TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Automatchoke from hell...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #56870  av Mr2Nyter'n;p

En ting irriterer meg med mk1'en... Automatchoken... Den deaktiveres jo ikke før etter ca 10minutters kjøring... Om vinteren er det spesielt irriterende ettersom motoren blir stående og jage turtall... Dette er da umulig sunt for motoren??
Noen som vet om det er komplisert å modifisere den om til manuell choke? Tror jeg sparer motoren på det.. Og bensin;p
Forresten... Vitsen med economy lysindikatoren i dashbordet? Den lyser jo grønt hele tida.... Bare min bil som har denne feilen?
 #56880  av chris

Mr2Nyter'n;p skrev:Vitsen med economy lysindikatoren i dashbordet? Den lyser jo grønt hele tida.... Bare min bil som har denne feilen?
Er nok en vakumsensor som er gåen. Normalt når det er i orden, skal det lyse oransje/gult når man er tung på gassfoten (kjører uøkonomisk). Har ingenting å si for motoren eller egenskaper at denne sensoren er gåen, er kun det lyset det går utover.

#56887  av angrykid

Det er som chris sier her, en sensor som er fucka.. hadde det på min gamle mk1, fikk byttet den, og bilen slutte å jage ved kaldstarter osv. :)

Den sitter en plass på veggen mot bagasjerommet, om jeg ikke husker helt feil. Eventuelt hør med din nærmeste toyotaforhandler, er ikke noe særlig pes å bytte denne.

#56908  av Anders gullstein

hva er da et normalt turtall på kaldstart på en mk1 da? min er opp i hele 2600 omdr på sitt kaldeste, og går gradvis ned ettersom motoren blir varm.

#56917  av Mr2Nyter'n;p

Ã…j!
Så det er den sensoren som er skyld i at bilen jager turtall ved kaldstarter?! Samme som virker inn på lysindikatorene? Da må'n jo skiftes... Når det er under 10 minusgrader her, blir bilen stående og jage opp til 3000rpm for så å falle ned til 2000rpm og det gjentar seg til den blir varm... Uansett om motorvarmeren har stått på.. Husker jeg starta bilen i -37 i vinter... Det var vondt i sjela, men ingen ulyder faktisk... Gikk som ei klokke;p Ellers må jeg si at mr2'en er perfekt kuldebil.. Kjørte Elverum - Tynset i vinter i -30 og lå stabilt i 120km/t... Tempen inni bilen lå på rundt 30+ og jeg må si jeg storkoste meg når jeg så folk i stooore 4wd'er med is på innsia av ruta og frostrøyk ut av kjeften.. Hvem sa Mr2 ikke er vinterbil? :wink:
(MÃ¥tte bare si det) 8)

#56918  av chris

tror dere misforstod meg litt

lysene styres av en vakumsensor. når denne er gåen, vil bare ene lyset lyse etc. dette har ingenting med choken å gjøre. den sensoren skal såvidt jeg vet ikke påvirke noe som helst, annet enn selve lyset

når det gjelder autochok-saken, så er det en annen sensor. Når denne ikke er helt bra, vil den gå på unormalt høyt turtall, og stå og jage på tomgang, etc.

#56923  av Mr2Nyter'n;p

Ahh...
Da forstår jeg..:) Når jeg starter bilen min om morran nå ligger turtallet rundt 2000rpm... Stikke på Toyota og høre jeg tror jeg..:)
Ikke vant til sånn... Sensorer og diverse... Kompliserte saker. :P

#56924  av memo

slik var det på min og, en gang i tiden da jeg hadde mk1.. den var jævli høy på turtall (litt over 2000 om jeg husker rett) om vinteren, eller da det var kaldt ute... men som du sier, etter 10min med tomgang eller kjøring, og motoren begynte å få varmen i seg, så ble alt normalt...

tror ikke det er noe galt med bilen din :)

den economy saken din er og et kjent problem med mk1, og det er nok korrekt det chris sier her om den sensoren.. den har en lei uvane til å ryke på mk1... tror ikke jeg vet om èn som den IKKE har røket på :P

den er forresten billig, men må sannsynligvis bestilles fra japan. det måtte ihvertfall jeg.

du kan kanskje spørre bose her på forumet om han har den, han har skaffet seg masse mr2 deler som han kanskje vil selge..

ordner seg nok

#56928  av Mr2Nyter'n;p

Veldig glad det ikke bare er min som tar av litt i oppstarten da :P Godt å vite at jeg ikke er alene om å ha de problemene der... Skal spørre han bosefyren jeg... Kan jo hende jeg er heldig :o Leste forresten på den britiske mr2 klubb sida at Toyota har uttalt at choken på mk1 var ei tabbe fra dems side... Fant til og med beskrivelse av hva man gjør for å gjøre choken manuell.. Kanskje det kunne vært et prosjekt..? :wink:
Skulle visst ikke være store operasjonen heller..
Takk for hjelp! (tror nesten jeg er fortapt uten detta forumet nå) :D
 #56930  av Gøran

Hallo. Helt vanlig at 4A-GE motoren ligger på ca 2600 o\min når den er kald. Det er ikke choke på en motor med innsprøytning, men en hurtigtomgangsventil som styrer tomgangsturtallet. Den skal lukkes når motoren blir varm. Dersom motoren "jager" på tomgangsturtallet (ca mellom 3000-1000 o\min) er det vanligvis bare for lite kjølevann slik at ventilen ikke blir varm og lukker. Dette er da bare et bevis på at bensinkutten virker som den skal... :)

#56936  av Mr2Nyter'n;p

Det må jeg si... Hehe... Holder du kurs på 4age motoren hvis jeg betaler eller? :lol: :lol: Uansett prøve å gjøre det manuelt ettersom det var anbefalt.. Blir manuell lukking av ventilen det da? Kompliserte saker detta... :?
Har tilstrekkelig kjølevann.. Kanskje det er en sensor som har kvelda alikevel?

#56997  av bose

memo skrev:tror ikke jeg vet om èn som den IKKE har røket på :P

NÃ¥ vet du om en ;)

#57070  av Mr2 Mk2

Den sensorn ligger rett over coilen og er festa med en 10mm skrue,og koster deg rundt 100 lappen.Det går en slange fra sensorn til innsuget visst du ser etter,altså den styres av mengen luft som kommer inn i innsuget.Ang at den jager på tomgang så skyldes dette ofte som det er blitt sagt at du kanksje har for lite kjølevæske.Dette er også et kjent problem på 4age,har forresten sikkert en Power sensor liggende nå,men du kan jo først høre om det er verd bryet å sende den da :)

#57093  av Amk Racing

min mk1 ligger på ca 2000 når eg starter den.. Etterhvert som den blir varm detter den ned og ligger på normalt turtall... Prøv å bytt sensoren.

#57107  av Mr2Nyter'n;p

Hmm.. Powersensor? Det economysensoren eller tomgangsensoren? Ikke sååå mye peil :oops: :oops: Ringte Toyota før i dag og dem hadde ikke sånt på lager og visste ikke hvor lang tid dem måtte ha for å få tak i div. sensorer til mr2 mk1'en.. Forventa.. :? Hadde vært supert om du kunne solgt meg sensoren du har liggende... Hadde vært godt bli kvitt sånne småproblemer med bilen.. :P