TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• piping i clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #59082  av GT4 CS

Når jeg trykker inn clutch pedalen så piper/skriker det i noe. Har prøvd og smøre opp det staget som går inn i clutch pumpa. Burde jeg kansje ha tatt av pakninga rundt staget og fettet opp inni der og? Er jo en irriterende lyd da. Noen som har hatt samme problem og eventuelt vet hvordan man løser dette? En annen ting og,byttet og luftet bremseveska til clutchn, når jeg luftet satt pedalen igjenn i bunn, måtte dras ut, er sikkert normalt, vet ikke om det sitter noe retur system på den uten at den har trykk. kult om noen viste dette oxo :D

#59099  av memo

clutch lageret sannsynligvis

#59135  av GT4 CS

Jaja,det var de sparepenga hehe. Men det holder nokk en stund til. ta det sammen med clutch bytte

#59145  av tojo

Hvis det skriker når du trykker inn clutchen,er det nok utløserlageret(som Memo skriver).Men bytt også svinghjulslageret(støttelager)hvis det viser seg at lager må byttes.
NEI det er ikke normalt at pedalen sitter igjen i bunn etter lufting av pedal.
Her har du en link(hvordan du skal lufte clutchen,verkstedhåndboken er til Supra mkIII men prinsippet er det samme)
http://www.cygnusx1.net/supra/library/T ... L_002.html

Lykke til!

#59200  av GT4 CS

Takker for godt tips :D Må bytte pakninga ved veiva oxo da jeg har litt svetting der nede av motorolje. Bytter alt da man først har girkassa ute . Et par dagers jobb det. Må jo ta ut motor og full pakke.

#59383  av erling

Er ganske sikker på at den lyden er leddet på utløserarmen. Den kan vel smøres på et vis med noe seig guffe. Har hatt lyden i 4 år nå.. :wink:

#59388  av CelicaTurbo

Jeg har også hørt flere tilfeller hvor folk har funnet ut at det ikke er utløserlageret men at det er leddet på utløserarmen eller en gjennomføring av det staget. En plastforing av et slag som blir slitt som kan lage slik lyd bl.a. Jeg har selv slik piping men har egentlig ikke prøvd å gjøre noe med det enda :oops:

#59406  av tojo

Leddet på utløserarmen kan vel smøres med molybdenum disulphide lithium base grease :) Hvis det er leddet som lager lyden.

#59410  av GT4 CS

Hvordan kommer men til utløserarmen da? Bare og dra vekk den gummimoffa eller må hele kassa ut?