TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TÜV papirer pÃ¥ TEIN coilovers?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #66758  av RumpShaker

Postens Godssentral i Oslo har en liten pakke fra Japan til meg,
og før jeg vil begynne å montere har jeg noen spørsmål:

-Er det noen her som har montert slike, og fått disse godkjent hos biltilsynet?
-Finnes det TÜV eller lignende papirer på coiloverene fra TEIN?
-Og får man evt. papirer med fra fabrikk?

#66790  av mr.two

Jeg har Tein S fjærer, og med de fulgte det ikke TUV papirer, men noen andre papirer...kikka ikke så nøye på det, men så lenge det ikke er TUV får du det vel ikke godkjent, og så vidt jeg har forstått får du ingen TUV papirer fra TEIN i japan...

#66946  av MR2turbo

du kan nok desverre bare glemme å få det godkjent... :roll:
De aller fleste av de demperne selges som "track use only"

Men bilder hadde vært topp ;)

#66958  av jan-erik

Riktig som Markus og Mr. Two skriver at Tüv papirer ikke kommer med Tein fra Japan. Samme gjelder vel det meste av ting fra Japan. Kan jo være greit å bruke TRD, siden det da står Toyota på delene/papirene.

Om man er opptatt av Tüv papirer må man nesten holde seg til europeisk/tysk produserte saker, som f.eks. KW. Men om bilen ellers ser grei ut og alt annet er gjennomført, så pleier det å gå bra gjennom godkjenninger. Og du trenger jo ikke strengt talt på biltilsynet for å ta en EU-kontroll. Hvor mange av bilene som kjører på Gatebil tror du hadde greid seg gjennom en streng kontroll på biltilsynet :wink: ?

#66962  av Hobbes

Vel..... Streng kontroll? Sikkert når det gjelder senke fjærer og styling. men ellers så vet ikke jeg. Svogeren min måtte parkere golfen sin på vei hjem fra godkjent EU kontroll hos biltilsynet. Da Han kom hjem og undersøkte mere nøye så falt det ene hjulet av!!! Forhjulstillinga hadde rustet i stykker. Og dette hadde de ikke funnet på EU kontrollen.

#66974  av RumpShaker

MR2turbo skrev:du kan nok desverre bare glemme å få det godkjent... :roll:

Det er de nye SSD (Super Street Damper) jeg har bestillt, så det er nok ikke "track use only"...
EU kontrollen om 2 år vil nok bli utført hos Toyota, som liker bilen min veldi godt 8)
Jeg tenkte egentlig på om jeg burde ha noen papirer i bilen, om jeg f.eks. skulle bli stoppet i en teknisk kontroll :?

Bilder kommer sikkert på mandag, om posten klarer å somle seg til å få de avgårde... :roll:

#66981  av jan-erik

RumpShaker skrev:
MR2turbo skrev:du kan nok desverre bare glemme å få det godkjent... :roll:

Det er de nye SSD (Super Street Damper) jeg har bestillt, så det er nok ikke "track use only"...
EU kontrollen om 2 år vil nok bli utført hos Toyota, som liker bilen min veldi godt 8)
Jeg tenkte egentlig på om jeg burde ha noen papirer i bilen, om jeg f.eks. skulle bli stoppet i en teknisk kontroll :?

Bilder kommer sikkert på mandag, om posten klarer å somle seg til å få de avgårde... :roll:
Uansett om de ikke bare er for "track use only" så vil ikke en teknisk kontroll godta dokumentasjonen fra Tein, med mindre du får dette fra Toyota eller Tüv, noe som er veldig lite sannsynlig. Men hvor ofte blir du stoppet i teknisk kontroll og finner en som virkelig er så pirkete? I verste fall så er det jo bare å få byttet om til orginalt og vist den, og så putte på Tein settet igjen :wink:

Ta noen bilder før og etter da, samt av selv jobben. Slik vi liker her på forumet :)

#66986  av RumpShaker

jan-erik skrev: Uansett om de ikke bare er for "track use only" så vil ikke en teknisk kontroll godta dokumentasjonen fra Tein, med mindre du får dette fra Toyota eller Tüv, noe som er veldig lite sannsynlig. Men hvor ofte blir du stoppet i teknisk kontroll og finner en som virkelig er så pirkete? I verste fall så er det jo bare å få byttet om til orginalt og vist den, og så putte på Tein settet igjen :wink:

Ta noen bilder før og etter da, samt av selv jobben. Slik vi liker her på forumet :)
Det var nettopp det jeg vurderte, å beholde originale dempere.
Måtte bare høre med noen som hadde erfaringer om dette var nødvendig først...
Det er helt utrolig hvor pirkete biltilsynet kan være, så da hadde det vært greitt å ha papirer! :roll:
Bilder og how-to vil nok komme underveis :)