TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forberedelser til vinteren for MR2 MKII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #60905  av McHowie

Heisann!

For de av dere som er vandt med å ha bilen ute på vinteren, hva slags forberedelser bør man gjøre, før den kommer for full storm?

#60909  av sindrejl

vinterdekk ;) :D :D

#60916  av angrykid

de vanlige forberedelsene regner jeg med..

Sjekk av kjølevann, vinterdekk, rengjøring innvendig (dette er piss når det blåser 25 kalde utenfor) sjekk av batteri, og til slutt.. salg av bil :D

hehe. :) Du vet no.

#60992  av jan-erik

Skal vi se:

- Full vask og polering av bilen
- Ny olje
- Hardtop på (gjelder jo MK3 da bare :-) )
- Parkering i tørr garasje, med mulighet for diverse forbedringer i løpet av vinteren.
- Vedlikeholdslading av batteri
- En par oppstarter i løpet av vinteren
- Vente til våren kommer

hilsen MK3 som snart skal gå i hi for vinteren :wink:

#61065  av FireWalk

enkelt: sett bilen i garasjen og vent til snøen forsvinner :-)

#61069  av Master

han mener vel sikkert hva man bør gjøre før vinteren kommer når man faktisk skal bruke bilen om vinteren. Å sette bilen bort i garasjen er jo ikke noe problem :)

Her kan jeg hvertfall liste opp det jeg kommer på:

- dyprense lakken for å få ut all bortgjemt skitt i porene, voks og deretter forsegle denne. Skal gi en god beskyttelse mot vær,vind, salt etc.
- smør pakninger med silikon samt smøre låsen med silikonspray.
- sjekk om vinterdekkene faktisk duger! husk at dekk er ferskvare, så selv om det ennå er spor igjen, kan gummien være dårlig (hard), kjører du med piggdekk er det jo lurt å sjekke om du faktisk har pigger. bytt om nødvendig! Gode dekk er en forsikring det er verdt å koste på seg.
- vindusviskere. Sjekk at de tar gjevnt godt slik at du den dagen det "slapser" som værst ikke blir plaget med sikten.
- BYTT olje! om vinteren er det spesielt viktig med en olje som smører godt i kulda. Når en motor startes i -10 grader utsettes den for stor slitasje.
-Gjerne bytt kjøleveske om du gidder.. hvertfall sjekk om du har nok. Det er jo den som gir deg varme:) kommer det lite varme kan det jo hende at termostaten er gåen?
-sjekk batteri. Da jeg kjøpte min MR2 hadde den et dårlig batteri. Det fungerte, og bilen startet som den skulle, men da jeg skiftet til nytt batteri gikk startmotoren ca dobbelt så raskt rundt ved kaldstart. Bilen ble straks mer lettstartet.
-Viktig å ha lys i orden til bekmørka kommer. De med mr2 kjører jo som oftest bare med tåkelysa, og det kan jo hende at hovedlysa har sluttet å fungere i løpet av sommeren.

Ellers bare kjør forsiktig med MR2 på glatta! Den sitter veldig godt helt til den slipper, men så fort du blir vant med bilen er det ikke noe problem å kjøre helt normalt som en hvilkensomhelst annen bil. Utrolig morsomt å akselerere fra andre biler i lyskryss med MR2 med bakhjulsdrift og motor bak = masse tak :twisted: Men som sagt så i svinger skal det ikke mye gass til før du får rompa ut.

