TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motorbytte i mk2 - Turbo?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #63006  av TrustNo1
 
Motoren i MR2'n min er gåen (alt for høyt oljeforbruk) og skal byttes. Dette er en ren reklamasjon fra forhandler, da forbruket har vært siden jeg kjøpte bilen, og har fått medhold for dette.

Motoren skal nå skiftes, og jeg har fått valget om å få i en turbomotor mot at jeg betaler mellomlegget denne vil koste (kun motor, arbeidet blir dekket)

Ville folk her benyttet seg av tjangsen for dette, eller vært noe betenkt?

 #63012  av Morten
 
Ville benyttet sjansen (selvsagt avhengig av pris). Men jeg ville passet på å få gearkasse og drivaksler fra turbo samtidig! (alt dette er ute uansett, så vil ikke være noe spesielt ekstraarbeid)

NB! Har du prøvd turbo er det ingen vei tilbake + driftskostnadene vil være høyere på en turbobil :wink:

 #63014  av vegar85
 
det hadde jeg benyttet meg av. hørtes jo bra ut det da!!!! :wink:

 #63015  av jumbo
 
Finnes vel neppe noen grunn til å ikke benytte sjansen nei :D

 #63023  av TrustNo1
 
Det ble antydet 7000kr for gear, motor, ledningsnett i ett. Dette var da for en motor som hadde gått 160 000(garantert), og med garanti. Dette var i ett stykke unna i svergie, så frakt og import kommer nok i tillegg, men uansett synnes jeg det virket billig.

Det jeg er betenkt på er;
1. Hva med godkjenning? Dette har jeg hørt er relativt dyrt, bilen er førstegangsregisrert i Norge i år. Hva ved en eventuell ulykke? Hvordan er det med forsikring om man ikke har godkjennt.
Hva skal eventuelt til av vidre modifikasjoner (bremser etc. ) for å få godkjent?

2. Mekanikeren mente det ikke var noe mer jobb å sette i turbomotoren.Kan jeg ta han på ordet for dette, eller kan jeg risikere masse ekstraarbeid? Som sagt, ett bytte til en annen NA motor ville ikke kostet meg noe, det er en garantisak.

 #63025  av TrustNo1
 
Fant akkurat en kalkulator på toll.no nå. Regnet ut at jeg i avgifter må betale ca 47.000 for å få det godkjennt. Det ble litt stivt. Men hvor lavt antal hk kan man egentlig få på en 3s-gte om man stiller ned trykket så mye som overhode mulig? Kan jeg feks regisrere den med turbo, men kun med 170 hk feks? dette ville isåfall komme på i underkant av 10 lapper.

 #63038  av Morten
 
TrustNo1 skrev:Fant akkurat en kalkulator på toll.no nå. Regnet ut at jeg i avgifter må betale ca 47.000 for å få det godkjennt. Det ble litt stivt. Men hvor lavt antal hk kan man egentlig få på en 3s-gte om man stiller ned trykket så mye som overhode mulig? Kan jeg feks regisrere den med turbo, men kun med 170 hk feks? dette ville isåfall komme på i underkant av 10 lapper.
Hvor ofte er noen og roter nedi motorrommet ditt egentlig...? :roll:

 #63042  av TrustNo1
 
Akkurat det er jeg ikke særlig redd for, heller om uhellet skulle være ute, og det er en alvorlig personskade feks. Vil da forsikringen slå tilbake på at bilen ikke er godkjennt?

 #63054  av jumbo
 
Ja i teorien er det riktig at det KAN bli et problem forsikringsmessig om uhellet først er ute.... I praksis er det heldigvis tilnærmet utopi.

Man kan diskutere om det er en risiko man bør ta eller ei til man blir blå, men det beste er vel å overlate valget til hver enkelt :D

 #63671  av tettwatt
 
Jeg trodde hk-avgiftene kun var for biler nyere en -95, men går det på førstegangsregistreringen i så fall?????

 #63673  av Dalan
 
tettwatt skrev:Jeg trodde hk-avgiftene kun var for biler nyere en -95, men går det på førstegangsregistreringen i så fall?????
Det går på førstegangsregistrering I NORGE, alle etter 01.01.96 "må" betale avgift

 #63845  av TrustNo1
 
Desverre er det nok slik ja. Staten skal ha sitt. Etter å ha undersøkt endel angående avgifter så har jeg funnet ut at det paradoksale er at om turboen hadde vært montert før bilen ble importert, så hadde dette bare kommet på 10.000 ekstra i avgifter isteden for 47.000.

Hurra for Den Norske Stat og avgiftspolitikken!

 #63866  av jumbo
 
Ja, når du betaler avgifter ved import av bil, får du bruksfradrag i forhold til første gang registrert i landet du importerer *fra*.

Ved ombygging "endring i avgiftsmessig tilstand", får du kun fradrag fra første gang registrert i Norge.... go figure...

 #64152  av TrustNo1
 
Ting tar vist tid med folka som har bilen min. Men de hadde vist vært og sett på motoren til 7000, den var visst ikke no særlig tess. Men er mulig jeg får en annen (komplett med gear) for 16000,- som hadde gått 111.000. Dette burde da fortsatt ikke være avskremmende? Jeg må isåfall sannsynligvis betale ett sted mellom 6-10.000 i mellomlegg.