TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lyder fra motoren MR2 Mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #57784  av zZz247

Hei

Tenkte å holde dere oppdatert på hva som skjer med min nylig kjøpte 2000-modell MR2. Har lest på div. forumer (spyderchat og mr2roc) at det er et vanlig problem med Mk3 ifm. prekatalysatorer på disse bilene, og jeg frykter at det er det jeg har.

Skal inn på verksted for 60.000 service på mandag 30. august, og har avtalt med verkstedet at de også sjekker ulydene fra motoren.

Bilen:
* 2000-modell MR2 Mk3
* Rød - viktig detalj ;-)
* Alt originalt unntatt 17-toms hjul (205/215) med falken-gummi
* GÃ¥tt 58.000 km

Problemet:
* Etter ca 150 mil med bilen begynte jeg å høre en ulyd fra motoren ved 4.500 omdreininger eller høyere
* Høres ut som "småstein" mot aluminiumsfolie

Status:
* Har sjekket med Toyota Norge i går, og de sier at de har en utvidet 5-års garanti på feil ifm. prekatalysatorer på disse bilene. Vet ikke om det gjelder alle årganger...
* Toyota Norge sier at man nok må måle evt. oljetap som del av analysen av bilen (i samarbeid med verkstedet).

Håper dette kan være av interessa for noen her i forumet.

#57788  av k_one

jeg skal inn for bytte av motor 8 september på min 2001 mk3 (har gått ca 68000km)
jeg har ikke hatt noen form for ulyder, men kun et ekstremt oljeforbruk!
jeg skal også be om at prekatalysatorene blir byttet/fjernet slik at det ikke skjer igjen......
mulig at din motor har kommet litt lengre i prosessen med å "skjære" seg, for det er det som skjer med motoren til slutt. For fårlig lufting av ventilene gjør at det blir et koksbelegg på på ventilene som stadig bygger seg opp, noe som gjør at oljeforbruket øker kolosalt.....til slutt kjører du tom og da er det end of story....men 5 års garantien skal gjelde alle modeller. Dette fordi at folk med 99 modell også skal få muligheten til å rette opp feilen
:)

#57791  av zZz247

k_one skrev: jeg har ikke hatt noen form for ulyder, men kun et ekstremt oljeforbruk!
:)
Jeg har ikke merket noe ekstremt oljeforbruk, men litt olje bruker den...
 #58405  av zZz247

Ja, så fikk jeg mine verste antagelser bekreftet.

Den ene av de to pre-katalysatorene er "gått i biter" og har lagt seg og stenger for hovedkatalysatoren. Dette fører til at det er svært lite eksos som slipper ut i friluft.

Verkstedet har via e-post informert meg om at de har bestilt katalysatorer fra Belgia, og at dette ankommer i løpet av noen dager.

Jeg liker ikke dette! I morgen skal jeg ha en lengere samtale med verkstedet for å finne ut hva som kvalifiserer for et motorbytte i MR2-en min.

Ønsker innspill fra dere på hvordan jeg bør håndtere dette videre. Alle tips velkommen.

#58408  av Mr2 Mk2

Bare si at du har problemer med at bilen din bruker mye olje,og at du vil ha dette fikset før tiden utløper.Og du er IKKE fornøyd med å ha en såpass ny bil som ikke fungerer som den skal og som du ikke tør å kjøre på langturer med.De kommer sikkert til å ta deg inn på målinger ang oljeforbruk,og om du er redd den ikke "bruker nok" så kan du jo ordne dette selv..*hysj*
 #58471  av zZz247

SÃ¥ har jeg snakket med verkstedet igjen.

I følge disse så skyldes pre-katalysatorfeilene dårlig kvalitet på disse fra underleverandør. Ny underleverandør er koblet inn, og de nye pre-katalysatorene og katalysator er nå av høyere kvalitet.

I tillegg setter verkstedet meg på oljemåling, og vil registrere oljeforbruket. Dette for å finne evt. oljelekasje fra motoren.

Jeg oppdaterer denne tråden når jeg får bilen min tilbake fra verkstedet, og når jeg har fullført oljemåling og evt. motorbytte.
 #59040  av zZz247

Yippiii! Endelig har jeg bilen tilbake fra verkstedet.

