TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Supra MKIII Gruppe A

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #64979  av tojo
 
Supra kjørtes i gruppe A i 1987-1988.(turbomodellen var bare med i utvalgte konkuranser)
Motordata:
Gruppe A u/ turbo: 7M-GE maks effekt 260hk/6600rpm,maks dreimoment 310Nm/5800rpm og komp 11,3:1 :D
Gruppe A m/turbo: 7M-GTE maks effekt 490hk/6800rpm,maks dreimoment 608Nm/4400rpm og komp 7,6:1 :D
Diverse:
Bakaksel forhold : 4,55 :D
Bremser : 305mm ventilerte skiver.

 #65000  av KK-ma70
 
Fant 2 bilder :)
Vedlegg
ma70-safari-88.jpg
ma70-safari-88.jpg (17.24 kiB) Vist 2665 ganger
ma70-icon-2.jpg
ma70-icon-2.jpg (8.95 kiB) Vist 2665 ganger

 #65001  av KK-ma70
 
Engine Body and Chassis
Designation 7M-GTE (7M-GE) Height 1380 mm
Type Water-cooled inline, 6-cyl., 24 valve DOHC Length 4620 mm
Turbo charger Toyota manufactured Width 1745 mm
Intercooler Air-cooled Wheelbase 2595 mm
Bore and Stroke 86.3 x 91.0 mm Track front/rear 1485 x 1485 mm
Total Displacement 2954 cc Weight 1420 kg (1350 kg)
Fuel System EFI Fuel capacity 150 l
Lubrication Drysump Transmission 5 Speed
Compression Ratio 8.2 : 1 (11 : 1) Suspension Double Wishbone front and rear with Bilstein shock absorbers
Maximum Output 410 ps / 6000 rpm Brakes Front ventilated disc, rear ventilated disk
Maximum Torque 480 Nm / 4000 rpm Tyre and Wheel Pirelli / Speedline

 #65005  av tojo
 
Sorry :( hmmmm jeg tror jeg kom med endel feil info der!(i mitt første innlegg)
Stoler mer på infoen fra http://www.tte.de enn jeg gjør med infoen jeg har hentet fra motorcity!!!
:) Ser ut som Toyota har brukt stempler som er 3,3mm større i rally versjonen`s motor. (orginal er 83mm, og i rallyversjonen står det 86,3mm stempel)Har hørt/lest at dem brukte mahle stempel i rallymotoren noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Orginal komp 8,4:1 rally komp 8,2:1.
Andre forskjeller er bla. AFM byttet ut med MAP sensor,større turbo,større IC,større throttle body.

 #65024  av @lpher
 
Muligens littegranne på sidelinja denne infoen, men...here goes :)

Følgende står i "Toyota Engine Technology" (intern toyota blekke fra 1989)

Modified 7M-GT

The modified 7M-GT engine in a Supra marked its first win in the Sugo 300km race in September 1987. The car, however, was to heavy for the 3.0-liter turbocharged engine, so a 500-car special edition of the Supra with a modified engine was developed and sold, qualifying the car under Sports Evolution Rules.
Engine output has been increased with a bigger turbo and intercooler, a larger throttle valve, and elimination of the vanetype air flow meter in favour of an intake pressure sensor, wich provides information for the EFI control. The body has been revised to send more cooling air through the engine compartment for more efficient cooling. A new Supra with a modified 7M-GT engine placed second in the November 1988 FIA Pacific/Asian Touring Championship in Japan.



@lpher

 #65062  av Morten
 
tojo skrev:Har hørt/lest at dem brukte mahle stempel i rallymotoren noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?
Har lest noen spec på Formula Atlantic versjonen av 4AGE (1.6liter NA, 240hk/10000!). Stemplene der er navngitt som TRD/Mahle noe jeg tolker som at Mahle var produsent men TRD solgte dem? Har dem samarbeid om deler til en motor kan de jo fort ha det på flere også. Men er jo bare spekulasjoner fra min side da... :roll:

 #65080  av @lpher
 
TRD benytter andre store aktører i markedet for å produsere deler for seg ja...på like linje med TTE....

@lpher