutchen automatisk ved hjelp av en hydraulisk utløser. Et elektronisk gasspjeld sørger for riktig turtall på motoren ved girskift, samtidig som sensorer og en avansert komputer tar kontrollen over girkassen. Føreren kan på en enkel måte skifte gir ved å skyve girvelgeren mellom setene mot pluss eller minus, eller ved å bruke knappene på rattet.