TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisering av girspake?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #60819  av FireWalk

Alle har vel fått med seg at 92+ modellene har kortere girspake enn pre 92... er det vanskelig å modifisere en 91 slik at man får 92+ girspake? er det noen eventuelt har gjort en slik modifisering? vil det fungere? hva må gjøres?

#60837  av Remi

er bare og kappe stanga :lol: neida. du får kjøpt "shortshifter"kit
mene æ no og huske at det har vært snakk i 8)

#60845  av CelicaTurbo

Jeg byttet til en 92+ spake og det var enkelt, fikk med sokkelen som spaken stod i og måtte modifisere to av hullene der slik at saken passet i mine fester, ellers var alt "bolt on". Skal du modifisere din egen så plukk stangen med "kulen" ut av opphenget sitt, varm kulen med en blåselampe mens saken står i skrustikke, tre et rør ned over stangen slik at den viler på kulen som spaken dreier om i rammen og bank røret slik at kulen blir slått oppover (mot girkulen). Når du da monterer den igjen vil slaglengden bli redusert alt etter hvor mye du flyttet kulen, det er mulig du må shimse opp rammeverket med noen skiver om du har flyttet den mye.. Ellers kan du også kutten girspaken og fjerne noen cm, og deretter sveise den sammen igjen. Da får du kortere spake men vandringen blir ikke påvirket på annet hvis enn hva den kortere spaken gir. Mest dramatisk blir det om du gjør begge deler så klart :) Tipset med blåselampe og dunke kulen kommer fra Larsst185..

#61066  av FireWalk

Så føringen blir ikke satt på spill ved å gjøre den kotere altså? (at man begynner å feilgire og dritt hele tiden pga at hele greia liksom bare blir feil..)

Hva er egentlig forskjellen fra 91 og 92? er det så enkelt at selve spaken rett og slett bare er kortere? jeg regner med at 92 girspaken passer rett på stanga, at det er bare å kjøpe hos toyota og sette på i så fall?

har sett mye bilder av de 92+ modellene.. Girspaken der frister veldig.. 91 spaken virker plutselig veldig lang og usportslig i forhold.. :?

#61068  av CelicaTurbo

når jeg tenker på det har jeg omtalt Celica her :oops: .. men, jeg mener å huske at 92-modellens spake skal passe rett på. Den nye spaken er nok både kortere og har flyttet vendepunkt (kule). Selve girføringen vil være nøyaktig den samme bare trangere pga at det er kun girkablene som styrer og begrenser spakens bevegelser. Det er ikke noe rammeverk eller noe slikt som spaken beveger seg i som vil hindre den å bevege kablene tilstrekkelig for girskift :wink:

Det enkleste hadde nok vært om du fikk tak i en brukt girskifter, eller kjøper en TRD-spake f.eks.. den koster rundt 2000,- tror jeg, inkludert en tøff girkule.. men vær obs på at den er laget for japansk marked og vil dermed helle litt mot høyre :wink:

#61123  av erling

Shortshifter er jo gratis! Bare klipper til et par platebiter og flytter ene wiren opp på stanga. Fant et bilde oxo en gang i tiden men husker ikke hvor det ble av...

#61294  av turboman

erling skrev:Shortshifter er jo gratis! Bare klipper til et par platebiter og flytter ene wiren opp på stanga. Fant et bilde oxo en gang i tiden men husker ikke hvor det ble av...

Denne?? :)

http://www.mr2.nl/tips/quickshifter/quickshifter.htm

#61340  av FireWalk

Det der skjønte jeg absolutt ingenting av ,enda jeg brukte babelfish til å oversette med.. ... så ikke engang forskjell på de 3 bildene..?
er det noen her som har gjort dette selv, og kan komme med en enkel og grei forklaring, og kanskje til og med noen bilder ? :P

#61439  av turboman

Synes ikke det så så vanskelig ut, jeg.

Plate på 35 mm, 8mm hull, og en avstand på 2,5 mm mellom de..

Har dog ikke testet selv, men synes bildene var selvforklarende...

#61441  av Dalan

FireWalk skrev:Det der skjønte jeg absolutt ingenting av ,enda jeg brukte babelfish til å oversette med.. ... så ikke engang forskjell på de 3 bildene..?
er det noen her som har gjort dette selv, og kan komme med en enkel og grei forklaring, og kanskje til og med noen bilder ? :P
det var ingen "før"-bilder der, fant jeg ut når jeg gikk ut i bilen og kikka.. :P

så det er bare å sette den stanga i en høyere vinkel altså?
hmm, dette fikk jeg lyst til å prøve ut..
 #61457  av Morten

FireWalk skrev:Alle har vel fått med seg at 92+ modellene har kortere girspake enn pre 92... er det vanskelig å modifisere en 91 slik at man får 92+ girspake? er det noen eventuelt har gjort en slik modifisering? vil det fungere? hva må gjøres?
Hvis det er 92+ girspak du vil ha har jeg en ekstra liggende :wink:
Send meg en PM med bud hvis du er interessert.

#61470  av FireWalk

jeg husker ikke hvordan det så ut "før" modifikasjonen, så siden bildene ikke viser hvordan det så ut før så begynte jeg virkelig å lure på hva som egentlig var gjort :-)
men da er det altså slik at orginalt så satt waieren på den nederste mutteren der, og det som er gjort videre er da at waieren er løsnet, og så er det festet en plate med to hull der waieren var festet før, og waieren er nå festet noen cm lenger oppe på øverste hullet på dene plata.. ? eller jeg heeelt ute å kjøre nå? syntes den plata så noe vel orginal ut.. rund og fin :oops:

#61473  av angrykid

Jeg kan ta meg en runde ut i bilen å ta bilde av denne når jeg er ferdig på jobb, firewalk. :) Så skal vi nok få en oversikt over hva som må gjøres..

AK

#61476  av FireWalk

flott!! :-) shortshift er jo et must.. men er vel best å vite hva man holder på med før man begynner å styre.. ;)
en annen ting er jo selve lengden på stanga da... den må vel kappes og sveises tenker jeg.. for kortere skal den bli.. Er litt forelska i 92+ spaken :)

#61478  av erling

turboman skrev:
erling skrev:Shortshifter er jo gratis! Bare klipper til et par platebiter og flytter ene wiren opp på stanga. Fant et bilde oxo en gang i tiden men husker ikke hvor det ble av...

Denne?? :)

http://www.mr2.nl/tips/quickshifter/quickshifter.htm
Den der er litt halvferdig, må ha en ekstra bøyle som går rundt stanga itillegg.