TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jeg har krasja!!*grÃ¥ter*

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #64532  av a_fly_guy

Takk til alle som ønsket meg velkommen her!:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5251

På lør. kveld så kjørte jeg igjennom en rundtkjøring, og jeg tror jeg fikk vannplaning(det regna helt sinnsykt) på bakhjula, fordi bakparten av bilen kom som et lyn, og jeg fikk sleng på bilen...snurra en halv gang rett inn i en stolpe*gråter*
Fikk skader på døra og felgen.
Bilen er nå på verksted og jeg får den igjen i neste uke.

Jeg opplevde jo at bakparten mista taket på tørr asfalt også, men det var jo når jeg selv ville det, og jeg klarte jo å kontrollere det.
Kommer nå til å kjøre forsiktig i regn og snø!
Men kan jeg oppleve noe lignende ved kjøring på tørr asfalt?
At bakparten kommer som et skudd?
Hvordan skal jeg ikke kjøre med mr2'en?
Hadde en 205 gti før og den var annerledes og kjøre....
 #64536  av jan-erik

a_fly_guy skrev: Jeg opplevde jo at bakparten mista taket på tørr asfalt også, men det var jo når jeg selv ville det, og jeg klarte jo å kontrollere det.
Kommer nå til å kjøre forsiktig i regn og snø!
Men kan jeg oppleve noe lignende ved kjøring på tørr asfalt?
At bakparten kommer som et skudd?
Hvordan skal jeg ikke kjøre med mr2'en?
Hadde en 205 gti før og den var annerledes og kjøre....
Veldig trist at du skadet bilen.

- Det skal veldig mye til at du opplever noe lignende på tørr asfalt, med mindre du brått går av gassen eller gjør noe annet som forskyver vekten forover, og som gjør at du mister grepet. Bilen er veldig nøytral med tilnærmet 50/50% vektfordeling (tror det er 48/52), slik at den det skal mye til før det slipper. Ved jevn hastighetsøkning gjennom en sving understyrer bilen min litt, og ved å redusere gasspådraget litt blir den nøytral før den går over i overstyring. Dette er typisk kjøring får meg gjennom langsvingen på Rudskogen. Jeg kjører med 205/45x16 foran og 225/40x16 bak forøvrig.

Så er vel ingen regel på hvordan du bør kjøre, bortsett fra å ikke bråslippe gassen under sladd! Ombefaler deg å øve med bilen, ta den gjerne på en banekjøring hvor du kan øve under trygge former. Jeg har kjørt masse på bane, og liten sjans for at det skal skje noe der. Det skjer kun når du blir overmodig, det merket jeg under sist Gatebil hvor jeg dro av i enden av langsvingen og skadet bilen min litt.

#64569  av chris

slipper det bak, bør man holde gassen og ratte pent utav situasjonen. men enten det er vått eller tørt, så slipper det ikke med normal vanlig fart/kjøring ;) ikke om dekka er i orden i hvert fall.

synd å høre om bilen :(

#64629  av a_fly_guy

Banekjøring hadde vært kult...hvor kan man gjøre det?

#64652  av CelicaTurbo

vel, i din egen presentasjonspost skriver du at du kommer fra Sarpsborg, og det arrangeres forskjellige kjørekurs/arrangement på Rudskogen ganske jevnlig da ;)

#64664  av jan-erik

a_fly_guy skrev:Banekjøring hadde vært kult...hvor kan man gjøre det?
Norsk Sportsvogn Klubb som jeg er medlem av arrangerer hvert år 5-6 banekjøringer på Rudskogen, og hvor sikkerhet og rydding kjøring står i hovedfokus. Sjekk http://www.sportsvogn.no for info om hvordan å bli medlem. Kjøring også åpen for ikke medlemmer, men med 1 eller 2 banekjøringer i året har du tjent inn igjen medlemskapet pga av at det er billigere for oss medlemmer.

Vet ikke når først kjøring neste år blir, men vi pleier å starte i april.
 #64967  av laas

a_fly_guy skrev:På lør. kveld så kjørte jeg igjennom en rundtkjøring, og jeg tror jeg fikk vannplaning(det regna helt sinnsykt) på bakhjula, fordi bakparten av bilen kom som et lyn, og jeg fikk sleng på bilen...snurra en halv gang rett inn i en stolpe*gråter*
"Lars, Sølv MR2 2002, Våt asfalt, Krasj". Høres kjent ut :-(

Hvordan har du det med forsikring? Blir vel dyrt å forsikre 2000+ MR2er neste år :-/

Lars J
 #64974  av spkstrp

laas skrev:
a_fly_guy skrev:På lør. kveld så kjørte jeg igjennom en rundtkjøring, og jeg tror jeg fikk vannplaning(det regna helt sinnsykt) på bakhjula, fordi bakparten av bilen kom som et lyn, og jeg fikk sleng på bilen...snurra en halv gang rett inn i en stolpe*gråter*

Hvordan har du det med forsikring? Blir vel dyrt å forsikre 2000+ MR2er neste år :-/

Lars J
Kanskje spesielt sølvfargete, og om du heter Lars :lol:
 #65329  av a_fly_guy

laas skrev:

Lars J
hehe...har du vært uheldig du også?
jeg betaler vel rundt 10000kr i året...men det blir sikkert litt mer etter dette:(
 #65334  av laas

a_fly_guy skrev:
laas skrev:"Lars, Sølv MR2 2002, Våt asfalt, Krasj". Høres kjent ut :-(

Lars J
Ikke le av sånt da...
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4620
Bilder og full pakke...

Lars J
 #65338  av a_fly_guy

laas skrev:
a_fly_guy skrev:
laas skrev:"Lars, Sølv MR2 2002, Våt asfalt, Krasj". Høres kjent ut :-(

Lars J
Ikke le av sånt da...
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4620
Bilder og full pakke...

Lars J
wow...såpass:(
jaja, vi skal vel være glade for at det gikk bra med oss...
håper jeg får igjen min i slutten av denne uka..savner bilen min:/