TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Innvendig motorvask og oljeskift!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #67057  av Toye

Noen bytter bare olje på bilen, andre bytter olje og filter...
Men ønsker du en "ny" motor bør du foreta en innvendig motorvask! :idea: før nyolje og nytt filter settes på plass.

Jeg har brukt -QMI INNVENDIG MOTORVASK- på mine tidligere biler med et strålende resultat og her om dagen var det min MR2 sin tur.
Motoren blir faktisk som ny etter denne behandlingen:
QMI - frigjør fastlåste stempelringer og ventiler.
- pakninger av gummi og kunststoffer blir fornyet og mykgjorte.
- rengjør og oppløser karbon, tjære og andre avleiringer fra metalloverflatene i motoren.

Slik gjør du:
1) La motoren oppnå vanlig arbeidstemperatur.
2) Tapp ut ca 1 liter av den gamle olja.
3) QMI (1 liter) helles sakte inn i motoren gjennom hullet for peilepinnen mens motoren går på tomgang.
4) La så motoren gå på tomgang i ca 20min.
5) Slå av motoren og tapp ut all olje med en gang. Her renner det ut skikkelig skitten olje og avleiringer! :shock:
6) Bytt filter og tilsett 1 liter med QMI motorbehandling.
7) Etterfyll så med en bra motorolje.

Når dette er gjort vil du få en motor som bruker mindre bensin, redusert slitasje, mindre støy, går kjøligere, bruker mindre olje og får flere hestekrefter! :D

En motorolje som anbefales på MR2 er den nye MOTUL 4100 TURBOLIGHT 10W40 DELSYNTETISK.
PS: Petter Solbergs Subaru kjører på MOTUL motorolje 8)

Jeg synes denne behandlingen er noe alle MR2 eiere bør koste på motoren sin!
Tror absolutt det er verdt pengene...

#67069  av sindrejl

hvor du finner denne motorvasken til salgs?

#67078  av funkes

Jeg tipper at Toye selger den..hehe

#67081  av Mr2Nyter'n;p

Usj... Here we go again... Lei "vidundermidler" for motoren jeg... Prøvd det meste, dum som jeg er... Sku heller spart penga, så hadde jeg vært godt på vei til motoroverhaling nå... Ingenting hjelper for defekte/utslitte motordeler. Det vet jeg faktisk selv om jeg ikke har mye peil... Erfaring kalles det. :(

#67083  av bose

en ting som faktisk funker er shell vpower. motoren har aldri vært så frisk som den er nå,etter en helg tur med shell vpower på tanken

#67084  av Mr2Nyter'n;p

Men i følge Naf funker "superbensinen" ikke... :wink:
Tror mye av effekten av midler er av typen placebo, jeg.. 8)
Men... Hvis det fungerer er jo det supert.. :)

#67123  av FireWalk

Shell V-power vil nok faktisk fungere for de som har en motor med nedsotede ventiler og dyser med dårlig gjennomstrømning. V-power inneholder midler som løser opp slik "smuss" om vi kan kalle det det, og da vil slike motorer gå bedre. Jeg kan tippe at Farfar sin daukjørte Golf ville hatt godt av slik bensin en gang iblandt, siden motoren aldri når turtall høyere enn 3000 omdreininger. På den annen side er det nok enda mer effektivt å faktisk kjøpe noe skikkelig dyserens/ventilrens og putte på tanken nå og da. Da vil man oppnå en mer "pang" effekt da dette har en mer konsentrert og sterkere effekt enn V-power har. Det bør ikke brukes for ofte. Max hver 8000 km på det jeg bruker. Sterke saker ;) men det funker.

De fleste av oss vil nok neppe ha behov for slike behandlinger da den gode gamle metoden med å "blåse rein" motoren med høyt turtall faktisk har en god effekt :)

Men så er det jo noe som heter "hver mann for sin hatt". Så om du foretrekker V-power eller Dyse/ventilrens på flaske som tilsetning eller om du rett og slett bruker gamlemåten og blåser rein motoren, det må bli opp til hver enkelt. Jeg kan faktisk ikke tenke meg at avleiringer og tette dyser er noe vanlig problem blandt MR2 eiere med tanke på bilens natur og bruksområde :P

Den motor-rens greia har jeg aldri hørt om før.. men det høres jo interessant ut... En motor vil sikkert ha godt av en slik behandling, sikkert mye "fastgrodd" dritt inni der..

