Tja, jeg synes det hørtes ganske enkelt ut:
- oljelekk er trolig enten lang tids svetting som ikke er vasket bort, og hvis den faktisk lekker er det trolig topplokkspakningen som lekker. Skruene til dette lokket har en tendens til å løsne, det er enkelt å stramme disse igjen og eventuellt bytte pakningen. Om det er noe annet som lekker kan det så klart bli en del værre, så en motorvask for å prøve å spore hvor mye olje og hvor oljen kommer fra kan gjerne være en ide?
- kamakseldrift: Det er bytte av registerreim, men det står jo kun at denne bør byttes
med mindre det allerede er gjort. Eier kan gjerne informere om når dette ble gjort sist, men etter normalt serviceintervall skal dette være gjort ved 100.000km.. Koster omtrent 4000 hos Toyota å bytte denne om det er nødvendig.
- kjølesystem: simpelt bytte.
-clutch: om clutchen er slitt kan dette være dyrt, men jeg vet ikke hva "løser dårlig ut" menes her. Det er mulig kommentaren sikter til utløserlageret om clutchpedalen lager skvikelyd når man trykker den inn og ut, men denne lyden kommer som regel av at en pinn som går fra pedalen og gjennom torpedoveggen er slitt og bør smøres opp. Clutchens gripeevne kan du sjekke ved å gi litt turtall på motoren mens du kjører og gire opp til 5. gir og slippe clutchen fort med litt gasspådrag. Om motorens turtall detter fort er det godt tak, hvis ikke kan clutchen være slitt, men avhengig av hvor slitt den er kan den fremdeles holde ganske så lenge.
drivreim generator: simpelt bytte.
bryter vindusheis: simpelt bytte..
Alt i alt mener jeg dette ikke høres så dårlig ut, med forbehold om at oljelekkasjen ikke er høy.. På EU-kontroll fikk jeg mangel på oljelekk fra motor men jeg vet at min motor ikke lekker mye olje så allt som trengtes var en motorvask.. Ellers er 100.000 en fantastisk god pris for en slik bil og da kan du heller ikke vente å få et feilfritt eksemplar, og de fleste tingene som stod på den listen var ubetydelige ting