#61129  av FireWalk

Ikke gi på i svinger.. Ikke slakk ned i svinger... da kommer ræva ut.. det å kjøre en MR2 trygt om vinteren kan samenlignes med en linedanser uten sikkerhets net... det skal ingenting til før bilen plutselig befiner seg utenfor veien om du ikke vet hvordan den skal kjøres.
Svinger, og spesielt feilkonstruerte svinger må du passe deg for.. og ha de BESTE vinterdekka du kan få tak i.. Det faktum at motoren er bake på denne bilen gjør at ræva helst vil ut i hver eneste sving, med gasspådrag og ved nedbremsing.. så dette må du forutse når du kjører.. slik at du ikke blir overasket.. Les trafikkbildet langt fremoer, så du ikke kommer rundt en sving og må bremse kraftig pga trafikk forran.. da skal jeg love deg at du treffer køen med ræva først.. :roll:

Andre ting som jeg kan annbefale er:

1. Ikke bruk håndbrekket. Det fryser fast i kulda. Parker på en flat vei, og parker bare ved å sette bilen i gir, sett gjerne en murstein forran/bak hjulene om du vil være ekstra sikker.

2. Parker kun på flater, ikke i bakker osv.. Parker helst bilen i en garasje..

3. Pass på vippelyktene, er det kaldt nok vil de fryse fast, og du får dem ikke opp. I værste fal kan du brenne motoren. Om bilen skal brukes om vinteren ville jeg ha hatt vippelyktene oppe hele tiden.

4. Få tak i et slikt NAF-belegg (eller lignende) til å legge over frontruta når du parkerer bilen for dagen. Da slipper du at det fryser til på ruten, og du trenger ikke bruke is-skrape på ruten så hyppig. Striper på rontruten er uansett utrolig irriterende om someren når sola skinner. Bruk derfor is-skrape med omhu, og helst minst mulig.

5. pass på at et ikke er for MYE luft i dekkene.. Bruk smalest mulig dekk... Smale dekk er alfa omega på vinterføre.. Brede dekk gir mindre friksjon på glatta.

Det var vel det.. og husk å tektyl behandle bilen om den skal brukes i salt-lapskausen om vinteren :)

#61640  av chris

jeg brukte vippelyktene helt fint jeg, selv i 30 minus. også i heftig snøvær, men om det hadde pakka seg godt foran der, så brukte jeg å gå frem å ta bort det værste av snø før jeg vippa ned lyktene da. tror ikke det skal være noe problem å bruke disse uansett vær jeg.

#61679  av FireWalk

Chris: du har alltid flaks du.. tror du må være min rake motsetning.. det du har alt for mye av har jeg totalt manko av.. mine vippelykter frøs fast i 10-15 minus.. ene lykta gikk opp, men ikke den andre.. var livredd for å brenne motoren på lyktene.. men det gikk bra... samme dag frøs håndbrekket fast også slik at jeg kom 40 minutter for sent på jobb.. måtte rett og slett vente til waieren tinte opp slik at bremsene bak ville slippe..

Tror det har litt med hva slags vær det er.. f.eks om det er mildt på dagen og flere minus om natta, da kan vel fukt komme nedi der for så å fryse til.. Det skjedde iallefall med meg flere ganger og jeg nekter å tro at jeg er den ENESTE dette har skjedd med.. i så fall så skal jeg gå å kjøpe meg skuddsikker vest og bruke hjelm hver gang jeg er ute og kjører... Da tar jeg det nemlig som et tegn :shock:

#61747  av McHowie

Hvor stort er problemet med at håndbrekket fryser? Jeg må parkere i en skrå-bakke så, så håndbrekket bør være oppe før jeg forlater bilen.. og sette en murstein foran bilen ser jeg som et problem, da det sikkert blir glemt en del ganger..

#61748  av erling

McHowie skrev:Hvor stort er problemet med at håndbrekket fryser? Jeg må parkere i en skrå-bakke så, så håndbrekket bør være oppe før jeg forlater bilen.. og sette en murstein foran bilen ser jeg som et problem, da det sikkert blir glemt en del ganger..
Hvis du har gamle vaiere fulle av dritt og vann fryser de. Jeg hadde mine nede, tømte de for dritt og smørte dem opp. Funker flott. Kunne sikkert vært likegreit å bare bytta dem oxo, koster vel ikke allverden.

#61753  av FireWalk

det trenger fukt inn i waieren, når det da er frost ute fryser kabelen og da står man der.. Man kan kjøpe en ny Waier hos Toyota som ikke fryser.