TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny motor eller overhaling

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #58860  av sindrejl

Driver og overhaler motoren hos en kar som tar det svart og har fått priser på rundt 8-9000,- TOTAL overhaling inkl girkasseoverhaling. Noen her som vet om dette virker greit eller er det sinnsvakt mye? (inkl arbeid dette da)
 #58870  av spkstrp

sindrejl skrev:Driver og overhaler motoren hos en kar som tar det svart og har fått priser på rundt 8-9000,- TOTAL overhaling inkl girkasseoverhaling. Noen her som vet om dette virker greit eller er det sinnsvakt mye? (inkl arbeid dette da)
Vet ikke så mye om dette egentlig, men jeg fikk et firma i troms til å se på gammel motoren min, og de skulle ha 26 000,- bare for motoren :shock:

#58900  av zacroa

Synes det hørtes ut som en veldig god pris jeg.....

#58951  av FireWalk

Spørs jo om det er kun for arbeidet eller om det er arbeid + deler. Men slik jeg forstod det så var det for hele greia, og da er det utvilsomt veldig billig. Skal du gjøre det på verksted blir det 3 ganger så dyrt... Jeg hadde utvilsomt slått til :-)
 #58958  av proson

sindrejl skrev:Driver og overhaler motoren hos en kar som tar det svart og har fått priser på rundt 8-9000,- TOTAL overhaling inkl girkasseoverhaling. Noen her som vet om dette virker greit eller er det sinnsvakt mye? (inkl arbeid dette da)
hmm... Jeg ville heller kjørt en tur til danmark innom motorimport.dk og kjøpe en 89 modell motor til samme pris med forsterket blokk og veiv++ og kilometerstand på rundt 150 000 km. Mener å huske Egon på motorimport skulle ha rundt 9000.- for en 89 modell 4A-GE inklusiv montering. :)

Så er du helt MR2 mk1 frelst som meg, og gidder å bruke tid på bilen... Gjør det!

#58961  av Mr2 Mk2

enig med proson i at det gjerne er bedre å hente en motor fra Egon eller andre som er gått lite osv.
Om det er 8-9k for overhaling av motor pluss deler er det en bra pris,men det tviler jeg litt på.
rådelagre,stempelfjører,ventiltetninger,toppakning,ventilklaringer++ koster endel peng.
Eneste plusset jeg kan se med å bruke så mye peng på overhaling er at da VET du(forhåpentligvis) hvilken stand den er i.og at du bevarer enda en 4age da. :wink:

#58963  av FireWalk

Tingen er jo at om han overhaler motoren så vet han at han har en motor som er i tilnermet perfekt stand. Så kan han kjøre rundt og være glad og fornøyd uten å bekymre seg for hva som kan skje med den rundt neste sving.

Det er klart, det kan være billigere å kjøpe en brukt motor som har gått mindre, men det faktum at motoren har gått mindre betyr ikke nødvendigvis at den er i bedre stand... han kan risikere å få en motor som er like "godt brukt" som den han hadde... Og da er han jo like langt..

Jeg syntes han skal overhale den jeg.. Det er viktig at vi tar vare på disse bilene.. og ikke bare kaster motorene når de trenger en overhaling.. til slutt er det jo ingen flere motorer igjen til disse bilene.. og som entusiaster er vi akkurat som leger. Vi er pliktig å hjelpe så sant det er mulig å gjøre det! Jeg ser ingen grunn til at denne motoren ikke kan "hjelpes". Jeg hadde gått for overhaling :-)

Det er opp til hver enkelt om man vil følge hjertet eller lommeboken.. Men om man tar snarveien (lommeboken) så tar man en viss sjanse.. om man følger hjertet så vet man iallefall hvordan resultatet blir, og man kan føle seg trygg på at man har en driftsikker motor som vil vare i mange år til..

#59017  av mralp

Hadde slått til på overhalingen. Ink kasse er dette vanvittig billig (kasse er noe dritt).

Å kjøre med en overhalt motor er bare herlig. Lite slår følelsen av å kunne rulle år etter år uten noen problemer eller bekymringer.

Få han til å ta bilder under arbeidet. Legg ved disse når du en gang skal selge den og du har hentet inn en god del av de 8/9k du har lagt ut. Å "mangle" kvittering er null problem. En lappe fra et verksted er verd null sammenlignet med en dokumentert motor/kasse-overhaling med gode bilder.

#59026  av jsle

Vis prisen du fikk var med deller er det synsykt billig.
Dette er prisene på deler til mr2 mk2.

Topp pakning: 800kr
Fjærsett: 1700kr
ventiltentninger 800kr
RÃ¥delager 670kr
Div pakninger 500kr
olje og filter 700kr
Reg reim med
strammehjul (skf) 1300kr

= 6470kr

#59049  av mralp

Det er vel utpriser til kunde? Er vel påslag på minimum 3gangen fra innkjøp vil jeg tro.