Nå går den som den skal igjen. Er satt på oljemåling av verkstedet, og skal inn igjen etter 100 mil. Kommer til å holde øye med oljenivået nøye fremover så jeg ikke evt. går tom. :shock:

Men... etter en uke kun med en 99-modell Avensis 1,6, så måtte jeg ta MR2-en på en lengere diggetur i ettermiddag/kveld. Har noen favorittsmåveier som kjøres når jeg og den bedre halvdelen har tid. KJEMPEGØY!!! (som alltid) :D

Gruer meg til vinteren hvor MR2-en skal stå i garasjen under presenning... ikke lenge til nå. :roll:

#59521  av CrazyKnight

Hei zZz247.
Ser du også er fra Moss. Hvilken farge har du på MK3'n din? Ser ikke så ofte den utgaven der... Selv kjører jeg en sølvfarget en. Du får hilse på hvis du ser meg! :)

Men ang dette pre-cat opplegget...
Min MK3 har gått 28.000 km. (Er en 2000 modell)
Det som er litt kjipt for meg, er jo at motoren ikke har "gått langt nok" til at dette skal skje. Jeg kommer neppe opp i 50-60.000 km før om noen år heller, og da har sikkert denne garantien gått ut. Noen som har noen tips til hva jeg burde foreta meg?
Jeg kjenner gutta på Toyota Moss ganske godt, så jeg kan sikkert få de til å hjelpe meg dersom noe må gjøres. De pleier å være "snille med meg" dersom det er noe! :D

CrazyKnight
-vil nødig ha ødelagt motor om noen år...
 #59526  av zZz247

Takker for innspill, CrazyKnight. Skal holde utkikk etter en sølvgrå Mk3. Vi kunne jo ha som mål at hvis vi ser hverandre, så stopper vi opp og tar en prat? Jeg kjører forresten en rød en. De er raskere enn de sølvgrå :lol:

Ang hva du burde gjøre, så er ikke jeg noen mekaniker, men har tenkt litt for meg selv vedr. dette. Det første jeg skal gjøre er å kvitte meg med pre-katalysatorene. Dette har jeg tenkt å gjøre ved å handle inn en manifold fra TRD. Disse har ikke pre-katalysatorer. Det finnes andre leverandører også slike som PPC som leverer nye manifolder uten pre-katalysatorer til Mk3.

Hvis jeg var deg ville jeg fått Toyota Moss til å sjekke tilstanden på pre-katene og hovedkatalysatoren din, og hvis de er ok så hadde jeg satt på nevnte TRD-manifold (selv om den er litt dyr).

CrazyKnight, du kjører bilden din for lite... selv kjørte jeg 70 mil i helga bare for å varme opp motoren. Kjørte nordover fra Moss så tett inntil svenskegrensa som mulig helt opp til Finnskogen og Elverum før jeg kjørte et annet sett med småveier sørover igjen. Anbefaler strekningen opp mot finnskogen (riksvei 21, 200, 202 osv) Mye svinger, lite trafikk og flott natur. :P

Lykke til med bilen!

#59595  av CrazyKnight

70 mil på en helg, det er absolutt ikke dårlig det. Ble omtrent det samme på med da det var treff for TS-OGN folket her i Arendal tidligere i sommer. Ble litt mye motorvei da, men alltid moro å kjøre MR2... He he...
Btw, jeg flyr seilfly nede ved Näsinge like øst for Svinesund, og veien fra Svinesund til flyplassen (du tar til venstre i lyskrysset der) er helt RÅ for skikkelig kjøring. Ganske smal vei, utrolig lite trafikk, og kjempebra asfaltdekke!!! Helt konge! :D

Jepp, tror jeg skal ta en tur opp å snakke med "kara" der oppe jeg. Han ene mekanikeren er forresten aktiv her på forumet. Kjører en blå Celica. Husker ikke hva nicket hans er, men han var en trivelig og hjelpsom fyr! :)

CK
-har forresten vurdert header og downpipe fra PPE Engineering. Blir nok til det neste sommer...
 #60750  av zZz247

Så har jeg kjørt 100 mil og oljeforbruket er målt til i underkant av 0,5 liter på 100 mil. Dette er for lite oljeforbruk til å få byttet motor.

Nå er jeg litt rar, for jeg har ikke spesiellt behov for å få byttet motor bare for å få byttet motor. Kommer til å holde øye med oljeforbruket det neste året, og håper at det ikke blir værre.

Er det noen her på forumet som har lignende oljeforbruk på sin Mk3 og som synes det er helt ok?

Er det noen Mk3-eiere som har kjørt 60.000km + og IKKE hatt problemer med pre-katalysatorene? Fortrinnsvis pre-2002-modeller.
 #60753  av jan-erik

zZz247 skrev:Så har jeg kjørt 100 mil og oljeforbruket er målt til i underkant av 0,5 liter på 100 mil. Dette er for lite oljeforbruk til å få byttet motor.

Nå er jeg litt rar, for jeg har ikke spesiellt behov for å få byttet motor bare for å få byttet motor. Kommer til å holde øye med oljeforbruket det neste året, og håper at det ikke blir værre.

Er det noen her på forumet som har lignende oljeforbruk på sin Mk3 og som synes det er helt ok?

Er det noen Mk3-eiere som har kjørt 60.000km + og IKKE hatt problemer med pre-katalysatorene? Fortrinnsvis pre-2002-modeller.
Bilen min skal til Toyota 4.10 for en liten sjekk. Min bruker også olje, og skal derfor få sjekket pre-cat-ene samt at de skulle rense MAF sensor. Og ja, den har gått over 60000km nå. Problemet begynte på ca. 57-58000km. Jeg syns bilen går dårligere enn tidligere, og derfor jeg skal ha den på sjekk.

