TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #57516  av Insainz

Hei! Dette er første gangen jeg skriver noe på siden, men har fulgt med på det meste som har blitt skrevi her og er fornøyd med spørsmål og svarene som har blitt gitt. Jeg har en CS, men lurer litt på hvilket nr det er, tror det skulle være 3105 av 5000.. Er det noe jeg kan sjekke? Og er det noen som har forslag til litt fler HK evt pris og hvor man får tak i deler? Er litt blank på det mekaniske :oops:

#57518  av angrykid

På ei skiltplate framfor gearspaken din skal det står produksjonsnr i allefall..

Enkle HK: bytte luftfilter, eksos og plugger, justere tenning litt mer aggresivt, men hvorvidt dette er særlig smart, vet jeg ikke.

Utover det, så er det vel bytte av turbo til noe større osv osv men da begynner det å koste penger.

#57519  av CelicaTurbo

Velkommen til forumet! Ellers foreslår jeg at du bruker søkefunksjonen for spørsmål angående effekt på disse har vært besvart uttallige ganger tidligere, det er mye informasjon om dette i forumet :wink:

#57526  av Insainz

Okey, men problemet er at den skiltplata ikke er der lenger..
Var litt nærvøs for at det var en "uorginal" bil, men alt annet stemmer da med en CS.
En vanlig GT4 har en annen motor konstruksjon sant? På CS sitter det en dings under luftinntaket på panseret?

Har et spørsmål ang den org turbo måleren, da jeg starter bilen synker den ned på minus og blir der, gir jeg gass så bygger den trykk men under "normal" kjøring står den på minus..Tror det er en sprekk ved luftfilter (føring inn til turbo er sprekt) Falskluft da?

#57527  av larsst185

Måleren skal gå i minus når bilen går på tomgang og bevege seg mot pluss (overtrykk) ettervert som du gir gass.Dette er pga måleren er kobla inn på manifolden mellom gass spjeld og topp,Når motoren går på tomgang er spjellet stengt og det vil danne seg et undertrykk på denne siden.Et eksempel er hvis du holder hånda foran røret på støvsugeren :) Samme effekt.Motormessige forskjeller på cs kontra vanlig gt4 er at cs en har vannkjølt intercooler mens vanlig gt4 har luftkjølt.Det er denne "dingsen" du ser under panseret.Ellers har cs en mer agressiv fuel map (Tåler noe høyere turbotrykk originalt) enn vanligt 4.

#57536  av Gjertsen

Insainz skrev:Okey, men problemet er at den skiltplata ikke er der lenger..
Var litt nærvøs for at det var en "uorginal" bil, men alt annet stemmer da med en CS.
En vanlig GT4 har en annen motor konstruksjon sant? På CS sitter det en dings under luftinntaket på panseret?

Har et spørsmål ang den org turbo måleren, da jeg starter bilen synker den ned på minus og blir der, gir jeg gass så bygger den trykk men under "normal" kjøring står den på minus..Tror det er en sprekk ved luftfilter (føring inn til turbo er sprekt) Falskluft da?
Motoren er den samme, men CS har Vannavkjølt InterCooler. den orginale turbotrykk måleren er ikke så forbaska bra. kjøp f.eks a-stolpe og non målere.. finner dem på linken min som heter "Oppgradering av Carlosen" eller se på http://home.broadpark.no/~ogj/ for flere bilder...

Er det noe så spørr :)

#57540  av CelicaTurbo

....og om du tror at du har en lekkasje i slangen så bør du undersøke det skikkelig.. falsk luft inn der fører både til dårlig effekt, mulig mager bensinblanding som kan gi tenningsbank, og ufiltrert luft kan inneholde skit som ikke er særlig positivt for hverken motor eller turbo.. Men, oppførselen som du beskriver for turbotrykksmåleren er normal ja :)

#57545  av Insainz

Takk for raske svar. Men hvorfor tar det så lang tid før bilen lader? har bestilt verksted time, tøsj egentlig ikke å kjøre så mye..
A-stolpe er meget aktuellt samt filter og eksos

#57547  av CelicaTurbo

nja, "lang tid" er vel relativt.. på hvilket turtall får du fullt trykk da? (og vurder det etter presset i ryggen for orginal trykkmåler forteller deg så godt som ingenting og har en reaksjon som ikke ligner noenting, den når først toppen flere sekunder etter at trykket faktisk har flatet ut :? )..

som dem andre sier, få deg en annen turbotrykksmåler som du monterer i stolpen eller under stereoen, den forteller deg mye bedre om hva turboen gjør for øyeblikket :)

Om du derimot faktisk har problemer med å få opp trykket kan det være diverse problemer som fører til det, bl.a. lekkasjer både før og etter turbo eller feiljustert tenning..