TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekktrykk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #59750  av Anders gullstein

Lurer litt på hva som blir riktig dekktrykk på min MR2 mk1. Ved standar dimensjon (185/60 14) skal det være 1,8 bar frem og 2,0 bak. Skal det være noe stor endring når man har en dekkdimensjon som har gått opp til 215/40 16? Noen som har peiling på dette? Har gått opp med 0,2 bar, men vet ikke om dette er korrekt.

#59755  av SupraTurbo

Rart at det ikke skal være likt trykk fram og bak på en bil som har 50/50 i vektfordeling..... :? Supraen min har skal ha likt dekktrykk fram å bak...

Lavprofildekk skal vel i utgangspunktet ha ganske mye trykk. Ville tatt 2,6 både fram å bak jeg på 40 profil. Kanskje 2,5 fram da ettersom det skal være mindre fram orginalt....
 #59762  av Maverick

Selv kjører jeg med 205/50/16, og har 2 bar både foran og bak .. Men kjører jo Carina jeg da :) :roll:

#59773  av gfc

Lavprofil dekk skal ha en del mer trykk enn de vanlige dimensjonene.

En plass mellom 2,5 til 3,0 Bar bør holde, det er en smak sak.
Har selv 2,6 på min Carina (215/40-17)

#59777  av Anders gullstein

oki, har rundt en 2,2 frem og 2,4 bak nå. Må nesten granske slitasjen min litt. Det er ikke helt 50/50 vekt fordeling på MR2, skal visst nok være 45/55.

#63567  av Eirik

Jeg har 215/40 og bruker 3 grunnet at det var det de som solgte meg dekkene sa jeg skulle bruke ;)

#63568  av Eirik

Jeg har 215/40 og bruker 3 grunnet at det var det de som solgte meg dekkene sa jeg skulle bruke ;)

#63591  av Anders gullstein

Eirik skrev:Jeg har 215/40 og bruker 3 grunnet at det var det de som solgte meg dekkene sa jeg skulle bruke ;)
SÃ¥pass ja, gikk opp litt og syntes det var fungerte bra. Tror det var 2,5 fram og 2,7 bak.

#63631  av KK-ma70

Finnes ingen fasit på dekktrykk. det avhenger på type dekk, vekt på bil osv..... det er bare å fylle luft, kjøre litt, bare føle seg frem. det som viser seg etter en tid er slitasjen på dekkene...

slitt på midten=for mye
slitt på sidene=for lite

har vært innom mange dekkforhandlere for å høre hva de anbefaler, men ingen vil si noe om det. bare at det skal være litt høyere trykk enn vanlig på lavprofil.

Erfaring fra andre med samme bil\dekkprofil er de beste å spørre

#63672  av Dalan

En ting du kan gjøre for å sjekke om du har noenlunde riktig dekktrykk er å kjøre dekkene ordentlig varme (kjør litt gris ;)) og kjenn over hele flaten på det.. det skal være varmt jevnt over :)
Ikke bare på sidene eller på midten..
Da gjelder det samme som nevnt over her, for mye\lite