TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva er vitsen med V6?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#60058  av CelicaTurbo

nå, først, Mazda MX3's lille 1.8 liter V6 er ikke noe å gjøre narr av, det er en meget god motor som drar meget bra på alle turtall. Jeg leste en test et blad gjorde en gang hvor de kjørte flere biler på bane, også 90 MR2.. og MX3'en vant desidert på tid rundt banen :wink:

Men men, grunnen til å velge en V6 er at det er vanskelig å lage en rekkefirer som er større enn ca 2.4 liter uten å få problemer med den harmoniske ballansen og man må ta i bruk en del kompliserte metoder for å holde ballanse i motoren så den ikke rister seg ihjel.. derfor velger man istedet flere sylindre om man ønsker større motorvolum. Nå, grunnen til å velge en V6 fremfor en rekke-6 er at en V6 tar mye mindre plass og det er mulig å plassere den på tvers i en bil :wink:

Nå, hvordan VAG har klart å få ballanse i sin V5 motor som bl.a. står i Bora skjønner jeg ikke (V5 = VR6-motoren minus ett stempel) :shock:

Diskusjonen er forresten flyttet til "annet" :wink:

#60059  av MRQuoc

V6 , som står i vinkel .. gjør at kraftskyvingen er annerledes enn Rekke6 :) ... dette kan man nesten telle på turtallet også , når det gjelder Dreiemoment .. en rekke kan skrike skikkelig , mens V6 ikke skrike så mye .. men allikavel utgjør den samme kraft :p .. men dette er igjenj avhengig av konstruksjonen rundt motoren ..
V eller R utgjør kun kraftfordelingen ved tenning.. derfra .. ehhh .. , nå husker jeg ikke alt det suset igjen ,

jeg kommer tilbake til det .. og det med motorvolum på V6 er som alle andre motorer .. 3-4liter kan gi en litt mer heftig kraft enn en 1.8 ;p

penis på bordet , tror jeg stopper her før jeg snakker rundt meg selv idag :s

Og som han der´e kristian sier , den er mye mindre på V´en ;p

#60065  av Johnny_Bravo

erling skrev:1.8 liter er pinglitte fordi det bare er 1.8 liter. :roll:
Forsiktig nå, det er mange her inne med MR2 Mk1 som bare har 1,6 liter vuttu :D

#60066  av erling

CelicaTurbo skrev:nå, først, Mazda MX3's lille 1.8 liter V6 er ikke noe å gjøre narr av, det er en meget god motor som drar meget bra på alle turtall.
Er vel ca 130 hk? Det drar sikkert greit i en grasklipper... :D

Gjør narr så lenge det er mindre enn 200 hk jeg. :D

#60070  av Johnny_Bravo

erling skrev:
CelicaTurbo skrev:nå, først, Mazda MX3's lille 1.8 liter V6 er ikke noe å gjøre narr av, det er en meget god motor som drar meget bra på alle turtall.
Er vel ca 130 hk? Det drar sikkert greit i en grasklipper... :D

Gjør narr så lenge det er mindre enn 200 hk jeg. :D
Ha ha ha ha ha
Ha ha ha ha ha
Ha ha ha ha ha
Ha ha ha ha ha
Ha ha ha ha ha
Ha ha ha ha ha

Den har 136 faktisk :)

dette skal jeg vise han karen som eier bilen vi diskuterer :twisted:
Sist redigert av Johnny_Bravo den 10 sep 2004 15:44, redigert 1 gang totalt.

#60071  av erling

:D Er litt lei de sure 156 hk'ene mine jeg.. :D

Manger 300 stk... :cry:

#60072  av Johnny_Bravo

CelicaTurbo skrev:nå, først, Mazda MX3's lille 1.8 liter V6 er ikke noe å gjøre narr av, det er en meget god motor som drar meget bra på alle turtall. Jeg leste en test et blad gjorde en gang hvor de kjørte flere biler på bane, også 90 MR2.. og MX3'en vant desidert på tid rundt banen :wink:

Men men, grunnen til å velge en V6 er at det er vanskelig å lage en rekkefirer som er større enn ca 2.4 liter uten å få problemer med den harmoniske ballansen og man må ta i bruk en del kompliserte metoder for å holde ballanse i motoren så den ikke rister seg ihjel.. derfor velger man istedet flere sylindre om man ønsker større motorvolum. Nå, grunnen til å velge en V6 fremfor en rekke-6 er at en V6 tar mye mindre plass og det er mulig å plassere den på tvers i en bil :wink:

Nå, hvordan VAG har klart å få ballanse i sin V5 motor som bl.a. står i Bora skjønner jeg ikke (V5 = VR6-motoren minus ett stempel) :shock:

Diskusjonen er forresten flyttet til "annet" :wink:
Akkurat det med at den slo Mr2 på rundetid likte jeg ikke da :? må ha vært en dame som kjørte Mr2'n. he he

#60088  av CelicaTurbo

Det var de tre-fire samme sjåførene som kjørte alle bilene, men men, grunnen til at MX3 gjorde det så bra var at motoren hadde godt moment på alle turtall, mens MR2-motoren er ganske turtallslysten. Det vil jo si at om du tester de to bilene mot hverandre på en rett strekning er det nok MR2'en som er fint kjappere :wink: Men, jeg tok kommentaren om den lille V6'eren med for det ligger i V6'erns natur å ha et bredere momentregister..

