TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• trenger hjelp...sp.mÃ¥l anngÃ¥ende Servoreim til 94 Celica GT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #59400  av 94CelicaGT

merka i dag etter at jeg kom hjem etter en ferietur med bilen(150mil 1 vei) at når jeg starter bilen og legger helt over så rykker det i rattet og gir fra seg litt skrikelyd..når jeg kjører så merkes det ikke i det heletatt..kun når jeg legger helt over ved oppstart..vet ikke om reima er skiftet før..alle servicer er fulgt og bilen har trillet i dag 125.000km..

reima er ikke slakk og servo-olja er bra.. hørte med de på toyota og de sa at det er "vanlig"..? pussig da jeg aldri har merka dette tidligere...ganske irriterende da jeg legger merke til sånne småting og har en tendens til og irritere meg over det..

noen som kjenner til samme "problem" eller som har peil på hva det er? eller om jeg må skifte servoreima..?

gidder ikke kaste penger ut av vinduet hvis det ikke er nødvendig..og hva er pris i tilfelle på ei servoreim? :D :evil: :twisted:
Vedlegg
celica GT.JPG
celica GT.JPG (41.42 kiB) Vist 1012 ganger

#59405  av memo

du er SIKKER på at reima ikke bare er slakk?
du finner den på venstre side, bak hjulet..

trykk på den, og du skal ikke klare å presse den inn mer enn en cm ca.

om den er stram, må du nok skifte den ja.. finnes endel lettvindte løsninger, som å spraye med diverse sprayer, men problemet VIL komme tilbake om en stund likevel.

selve servoreimen får du kjøpt hos mekonomen, bilekstra eller lignende til ca 200 kr.

hva toyota tar for å skifte den, vet jeg ikke.. de må sannsynligvis av med dynamoreimen siden de går på "samme hjul" .. sikkert mellom 1000 og 2000 kr. i arbeidspenger tenker jeg meg til.

#59409  av DannyBoy

Er sånn her også, hvis jeg legger HELT over, da skriker det litt.
Men skal ikke være farlig... :)

#59412  av GT4 CS

Den skrikelyden er helt vanlig. Kommer pga at man sresser servopumpa. Men er reima slakk bør du bytte eller stramme den

#59459  av 94CelicaGT

GT4 CS skrev:Den skrikelyden er helt vanlig. Kommer pga at man sresser servopumpa. Men er reima slakk bør du bytte eller stramme den
den virker helt fin men får se..merker ingenting når jeg kjører..bare når jeg starter opp eller legger helt over i stillestående stand

#59460  av 94CelicaGT

DannyBoy skrev:Er sånn her også, hvis jeg legger HELT over, da skriker det litt.
Men skal ikke være farlig... :)
ja de sier at det ikke skal bety noe..men rart jeg ikke har merka det før..men men.. går som ei kule lell :P

#59462  av 94CelicaGT

memo skrev:du er SIKKER på at reima ikke bare er slakk?
du finner den på venstre side, bak hjulet..

trykk på den, og du skal ikke klare å presse den inn mer enn en cm ca.

om den er stram, må du nok skifte den ja.. finnes endel lettvindte løsninger, som å spraye med diverse sprayer, men problemet VIL komme tilbake om en stund likevel.

selve servoreimen får du kjøpt hos mekonomen, bilekstra eller lignende til ca 200 kr.

hva toyota tar for å skifte den, vet jeg ikke.. de må sannsynligvis av med dynamoreimen siden de går på "samme hjul" .. sikkert mellom 1000 og 2000 kr. i arbeidspenger tenker jeg meg til.

skal sjekke reima litt nærmere i morgen..litt trangt er det men kjente på den å den virka helt bra..får se hva det blir til...bilen går av en eller annen grunn bedre etter at jeg har vært på langtur :lol:

#59517  av GT4 CS

'Du kan og prøve og lufte servon da. Stå og vri rattet med fulle rattutslag ifra side til side med motoren av, og med motoren på etterpå en ca 3 til 4 ganger. Men det du beskriver er veldig normalt. Hva skjer om du vrir rattet til en siden og holder det der? Kjennes det ut som du har en motor som fører rattet fremm og tilbake da? Høres ikke ut som du har noen grunn til bekymring her da :D