TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• triptronic

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #56595  av Remi

eller ka det noe en hete ? kan noen her forklare mæ ka det e ? og korsn det funke? du vet sån gear sak.. e det halvt om halvt man og auto ? :?:

#56599  av CelicaGT

er ei automatkasse der du kan også kjøre den "manuelt"

#56636  av Christoffer

Du hiver automatsticken inn i et eget hakk og girer opp og ned uten clutsj. Nei, takke meg til manuellgir...
 #56666  av Maverick

Jeg prøvekjørte en BMW med TipTronic.
Du kan si hva du vil, men konfortabelt, DET er det!

Mister dog noe av sportsbilfeelingen :cry:
 #56680  av Christoffer

Maverick skrev:Mister dog noe av sportsbilfeelingen :cry:
DER har du hovedpoenget mitt! :D

#56688  av Remi

har en bil me tiptronic clutch ? nor du kjøre den manuelt, funke gearinga som en vanlig manuel ? og så kan du slå over på automat?

#56696  av chris

Remi skrev:har en bil me tiptronic clutch ? nor du kjøre den manuelt, funke gearinga som en vanlig manuel ? og så kan du slå over på automat?
det er automatkasse, ikke manuellkasse. man girer sekvensielt med tiptronic (ett hakk opp for å gire opp, og ett hakk ned for å gire ned). fungerer likens som sånne giredingser bak rattet (såkalt F1 giring)

#56700  av The Doctor

Men det går jo også ann å bygge en sekvensiel kasse som sitter på motorsykkler. Det hadde vært gromt å hatt sikker.. Sånn tiptronic er jo en form for elektronik elller no..(correct me if im wrong)

#56701  av chris

The Doctor skrev:Men det går jo også ann å bygge en sekvensiel kasse som sitter på motorsykkler. Det hadde vært gromt å hatt sikker.. Sånn tiptronic er jo en form for elektronik elller no..(correct me if im wrong)
ja, det er vel elektronisk sekvensiell giring på en automatkasse.

#56703  av KK-ma70

BMW har iallefall ikke fått det til å fungere skikkelig. nå har ikke jeg kjørt noe nyere enn 2001 mob fra BMW da. men hvis bilen får for høyt eller lavt turtall så girer den selv. samme på X5, 3-serie og 5-serie. fikk ingen av de til å holde seg i gir over en lengere periode. så der forsvant vitsen med triptronik....

#56707  av chris

KK-ma70 skrev:BMW har iallefall ikke fått det til å fungere skikkelig. nå har ikke jeg kjørt noe nyere enn 2001 mob fra BMW da. men hvis bilen får for høyt eller lavt turtall så girer den selv. samme på X5, 3-serie og 5-serie. fikk ingen av de til å holde seg i gir over en lengere periode. så der forsvant vitsen med triptronik....
da blir det litt veldig meningsløst ja. var sånn tiptronic-greie på Stratusen jeg kjørte som drosje en periode. brukte den aldri. prøvde et par ganger for moro skyld, men det ble med det.

#56709  av MRQuoc

vel , enkelte tiptronic bruker pneumatikk tror jeg .. husker ikke dette ettersom jeg aldri har lest hele greia siden den igjen ikke interesserer meg veldig enda .. men selvsagt.. pneumatikk er jo litt smågenialt til slike små dingsebomser

#64344  av Kjelli

På Toyota MR2 heter et nesten tilsvarende system SMT, Sequential Manual Transmission (Sekvensiell Manuellt Gir). Men det som er den største forskjellen, i forhold til slik triptronic blir beskrevet her, er at du MÅ skifte gir selv. Uansett hvordan du kjører girer ikke bilen fra 1. til 2. og videre. Det eneste den gjør automatisk er hvis du bremser og stopper, så girer bilen ned til 1. gir av seg selv. Men du kan kjøre på første giret og øke turtallet så langt du vil uten at bilen skifter gir. Det eneste som skjer (har jeg lest.....) er at det vil komme en varseltone for å gi deg beskjed at det er på tide å gire. Har selv ikke vært så langt oppe på det røde enda. Selve giringen skjer enten ved å føre girspaken frem mot minustegnet (gire ned) eller bak mot plusstegnet (gire opp). Eller du kan bruke knapper på rattet (opp og ned) for å gire. Det betyr for eksempel at du kan velge å starte i 2. gir eller 6. gir for den saks skyld. Systemet er utrolig behagelig å kjøre med synes jeg, og det fungerer ikke så verst på bane heller. Har bare prøvd en gang, og det eneste som irriterer er alle elektroniske varsellyder (TRC, VSC, ABS, EBD og sist men ikke minst LSD som er noe jeg ikke helt hva er i en bil....). Sjekk denne linken for mer tekniske forklaringer på alle mer eller mindre forståelige forkortelser: http://www.toyota.no/technology/glossary/index.html

På den nye versjonen av SMT (kom vel i 2002 eller 2003) tar det fortsatt litt lengre tid å gire opp, men nedgiringen går kjappere og flyter bedre enn manuell er min erfaring.

Så Toyotas SMT er ikke en automatkasse. Du kan ikke sette den i D og kjøre. Du må selv være aktiv for å gire. Forsikringsselskapene klassifiserer heller ikke disse bilene som automatgirte.

Her er forresten Toyotas egen forklaring på systemet (fra http://www.toyota.no ):

SMT = Sekvensiell manuell girkasse

SMT-systemet gjør jobben med å frikoble clutchen, og gir deg muligheten til å gjøre raske girskift. Denne avanserte teknologien er utviklet for bruk i Formel-1 biler. Føreren kan konsentrere seg om akselerasjon og bremsing, og å finne det mest optimale sporet ved sving- eller forbikjøringer.

SMT frikobler clutchen automatisk ved hjelp av en hydraulisk utløser. Et elektronisk gasspjeld sørger for riktig turtall på motoren ved girskift, samtidig som sensorer og en avansert komputer tar kontrollen over girkassen. Føreren kan på en enkel måte skifte gir ved å skyve girvelgeren mellom setene mot pluss eller minus, eller ved å bruke knappene på rattet.

#64355  av memo

nyeste Merca vår (C220 CDI) har tiptronic (lignende ihvertfall), og jeg syns den er helt konge... veldig behagelig giring :)

vi har vel step-tronic egentlig.. man klikker bare girspaken til høyre og venstre for å gire opp eller ned.. dette er elektronisk, så den bruker fortsatt automatkassen ja når den girer..