TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Luftfilter?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #58000  av DannyBoy
 
Vurderer å kjøpe meg et luft-filter, da først og fremst, bare for å få litt "bedre" lyd.

Men det jeg lurer på om, er det trygt? Det er jo et mye grovere filter. Vil det kunne skade motoren på noen måte? Ved at mer støv kommer inn osv? Eller er det bare filteret som blir tett, og må renses?

Er ikke så mye kjent med dette... :oops:

mvh Daniel

 #58030  av CelicaTurbo
 
Noen filtre må vaskes og renses jevnlig, andre renser man ved å blåse trykkluft gjennom dem fra innsiden.. Det er vel en mulighet for at enkelte av disse filtrene filtrerer dårligere, men hovedprinsippet i den bedre flyten dems er at dem har større filterareal enn orginalfiltrene, og ikke at den filtrerer grovere, og dem er gjerne mer aerodynamisk korrekt om det har så mye å si..

Uansett, det er jo mulig at du får mer støv, men det er viktigere for motoren med regelmessige oljeskift og skift av oljefilter enn at filteret er 100% :wink:

 #58040  av DannyBoy
 
SÃ¥ det er ikke mer skadelig for motoren enn et orginalt luft-filter?

Mange av dere som har bytta filter BTW? :roll:

 #58046  av CelicaTurbo
 
Jeg kan ikke garantere at det ikke er mer skadelig, men i prinsippet skal dem ikke filtrere dårligere enn standard filtre selv om dem struper mindre, men så klart det er en del kvalitetsforskjeller. Uansett, den skiten som måtte komme inn legger seg i oljen så da er det viktig å bytte olje og oljefilter til rett intervall, og det gjelder jo også ved bruk av orginal luftfilter :wink:

 #58051  av DannyBoy
 
CelicaTurbo skrev:Jeg kan ikke garantere at det ikke er mer skadelig, men i prinsippet skal dem ikke filtrere dårligere enn standard filtre selv om dem struper mindre, men så klart det er en del kvalitetsforskjeller. Uansett, den skiten som måtte komme inn legger seg i oljen så da er det viktig å bytte olje og oljefilter til rett intervall, og det gjelder jo også ved bruk av orginal luftfilter :wink:
Ahhh,okei, now i get it :wink:

Takker for svar :P

 #58094  av CelicaGT
 
Ville iallefall valgt å gå for eit merke som er godt utprøvd av andre og har bra rykte, ikkje noke cheep ass billig filter som blir sugd inn i innsuget når du trakker fjøla i bunn :D :D

 #58114  av CelicaTurbo
 
som CelicaGT sier, ikke kjøp billigste sort.. jeg har hørt mye rart om billiger filtere, bl.a. at dem har gått opp i limingen.. og støtt filteret skikkelig opp slik at filteret ikke hviler mot noe, siden motoren beveger på seg tar det ikke lange tiden før du har høl i filteret om det lener seg mot en skarp plastkant eller noe..

 #58404  av Restyle
 
Hei.

Jeg sitter inne med en del opplysninger om renseeffekt kontra luftgjennomstrømning av luftfilter. Etter å ha lest gjennom tallene som er gjort av et Engelsk bilblad ser jeg helt klart at Pipercross er en sikker vinner. Filtrene til Pipercross gir deg bedre effekt (avhengig luftgjennomstrømning og turbulens) og gir deg også bedre rensing ved bruk av filteroljen (som følger med). Dessuten er Pipercross filtrene meget rimlige. Pipercross (som før hette ITG) blir brukt av de fleste WRC teams, en del Formel1 teams og selvfølgelig av tunere over hele verden. De gir bedre, dypere og mer sporty lyd. Sjekk en hvilken som helst seriøs test og du ser hvem som vinner. Jeg har en del tester tilgjengelig elektronisk her.

Og ja - her sniker jeg inn litt reklame - Vi selger Pipercross.. (og andre filter også)

Lykke til med filterkjøpet.... du får i alle fall en mere morsom bil.
Og skal du lese mer om luftfilter, så står det en del interessante artikler på internett og også Club Honda sine hjemmesider!

Mvh

 #58425  av Erlend
 
Har hørt at man kan få vel så bra økning i hk/moment som konefiltrene ved å bare installere et performance-filter i luftboksen :) Dette er det nok forskjeller på fra bil til bil, men hvis man ikke er mest ute etter lyden, bare ytelsesøkningen, så er det kanskje verdt å teste :)

 #58438  av Restyle
 
Det er riktig det Erlend.
Men som oftest blir det best resultat med et konet filter med dobbel trakt (en trakt inni konet og en trakt ut). Men det er utrolig mye å hente i et GODT panelfilter! (Da må det være godt også)

Og pass opp for billigfiltre - de som ikke renser godt lar det slippe forbi mange partikler - som går rett i motoren.. Og det er det ingen som vil ha!

 #58499  av chris
 
ytelsesøkningen er nok veldig minimal, men det som forbedres er responsen. motoren får jo luft mye fortere.

ikke kjøp billigfilter!

 #58511  av maxgets
 
Restyle skrev:Det er riktig det Erlend.
Men som oftest blir det best resultat med et konet filter med dobbel trakt (en trakt inni konet og en trakt ut). Men det er utrolig mye å hente i et GODT panelfilter! (Da må det være godt også)

Og pass opp for billigfiltre - de som ikke renser godt lar det slippe forbi mange partikler - som går rett i motoren.. Og det er det ingen som vil ha!
hvor mye mener du man kan få av ett godt filter da? :)

 #58532  av chris
 
maxgets skrev:hvor mye mener du man kan få av ett godt filter da? :)
jeg vil tippe 0.5 hk.. kanskje 1.. på en original gti-motor ;)

 #58559  av DannyBoy
 
chris skrev:
maxgets skrev:hvor mye mener du man kan få av ett godt filter da? :)
jeg vil tippe 0.5 hk.. kanskje 1.. på en original gti-motor ;)
0,5 HK er 0,5 HK mer :wink:

Menneh, kjøper nytt filter, for å få litt "bedre" lyd...
FÃ¥r se hva slags filter det blir... :roll: :)

 #58576  av @lpher
 
Må legge til at den generelle tanken hva gjelder luftfilter på mkIV Supra
idag ser ut til å være at det ikke er nødvendig med inductionkit før man kommer opp på nivået hvor man skifter til større turbo(er)

@lpher