#60123  av supratt

Diss ikke 6,ern.... :evil:
Selv har jeg en moped med 175hk (-98 Celica cabriolet 2.0GT) og en
bamsegodkar av en grombil (org. 175hk -82 Supra 2.8i)

Nå er det faktisk slik at det er en fryd å sette seg i Supraen etter å ha kjørt mopeden en stund. Effekten er det ikke så stor forskjell på, men MOMENTET gjør den STORE forskjellen. :twisted:
NÃ¥ er Supraen borret opp til 3.0i og den har ca.200hk, men kraften og "trykket" er der liksom hele tiden. :wink:
Mens i mopeden så må jeg jage turtall og høre på den mopedlyden fireren har, selv om den har Supersprint eksos. :?
Må jo også nevne at Mopeden kun har gått 75000km og har en sunn og frisk motor uten mye tap av hk.
Bamsegodkaren har gått 230000km og har sikkert mistet litt hk???

Dere som ikke forstår hva en sekser er godt for, vær så snill å kom dere en tur å prøvkjøre Mopeden og Bamsegodkaren med noe lik hk og si etterpå at dere ikke forstår vitsen med sekser, REKKESEKSER ja! :twisted:
I know you will get my point after a drive... :wink:

#60132  av sindrejl

Johnny_Bravo skrev:
erling skrev:1.8 liter er pinglitte fordi det bare er 1.8 liter. :roll:
Forsiktig nå, det er mange her inne med MR2 Mk1 som bare har 1,6 liter vuttu :D
grrrrrrr.... :evil:

#60135  av Anders gullstein

Ut ifra mine erfaringer så må du lengre opp i turtall for å få ut hestene, mens en v6 fungerer godt helt ifra bunn. Jeg har prøvd en BMW 325, og den trenger turtall for å fungere på samme vis som MR2'n min. En annen kompis av meg har en Mazda 626 2,5 V6, samt at far hans har en 90 mod. Camry V6. Disse motorene har ikke noe problem med å akselerere med lave turtall og høye gir. Veldig behagelig motor.

#60155  av Morten

supratt skrev:Diss ikke 6,ern.... :evil:

Nå er det faktisk slik at det er en fryd å sette seg i Supraen etter å ha kjørt mopeden en stund. Effekten er det ikke så stor forskjell på, men MOMENTET gjør den STORE forskjellen. :twisted:
NÃ¥ er Supraen borret opp til 3.0i og den har ca.200hk, men kraften og "trykket" er der liksom hele tiden. :wink:
Mens i mopeden så må jeg jage turtall og høre på den mopedlyden fireren har, selv om den har Supersprint eksos. :?
Må jo også nevne at Mopeden kun har gått 75000km og har en sunn og frisk motor uten mye tap av hk.

Dere som ikke forstår hva en sekser er godt for, vær så snill å kom dere en tur å prøvkjøre Mopeden og Bamsegodkaren med noe lik hk og si etterpå at dere ikke forstår vitsen med sekser, REKKESEKSER ja! :twisted:
Jeg vil vel egentlig si at argumentet ditt går mer på 3liter med 175kh VS 2liter 175hk enn R4 vs. 6'er. Det er den ekstra lungekapasiteten som gir dette dreiemomentet, ikke det faktum at det er en sekser! :wink:

#60187  av Johnny_Bravo

Morten skrev:
supratt skrev:Diss ikke 6,ern.... :evil:

Jeg vil vel egentlig si at argumentet ditt går mer på 3liter med 175kh VS 2liter 175hk enn R4 vs. 6'er. Det er den ekstra lungekapasiteten som gir dette dreiemomentet, ikke det faktum at det er en sekser! :wink:

må si meg veldig enig i dette.

#60301  av supratt

Det er jo faktisk det at det er en sekser som gjør det hele.
:wink: Å lage en 3 liter firesylindret blir nok ikke særlig bra, derfor må man slenge på to ekstra sylindre for at dette skal få en ordentlig gange og bli en balansert motor.
Men som du sier at det er volumet som gjør momentet det stemmer, men det er ikke mulig å få til på en firer uten kunstig åndedrett.. :?

Rekkesekser 3.0i med ca.200hk+ på kun 1260kg å dra på er kjempekult, iallefall når andregiret på Supraen topper på 130km/t + før rødstreken på turteller,n :twisted:
Å da ligge i 90km/t i andregir med en hissig WHATEVER i andre filen som straks må gire opp til tredje må bare oppleves. :twisted: :twisted:
Det kule er at Supraen da har over 40km/t å gå på i andre og den liker høyt turtall. :wink:

Hver sin smak da, for all del folkens.. :)