TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 vinterbil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #60394  av EilertseN

Hm,har lenge vurdert å kjøpe meg en mr2 mk2 GTI targa,menne følger kanskje at det er en dum tid å invistere i en slik bil.Hvordan fungerer denne bilen på vinterføre? Er det bare å parkere den når det blir snø ?
Mvh.
Eilertsen

#60397  av angrykid

Overhodet ikke. Den har alle fordeler du måtte ønske deg som vinterbil. Masse vekt over bakhjulene, bakhjulsdrevet, god å kjøre og varm å sitte i :)

Så løp å kjøp sier nå jeg.

Historie: en gang i tiden eide jeg en mr2 mk1. På denne tiden bodde jeg i sverige, der det kunne bli inntil minus 50 grader. Kaldt å jævlig var det, men vi trivdes. I løpet av vinteren, falt graderstokken ned på fine 25 kalde, og en audi s4 quattro ble stående med dødt batteri. Da var det med min største glede at jeg kunne gå ut, uten motorvarmer på bilen, starte den opp, å taue audi'en til en stikk kontakt, slik at vedkommede fikk laded batteriet sitt igjen. Dette var da 1000kg vs 1400 ca :D

Jeg vet motoren min fikk lide, men det var verdt det.. tro meg :)

jeg har aldri hatt problemer med mr2 på vinterføre, det er en morro bil, litt krevende å kjøre pga mye vekt over bakhjulene, så vær litt forsiktig de første gangene ute på glatta :)

Og lykke til med bilkjøp.

#60398  av tahustvedt

Har kjørt MKII MR2 i fire år på Bardufoss og syns det er en super vinterbil når det gjelder kjøreegenskaper. Jeg kjører piggfritt. Panseret og bagasjerommet har en tendens til å ise igjen. Det samme gjelder bensinlokket. Jeg bruker både motor og kupevarmer fra Defa.

#60400  av McHowie

Koster vel en formue for motor og kupèvarmer fra DEFA?
Og er det nødvendig, sånn egentlig?

#60402  av CelicaTurbo

Jeg har kjørt MR2 mk2 i to vintre uten problemer; fantastisk fremkommelighet og ganske god oppførsel, men så klart må du kjøre forsiktig når det er glatt for rompen kan skli litt lett ut i sving om du er overmodig eller går litt på gassen men så lenge du er normalt forsiktig skjer det ikke med mindre du fremprovoserer det selv.. Jeg vil egentlig si at den ikke sklir noe lettere enn en hvilken som helst bil, men om du blir overrasket kan den være noe vanskeligere å hente inn igjen uten å få en kontra (sammenligned med en forhjulstrekker f.eks)..

#60408  av Anders gullstein

Kjørte min mk1 gjennom vinteren en gang. Syntes den var noe av det mest underholdene en kan kjøre på slike forhold. Kommer seg frem overalt ( bedre enn fremhjulstrekk), utrolig artig å sladde med, kan lett provosere den til en sleng og lett ta den inn igjen.

Den eneste grunnen jeg ikke kjører min på vinteren nå lengre, er pga rust som følge av salting.

#60424  av Remi

McHowie skrev:Koster vel en formue for motor og kupèvarmer fra DEFA?
Og er det nødvendig, sånn egentlig?
Er jo uturlig kjekt og sette seg i bilen om morran så e tempraturen inni bilen 25grader :D du slepp og skrape is av rutene. så ja det e nødvendig :D

#60439  av MRQuoc

Mr2Mk1 her, og trives bra på vinterføre , ingen problemer i det hele tatt, foruten å stoppe i bakke og starte igjen som det ikke gikk .. og prøvde å snu bilen .. som ikke gikk, siden det ikke er å dra i brekket, vrenge rattet nedover og gasse... ;) .. Jeg ønsker å la MK1 stå i vinter pga av rust :) så jeg ser etter MK2 for vinterføre .. og jeg er absolutt ikke redd for "vinteregenskapene" som folketroen er på MidEngine RearWeelDrive-biler som veldig mange skal ha det til .. noe ulemper .. men er som regel lik alle andre biler om vinteren ..