Men som MR2nytern sier, det er mye humbug greier som ikke funker.. om du har en motor som er i god stand fra før vil man ikke merke noe effekt av noen av disse produktene. Men om du har en motor som er skitten og daukjørt/nedsotet osv så vil man faktisk merke Stor forskjell ved å benytte seg av enkelte av disse produktene :)

De fleste av oss tar jo godt vare på bilene sine, og om man er flink å bytte olje og oljefilter så vil dette i seg selv bidra til å holde motoren ren. Dersom man ikke er fult så flink til å bytte olje og filter så kan jeg tenke meg at en slik behandling kan være en god ting :wink:

#67154  av Toye

Det er mange delte erfaringer om "vidunderkurer" for motoren :shock:
Mye bra og veldig mye som ikke funker i det hele tatt, dessverre...
Men QMI er faktisk BRA og de har mange referanser og vise til.

Jeg kjøpte min MR2 for litt over 2 måneder siden og vet ikke hvordan tidligere eier har behandlet motoren. Så for å være på den sikre siden foretok jeg denne innvendige motorvasken. Mye "dritt" rant ut sammen med olja... For framtiden trenger jeg ikke å gjøre dette da jeg vil bytte olje og filter minst to ganger i året.

Det stemmer at jeg selv har solgt dette produktet i 3 år og fått mange tilbakemeldinger fra fornøyde kunder! Nå har jeg byttet jobb, begynt hos konkurrenten som ikke selger QMI... Så jeg har absolutt ingen økonomisk interesse for å anbefale QMI. Vil allikevel anbefale dette produktet for de som mener motoren trenger en slik behandling...

PS: Du får kjøpt produktet hos QMI Norge i Mjøndalen [/u]

#67166  av larsst185

QMI hører jeg flere har sagt er bra greier

#67174  av sindrejl

spørs om den er så sterk at den renser opp selv om man er flink til å holde turtall ;) Jeg merker at hver gang jeg kjøper ny bil så blir den bare raskere og raskere etter noen mnd ;) Kan vel godt si at jeg kjører litt turtall nå og da :D

#67183  av Dalan

sindrejl skrev:spørs om den er så sterk at den renser opp selv om man er flink til å holde turtall ;) Jeg merker at hver gang jeg kjøper ny bil så blir den bare raskere og raskere etter noen mnd ;) Kan vel godt si at jeg kjører litt turtall nå og da :D
Jeg syns at bilen virker tregere og tregere etter som månedene går jeg..
Kan vel være det "mye vil ha mer".. :P

#67198  av vegar85

Dalan skrev:Jeg syns at bilen virker tregere og tregere etter som månedene går jeg..
Kan vel være det "mye vil ha mer".. :P

he he. :D :wink: det er sant det. mye vil ha mer.

#67413  av Erlend

Hvis du har en gammel motor eller en veldig hardt brukt motor ville jeg tenkt flere ganger før jeg brukte slik motorrens, fordi den er såpass "effektiv" at den fjerner karbonavleiringer både på godt og vondt. Dvs hvis du har en del sprekker her og der, som blir tetta av karbonavleiringene, kommer motoren din til å drikke og pisse olje etterpå ;) Bare vær forsiktig hvis du vet at du har en gammel og hardkjørt motor.

#67417  av sindrejl

Erlend skrev:Hvis du har en gammel motor eller en veldig hardt brukt motor ville jeg tenkt flere ganger før jeg brukte slik motorrens, fordi den er såpass "effektiv" at den fjerner karbonavleiringer både på godt og vondt. Dvs hvis du har en del sprekker her og der, som blir tetta av karbonavleiringene, kommer motoren din til å drikke og pisse olje etterpå ;) Bare vær forsiktig hvis du vet at du har en gammel og hardkjørt motor.
betyr også at jeg ALDRI bør kjøre bil med så slitt motor da ;P
 #70344  av sveinkr

En gammel og utprøvd metode for innv. motorvask er å tappe ut oljen. Fyll pa samme mengde ca. 4 liter dieselolje. start motoren og la gå i 15-30 sekunder, og tapp ut. Gjenta en gang til etter behov. Fyll opp med olje.
Fungerer bra og koster ikke så mye. Benyttet det spesielt på min Saab 900 turbo 1 gang pr. år. Solgte den etter 380' km. Fikk tipset av en gamel bilmekaniker. (Kjenner ikke ev. bivirkninger)