Men virker som det er helt bingo hva slags svar/råd/tips du får avhengig av hvilken forhandler du ringer. Snakket med Hønefoss og de hadde ikke hørt om pre-cat feilene, og mente dette ikke var noe problem. Ga meg ikke på det, og når han fikk søkt litt til fikk han opp 2 andre i Norge som hadde hatt av manifold/precat, og de hadde funnet partikler som hadde løsnet der. De oppga selv heller ikke at garantien på motor er utvidet til 5 år. Måtte også dekke o2 sensor selv når denne røk tidligere i sommer.

Har tidligere vært i kontakt med Toyota Drammen, og der fikk jeg mye bedre svar på ting ang. pre-cat og luftekanaler til oljen i blokka som visstnok er feilkonstruert og fører til nedsoting og etterhvert høyere oljeforbruk. De mente også at det kunne ha skadet o2 sensor, og sa at de ville ha claimet dette på garanti til Toyota (noe ikke Hønefoss gjorde). Virket også som et motorbytte var letter å få igjennom i Drammen, og at de hadde gjort dette tidligere også.

Det er jo ikke mange MR2'er som runder 60000km så fort heller da, da mange ikke blir brukt om vinter, samt ofte er en nr2 bil. Derfor jeg er litt opptatt av å få funnet ut av om det er problemer med bilen min, for å være på den sikre siden. Samt at jeg syns det er rart at motoren min ikke har brukt en dråpe olje omtrent de første 58000km, og så plutselig begynner den å bruke olje på et tidspunkt mange andre oppdager dette på. Mistenkelig syns jeg. Toyota bør ordne opp i dette, ellers så er de etter min mening ikke bedre enn noen andre bilprodusenter, og det er vel viktig for Toyota å ha rykte sitt inntakt.
 #96458  av zZz247

Åpner denne tråden igjen, da det har skjedd noe dritt.

Har endelig tatt frem MR2-en etter vinterdvalen. Har fulgt verkstedets anbefalinger om å starte opp og la den gå seg varm ca. hver 14 dag. Har visst noe med at oljen ikke er beregnet på lagring.
Har kjørt noen småturer, og i dag tok jeg første langtur med sommerdekken på plass igjen. KULT!

I et svingete parti blinket det hurtig litt rødt et eller annet sted på dashboardet, og da vi kom til en bensinstasjon valgte jeg å sjekke oljen. (De av dere som har leste de foregående i denne tråden vet at Toyota mente at problemet var under kontroll.) SKREKK!!! I min MK3 så var det ikke olje å se på pinnen. Nå står det i instruksjonsboka at det er 1,3 liter olje fra minimum til maksimumsmerket på målepinnen, og bilen tar over 4 liter, så jeg kjøpte meg en liter olje og fylte på. Da kom den ca. 1/4-veis opp på pinnen. Kjørte bilen hjem i garasjen, og er nå skikkelig skuffa og sint.

I mitt tilfelle fikk jeg konstantert katalysatorras, men Toyota nektet å bytte motoren (topp osv) hvis ikke jeg hadde oljeforbruk over toleransen. Jeg er laaaangt over toleransen nå. Brukt neste 2 liter olje på 30-40 mil!

Ringer Toyota Østfold (Toyota Moss er nå Toyota Østfold etter en sammenslåing med Toyota Rygge) på tirsdag og forventer bytte av motor!

Oppdaterer denne tråden når det skjer noe nytt.

#96471  av Mr2Nyter'n;p

Synes uansett at 0,5l olje på 100 mil indikerer at noe begynner bli slitt jeg... Gamle mr2en min bruker ikke merkbart olje på 5000km... Krysser fingrene for deg og håper Toyota innser at dem ikke kan gjøre noe halvveis angående dette...
 #96876  av zZz247

Hadde bilen inne hos Toyota Østfold i går, og ble satt på oljemåling.

Under uttappingen av oljen kommenterte de at det luktet bensin av oljen. Jeg ble spurt om jeg hadde gjort mye småkjøring i vinter, og jeg svarte at jeg hadde gjort som jeg ble anbefalt, nemlig å starte opp bilen og la den gå seg varm ca. hver 14-dag. Jeg har ikke kjørt noe særlig i vinter, så bilen har ikke blitt skikkelig varm. Da ble jeg fortalt at det var grunnen til at jeg hadde fått bensin i oljen, og at dette igjen kunne føre til at oljen fordampet når jeg så har kjørt et par lengere turer (20-40 mil). Noen andre som har opplevd dette? Synes det virker merkelig at man på denne måten kan miste 2 liter olje!?!?

Vel, skal nå kjøre 100 mil før vi igjen måler oljeforbruket. Vi får se hva som kommer ut av dette. Fikk skiftet olje og filter, så nå blir det litt spennende.

Oppdaterer når det skjer noe nytt her.