Og om vi kjører mer! blir det bedre drivhuseffekt .. og vi kan om 10 år kjøre på sommerdekk året rundt ;P 8)

#60447  av EilertseN

Takk for tilbakemeldingene setter pris på det :) ja,da har jeg bestemt meg,Mr2 mk2 neste bil..

#60449  av The Doctor

Hadde ikke noen problemer med MR2 Turbon min jeg heller gjennom vintern, MEN du må bruke den pent!! Den er ikke akkurat snill når du begynner å skal legge breie rundt omkring på ny snøen... :evil:

#60458  av kake

Kjøp skikkelige dekk, og ta det med ro til du kjenner bilen 'årntli :) MR2 er ikkeno utprega 'slædde' bil :wink: Men morsom om vintern er den definitivt.

Beste er å kjøpe seg en vinterbil (Den trenger jo ikke å koste mer enn 1500,-). MR2'en er en utpreget sommerbil og gjør seg klart best med taket av om sommern, enn i saltsuppa midt på vintern. Det er jo nærmest håpløst og ha en 100% strøken MR2 om man skal dra den ut om vintern, iallefall her på østlandet hvor veiene er klissvåte i 10 kalde :(

#60466  av tahustvedt

Om det er nødvendig med motorvarmer?

Hvordan tror du motoren liker å starte i -35°C på det verste og -25°C til vanlig? :wink:

Det som er synd med MR2 er at bare en liten del av frostvæsken blir varmet opp av motorvarmeren siden det er så sinnsykt mye som går fremog tilbake i bilen. Men motoren er i hvertfall varm. Det høres ikke bra ut når man prøve å starte når det er -10°C eller kaldere.

Jeg ødela motorvarmeelementet sist vinter. Tror det på grunn av skittent kjølevann men vet ikke sikkert. Skal få toyota til å montere en ny som jeg har liggende fordi jeg hater å skru selv. Skrur nok på jobben! :lol:

#60509  av mralp

Smak og behag! Min står i garasjen fra oktober og utover.. :)

#60540  av Mr2Nyter'n;p

Hadde min første vinter med mr2 i fjor og må si det var nyyydelig hver gang jeg så folk som hutra og frøs i bilene sine.. 8) God fremkommelighet må det jo være ettersom jeg kjørte 30.000km på 5år gamle piggfrie vinterdekk :P
Beste opplevelsen var å kjøre fra Elverum til Tynset i -27... Satt i genser og hadde +25 inni kupeen...
Er det bare meg eller varmer motoren opp seteryggen?
Defa kupe/motorvarmer er deilig,men kupevarmeren min ble brukt inne i vinter ettersom mr2en er varm etter 10min tomgang uansett ute-temp.. :lol:

#60548  av FireWalk

Nå kommer det vel ann på 2 ting.

1. Hvor man bor og hva slags veier man kjører på. Er det dårlig vedlikeholdte veier? er det stålis? er det strødd? er det saltet? osv..

2. Hvilken type dekk man har.

Jeg lar MR2en stå i garasjen om vinteren ettersom at jeg foretrekker bilen med forhjulstrekk om vinteren. Her jeg bor er ikke veiene saltet i det hele tatt. Det hender rett som det er at veiene ikke blir pløyd i det hele tatt mens det snør.. (en gang hoppa servoreima av på bilen til fattern pga at det var så mye nysnø på veien at det fylte opp motor rommet på bilen hans..) Og til min kjennskap er ikke MR2 velegnet smo snøplog. Med mindre man har en modifisert snøfreser-veilside styling da. ;) anyways: Hyppige vær omslag gjør at snøen kan begynne å smelte den ene dagen.. for så å fryse til stålis dagen etterpå.. da er det kun Piggdekk som funker.. mens de samme deka funker dårlig 2 dager før.. når det laver ned med nysnø.. og slik holder det på...

