TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP!!! Trenger Bil LÃ¥n!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #63434  av FireWalk

Jeg har funnet en bil jeg skal ha.. var i nordea i dag for å få lån.. de må ha kjøpskontrakt med begges underskrifter. (dette kan han sende meg, så ikke noe problem der) de må også ha forsikrings avtale (lett å fikse).

MEN.. de måtte også ha vognkort registrert i mitt navn før de kunne gi meg lånet... heh... i alle dager??? hvem vil vel omregistrere bilen FØR de har fått betalt for den?? det er jo et samme som å gi bort bilen uten noen garanti for at de får pengene det!

er det vanlig at banker stiller slike betingelser? dette er lån med pant i bilen da.. (sikkerhet).

jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig?

hvordan skal jeg gjøre dette? hva bør jeg gjøre? er det eventuelt en enklere måte å ordne dette på? hva bør jeg i så fall si til selger? jeg må få ordnet dette fort.. så kan jeg få hentet bilen alerede neste helg.. men slik det ser ut nå så greier jo banken effektivt å sette en stopper for planene med å gjøre alt så vanskelig?...

jeg har aldri gjort noe slikt før, så jeg aner ikke hvordan ting skal gjøres.. men jeg kan tenke meg at det er flere her på forumet som har gjort slikt tideligere og vet hvordan man skal gå frem, så VÆR så snill og hjelp meg litt her! sitter her og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. og jeg må ringe fyren i DAG for å avtale hva og hvordan ting skal gjøres.. innen det må jeg nesten vite hva jg skal si.. :?

#63443  av CelicaTurbo

Det er helt normalt, ihvertfall når man ønsker pant i bilen. Det som du må gjøre er at du må få en bekreftelse på at du får lån for gjeldende bil, og deretter får du lånepapirene tilsendt. Når du da kjøper bilen ordner du det slik:

-Du fyller ut lånepapirene
-Du skriver kontrakt med forrige eier og fyller ut eierskifte blankettet.
-Du drar til biltilsynet med forrige eier og omregistrerer bilen (omregistreringsavgift må betales kontakt i bank med giro du får fra biltilsynet så det blir i praksis to turer dit på samme dag).
-Du drar til nærmeste filial av din bank sammen med forrige eier og viser dem lånepapirene og legger ved kontrakt, nytt vognkort og identifikasjon.
-Dem tar kopi av papirene og fakser hele stasen inn til låneavdelingen som deretter har fått alt dem har fått krav på, og forrige eier vil få sine penger på konto etter noen dager. Om forrige eier har lån med pant i bilen vil banken ta seg av det (men opplys for sikkerhetsskyld), slik at forrige eier da kun vil få utbetalt restbeløpet etter at hans gjeld er løst ut.

Så.. det er vel den kjappe rekkefølgen.. det er ikke nødvendig at forrige eier blir med på alt dette men det er en fordel for begge to at alt gjøres korrekt. Om du kjøper fra en forhandler så vil han hjelpe deg med å fakse inn alle nødvendige papirene til lånestedet ditt..

Så.. kopi av vognkort i ditt navn er ikke nødvendig for å få lån i seg selv, men det er nødvendig for at lånet skal bli utbetalt til selger ;)

Ring banken din og spør hvordan du går frem så får du omtrent denne informasjonen, men det er mulig dem har noen andre krav i tillegg..

#63445  av CelicaTurbo

forøvrig.. om du ikke forstod det ovenfor så ser du aldri noe til pengene som du låner, dem går direkte til selgeren ;)

#63448  av Alexander G

Når jeg skulle bestille min bil fikk jeg beskjed av banken at jeg kunne bare ringe dem den dagen jeg skulle overta bilen, så skulle de overføre penger til selger. Veldig enkelt og smertefritt. Gikk til selger med en bekreftelse fra banken at penger var på vei. Men jeg har jo foreldre som kausjonister, som igjen gir en rente på 3,2% på et forbrukslån... 8)

#63452  av FireWalk

Ok.. det høretes jo ganske enkelt ut egentlig :)

men da er et bare et gigantisk problem igjen.. jeg må hente bilen i en helg.. pga jobb.. så da må det bli Lørdag.. og på lørdag er bankene stengt ...... :(

hva gjør vi da?...

jeg snakket med han fyren nå, og han er på foretnings reiser hele uken.. så det MÅ bli i en helg.. noe annet er tilnermet umulig å få til..

er det noen muligheter for å få et lån der jeg faktisk får pengene inn på kontoen min, slik at jeg kan ta med meg en bankremisse istedet? eller er eneste alternativet et sykelig dyrt forbrukslån ? :(

#63482  av CelicaTurbo

Neida.. mulig bankremisse kan brukes.. snakk med banken om det. Fyren som kjøpte MR2'en min brukte bankremisser men han fikk ikke dra med bilen før vi hadde vært i banken slik at vi begge var sikker på at alt ble gjort 100% (det var egentlig mest pga at han som kjøper var usikker på sine på hvordan dette fungerte).

Men, du er ikke nødt til å være med selger i banken, det er bare for begges sikkerhet, faktisk hovedsaklig selgers sikkerhet. Det som du kan gjøre er å først være sikker på at du får et lån på bilen når all dokumentasjon er levert, deretter drar du til fyren etter at han er innforstått med at lånepapirene er innvilget. Da skriver du kontrakt med ham og ordner nytt vognkort hos biltilsynet (disse er kanskje ikke åpne på lørdager, men han trenger ikke være med der heller men han må underskrive eierbytte-delen av vognkortet sitt så må du selv dra til biltilsynet med dette ved første anledning og betale omregistrering.. da er eierbyttet fullført og bilen er din selv om eier ikke har fått sin del, men siden kontrakt er underskrevet er hans sikkerhet i den. Det som da videre skjer er at papirene blir fakset inn til banken enten av deg eller av ham..

men det er jo opp til ham om han vil stole på at du sender inn alle papirene da, jeg ville ha foretrukket om jeg selv kunne ha sendt inn papirene til kjøpers bank, inkludert den nye eierens vognkort før han fikk med seg bilen.. men det blir litt vanskelig for deg når fyren er ute på reis da, men er han virkelig borte hele uken hver eneste uke?

#63484  av FireWalk

Fyren jeg kjøper bilen av er en fyr i 50 åra.. han er mye ute og reiser og er en travelt opptatt mann .. Jeg snakket med han på telefon isted, og vi fant ut at det desidert beste hadde vært om jeg kunne ta med meg et bankremisse... jeg skal høre med banken på mandag, om det er mulig å få et lån der jeg faktisk får penger INN på konto, også kan jeg overføre dette til et bankremisse med en gang.
Det kom meg for øret at fattern kjenner banksjefen personlig, så da burde det vel la seg gjøre å trikse tilnoe? eventuelt ta opp et forbrukslån som siste utvei? Det må iallefall bli bankremisse.. han var veldig usikker på alt annet, og å begynne med masse papirer tror jeg ikke vil gjøre saken enklere.. da tror jeg desverre han velger å selge til en av de andre som har ringt på bilen.. Hoved grunnen til at han ville selge til meg er fordi jeg er entusiast og at jeg har hatt slik bil før.. men om jeg begyner å gjøre ting veldig vanskelig så kan jo det fort snu :\

så det må bli et bankremisse som han får når jeg kommer ned, også få jeg nøklene til bilen osv.. samt vi skriver under kjøps kontrakt der og da, og han skriver under på omregistrerings delen osv.. vi trenger vel to av dem? begge skal levere en?

#63546  av The Doctor

Åssen bil kjøper du forresten..? Litt off topic, men lurer...

#63558  av CelicaTurbo

dem papirene som banken ønsker må du ordne uansett hvordan selve betalingen skjer ;)