TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l ang. 4agze i Corolla GT

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #58467  av Kjakan
 
Hei

Lurer på om noen har erfaringer med dette?
Girkasse og drivakslinger etc tåler effekt opp til 170hk uten at noe må forsterkes? Blir denne motoren godkjent hos Biltilsynet i en 85 Corolla GT? Har hørt at så lenge det er 1.6 blir det godkjent, men at f.eks 1.8 eller 2.0l ikke blir godkjent.

mvh

 #58562  av Kjelliken
 
:? Skal kunne godkjenne en slik maskin i en corolla. men ddda må du sansynligvis også forsterke bremsene forran. alt er mulig å få tak i så det er vel egentlig ingen problem. På girkassene til krompressormotorene er akslingene endel kraftigere så det er klart en fordel og få tak i dem også.
til sammenlingning er akslingene på en mr2 mk I 22 mm men med kompressor motor er akslingene hele 29 mm altså 7 mm tykkere og de skulle da tåle vanvittig mye mer power vil jeg tro.. :wink: :roll:

 #58604  av Kjakan
 
Jeg har hørt at bremser og understell er dimensjonert for flere hk enn originalt, og tåler 170hk uten å måtte forsterkes. Men dette er vel bare løse "rykter" tenker jeg. Jeg hadde håpet på at motoren gled rett ned uten altfor mye stuk, blir fort litt jobb hvis drivakslinger og bremser må byttes. Men takk for svar..

 #58614  av Kjelliken
 
:D blir vel uan sett litt ståk. Vi har to stykker her på forumet som holder på og montere slike maskiner inn i sine mr 2 mk I as we speak. og det er litt ting som må lages litt små brakkerter og nye ledninger og litt dill dall. så litt ståk blir det uansell. så da blir det rett og slett peanuts og skifte de akslingene og bremsene. det er jo rein skruing det.. :wink:

 #58617  av Gjest
 
Fant akkurat ut at jeg har 1.3 DX-kasse i bilen min :lol:
Jeg og en kamerat har nemlig hatt en liten case her. Jeg har en annen utveksling på kassa enn den min kamerat har (som er original gt ). Min lå nemlig 500rpm under gt-utvekslingen.
Hørte med en gammel Toyota-mekaniker, og han mente dette var en 1.3-kasse! Ble overrasket, for dette er en meget bra kasse som ikke har problemer med å bli girt på sperra ved 7800rpm. I det hele tatt den beste girkassa vi har hatt hendene våres på til nå :wink:
Dessverre er gt-kassene ihjelkjørt og herjet med, så det kan bli vanskelig å finne en bra en, vil jeg tro. Tviler på DX-kassa tåler 4agze! :)

 #58618  av Kjakan
 
(glemte å logge inn )

Det virker som om det er et skikkelig bra Toyota-miljø i Bergen med omegn? Her i Oslo-området er det ytterst få som kjører GT og MR2, så miljøet er ikke akkurat topp. Folk holder seg til ricestyle Civic 1.5 steden :roll:

 #58663  av Rolla_RS
 
Det er bare til å flytte det vet du :wink: Her på Askøy er alle velkommen. Vel, Nesten alle.

 #60722  av doffy
 
sier ihvertfall ikke nei takk til flere toyotaer på øyen. ;)

 #62068  av Levin GT
 
Tror neppe du får det godkjent uten problemer selv om det er det samme slagvolum som originalt..De går ut ifra effekt i motoren, og hvis de aner ugler i mosen så tar de effektmåling og de krever bremser som står i stil til motoreffekten.....

 #62971  av Levin GT
 
4-AGE girkasse er ikke kraftig nok til å bruke på en 4-AGZE.....

 #63240  av Kjakan
 
Ok. Har hørt at 4AGE-kassene tåler opptil 170hk greit....
Fra hvilken bil må man skaffe girkasse fra da?

 #63370  av Levin GT
 
Tvilsomt.....går sikkert greit nok hvis man kjører veldig pent, men hvis man ska kjøre litt drag og sånt,så holder ikke 4-age kassen lenge......då bør man bruke 4-agze kassen for den er kraftigere, og dermed anderledes,og passer dermed dårlig i mr2 og eldre type corolla.....uheldigvis...
Infoen eg har fått er at kassen er lengre, dermed passer ikke fester og det blir kluss med drivakslinger..

 #63399  av Morten
 
Rollaen min har 4AGZE med girkasse og drivaksler fra Levin, men det er i en AE92 da... vet ikke hvordan det vil være i en AE82..

 #63597  av Levin GT
 
Ka for en levin?

 #63619  av Morten
 
Levin GT skrev:Ka for en levin?
Sen AE92 modell (165hk versjonen)