Mine erfaringer med MR2en på dette føret er ikke særlig gode.. Jeg prøvde først med piggfrie vinterdekk.. Det var for å si det mildt helt håpløst. Det kunne funke fint en dag, men dagen etter når føret forandret seg så funket det ikke i det hee tatt. Jeg kunne stå på en helt flat vei og ikke greie å ta løs engang pga at bilen bare stod og spant.. en gagng var jeg på vei til job.. tidelig på mårran.. det var stålis på vien, med nysnø oppå.. jeg kjørte i 40 km/t.. jeg kom til et kryss, og tok til høyre. og svosj.. ræva kom ut som troll i eske :) jeg bestemte meg der og da for å kjøre opp igjen å parkere bilen.. ville ikke risikere noen episode... når man har så lite kontroll så er det ikke vits i å prøve engang..

Nå må det jo sies at når det gjelder dekk så gjelder jo det alle biler. Men man får fort et stort problem med at ræven kan komme fykende ut veldig fort om man har dårlig vei grep, ettersom at man gjerne har et større problem med en baktung MR2 enn man har med en Fremtung FWD bil. Det er jo litt kjipt å vrake MR2en om vinteren, slik at når sommeren kommer og alle kjører rundt med taket av.. så står du der uten bil :)

Når det gjelder By kjøring og kjøring på vei som er saltet og godt vedlikeholdt så er det ikke noe problem med MR2en. Den kommer seg faktisk bedre opp bakker pga bakhjulstrekk enn FWD biler gjør.. Men så er det jo ikke alle som bor like urbant.. så jeg vil si man må se det ann utifra hva slags veier man kjører på, hva slags dekk man bruker osv.. MR2 er utvilsomt en sommerbil, den ble laget for en ting: FART, den er ikke konstruert spesielt med tanke på norske vinterforhold..

Husk at dette er en bil som er nådeløs dersom man mister friksjonen på bakhjulene i en sving.. da kommer den berømte ræven og man må se i speilet for å finne ut hva man er i ferd med å krasje med. såpeglatt vintervei gir som kjent ikke veldig god friksjon.. så bilen må kjøres med omhu! det kan være nok å trykke litt for hardt på gassen slik at hjulene begynner å spinne eller mister friksjonen, så sklir ræva ut og man snurrer. Har man akurat kjøpt seg en MR2 og ikke er kjent med bilen skal man være ekstremt forsiktig på Vinterføre.

For de som ikke bor på Østlandet eller i Nordnorge vil jeg absolutt annbefale Piggdek... LES: Vestlandet. Ja... riktig, her slår været om hele tiden.. og vi har ikke det kalde klimaet som dere på f.eks østlandet har. Der kan jeg tenke meg at piggfrie vinterdekk er ALFA omega. ISKALD snø har en god del friksjon i seg sammenlignet med våt asfalt f.eks.. og da har man gode dekk for det klimaet.

Men her, hvor det kan vær 20 minusgrader den en dagen, og +5 dagen derpå, og så 10 minusgrader dagen etter der igjen, da er det litt værre.. spesielt om man ikke bor midt i sentrum :-)

kjør etter forholdene! og bruk sunn fornuft! føler du at du ikke har kontroll over bilen på vinterføre; Sett den i garasjen. 8)

Jeg Følte at det var nødvendig å komme med et litt kritisk syn på saker og ting nå,ettersom at et kun var veldig positive tilbakemeldinger her før meg. noe som kan lede en fersk stakkar til å tro at denne bilen faktisk er bedre enn de fleste andre biler på vinterøre. noe den på ingen måte er! :wink:

og sist men ikke minst må jeg få unnskylde alle skrivefeilene. Det er bare det at jeg skulle spare penger ved å kjøpe ORTEK istedet for LOGITECH når jeg kjøpte ny trådløs desktop... det skulle jeg ikke ha gjort... direkte håpløst å skrive på.. det registrerer bare ca 95% av alle tastetrykk... sukk.. :oops: