TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hva er vitsen med V6?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #59976  av Johnny_Bravo
 
hva er vitsen med V6? alle kan jo nå vesten ta vu hva de vil av en billig
rekke4er så hva er pointet med en stor og tung v6 eller v8? for meg blir V8
bare alt for amerikansk og harry men hver sin smak. en liten japansk v6 er jo
ikke så dumt da sonn lydmessig men det er jo ikke noe point for å få ut nok
effekt lengre.

 #59981  av Dont_Panic
 
tja, nå går vel v6 og rekke6 gjevnere enn rekke4 da, og rekke6 er vel den mest effektive motoren mener jeg, mulig det er feil da:p

 #59984  av memo
 
..og dette hadde hva å gjøre under "MR2" ? :)

 #59989  av Dalan
 
memo skrev:..og dette hadde hva å gjøre under "MR2" ? :)
en del 'over there' som putter V6 i tvåan ;)

 #59997  av Johnny_Bravo
 
memo skrev:..og dette hadde hva å gjøre under "MR2" ? :)
Det lå en tråd her om en som puttet en V6 i en mr2. det er grunnen. jeg skjønnner ikke vitsen.

 #59998  av Johnny_Bravo
 
Dont_Panic skrev:tja, nå går vel v6 og rekke6 gjevnere enn rekke4 da, og rekke6 er vel den mest effektive motoren mener jeg, mulig det er feil da:p
Ja den har jo en javnere gange men hva skal man med det?(bortsett fra at
det høres bedre ut) jeg har en venn som har en Mazda MX3 V6 lyden er
morsom men bilen er treg og motoren har ikke stort potensiale når det
gjelder tuning. han har lyst til å kjøpe Klze motoren som sitter i Mazda 626 i
Japan, denne yter ca 185Hk dette er jo ikke dårlig men jeg mener at han
heler burde satt inn en motor fra 323 Gtr. denne kan man ta ut nesten hva
man vil av Hk så lenge lommeboka rekker også veier den mye mindre. men
dette er jo ingen V6 da. så hva er poenget med V6 bortsett fra lyden?

 #60002  av erling
 
Johnny_Bravo skrev:jeg har en venn som har en Mazda MX3 V6 lyden er
morsom men bilen er treg og motoren har ikke stort potensiale når det
gjelder tuning.
Hvis jeg ikke husker feil har de en 1.8 liter V6... Da sier det seg vel selv at den er treg...? :)

 #60004  av sindrejl
 
altså med en skikkelig v6, f.eks 3liter så får du jo sinnsykt dreiemoment! :)

 #60043  av Morten
 
De i statene som gjør det er jo som regel de som har 5SFE fra før av og vil ha mere krefter. Ved motorbytte velger de 3SGTE (turbo) eller en Solara? V6. Vil tro det er tre hovedgrunner for de som velger V6'en.

1. bedre gass respons på en NA
2. vil ha noe ikke alle andre har
3. "there is no replacement for displacement" (i følge visse amerikanere ihvertfall :wink: )
(+4. kanskje de liker 6'er lyd bedre enn 4'er lyd?)

Min gjetning ihvertfall. Vet ikke om noen her i landet som har gjort dette byttet... 8)

 #60046  av Johnny_Bravo
 
Hvis jeg ikke husker feil har de en 1.8 liter V6... Da sier det seg vel selv at den er treg...? :)[/quote]

Hvorfor det? den har 24 ventiler og er bygget på samme måte som en rekke4 bortsett fra at den har 2 sylindre til og de står i V hvorfor skulle den bli tregere? greit nokk at jo mindre sylindrene er jo mindre dreimoment får du. men motoren er jo turtallsvillig da. men jeg syntes det virker som jeg akslererer med et tog når jeg kjører bilen. er liksom ikke noe sprut i den.

 #60047  av Johnny_Bravo
 
sindrejl skrev:altså med en skikkelig v6, f.eks 3liter så får du jo sinnsykt dreiemoment! :)
Men du ville fått et større dreimoment med en firer med 4 sylindre. men den ville sikkert ikke vert like turtallsvillig.

Men det er jo kansje en grunn til at fler å fler bil selskaper kutter ned på antall sylindre. til og med Ferrari går jo bort fra V12en sin. huff huff

 #60048  av erling
 
1.8 liter er pinglitte fordi det bare er 1.8 liter. :roll:

 #60051  av Morten
 
erling skrev:1.8 liter er pinglitte fordi det bare er 1.8 liter. :roll:
Gjelder det Integra TypeR 1.8 literen også...? :wink:

 #60054  av erling
 
ja :D

eller vent litt, hadde HK noe å si oxo? :?:

 #60056  av Morten
 
erling skrev:ja :D

eller vent litt, hadde HK noe å si oxo? :?:
:mrgreen: