TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lightning Audio 150.2 VS 1986mod Harman/Kardon..

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #67141  av Mr2Nyter'n;p

Asså... Kjøpt en eldre Harman Kardon bilforsterker av en kompis... I følge specs jeg fant på internett yter denne 100w rms i 4ohm... Harman/Kardon kjenner jeg til fra hjemmekinoverdenen og jeg vet de leverer ordentlige watt... Ittno tull! 8) Det jeg lurer på er om denne har noe sjans mot en brukbart ny LA? Yter vel rundt 100w rms denne og.. (LA-watt) Brukes på en 10" RF... Siden det er -9 ute tør jeg ikke prøve bytte forsterkere i tilfelle det er dømt til å bli dårligere.. Litt tøft da med en forsterker produsert samme året som bilen min... Vet Infinity er en underavdeling av H/K, så funker forsterkeren godt, tar jeg mot tips til hvor jeg skaffer en 10" av dette fabrikatet :wink:
Ble kronglete detta... Men det er jo meg ca... :oops:
 #67303  av @lpher

Mr2Nyter'n;p skrev: Asså... Kjøpt en eldre Harman Kardon bilforsterker av en kompis... I følge specs jeg fant på internett yter denne 100w rms i 4ohm... Harman/Kardon kjenner jeg til fra hjemmekinoverdenen og jeg vet de leverer ordentlige watt... Ittno tull! 8)
Har du betegnelsen på forsterkeren...slik at jeg kan få sjekka specs på den?
Mr2Nyter'n;p skrev: Det jeg lurer på er om denne har noe sjans mot en brukbart ny LA? Yter vel rundt 100w rms denne og.. (LA-watt)
LA er ikke mindre troverdige enn HK de...men når det gjelder sammenligningen av disse to...så må jeg her også vite hvilken forsterkerer det er snakk om :) LA har flere forskjellige serier...som det skiller ENDEL på i pris :D
Mr2Nyter'n;p skrev:Brukes på en 10" RF...
Kjekt å vite hvilken sub det er snakk om også :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Siden det er -9 ute tør jeg ikke prøve bytte forsterkere i tilfelle det er dømt til å bli dårligere..
En prøvetur med begge to er nok den beste løsninga da...MEN...som sagt...host opp modellbetegnelser på alt utstyret så kan vi ta en titt på specs'ene :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Litt tøft da med en forsterker produsert samme året som bilen min...
Tja...joda i og for seg...men jeg er litt skeptisk til hvor mye liv det er igjen i en hviklen som helst forsterker som trolig har levd 18 år (!) i et bagasjerom...med de påkjenninger det medfører, for ikke å snakke om de temperatursvingninger som det er der...vinter, vår, sommer og høst...i 18 år? :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Vet Infinity er en underavdeling av H/K, så funker forsterkeren godt, tar jeg mot tips til hvor jeg skaffer en 10" av dette fabrikatet :wink:
Om du skal spille pent...så kan du vurdere det :) OM...du skal spille høyt..så er jeg redd du ikke blir like fornøyd...om du har hatt RF subber fra før av :)

@lpher

#67445  av Mr2Nyter'n;p

Skaal vi se... Finne specs jeg..:)
Først ut er Lightning Audioen :

B2.150.2 heter den.. Medlem i Bolt-familen.(billig):)
Specs: Bolt 50x2 @ 4ohms
75x2 @ 2ohms
150x1 @ 4ohms - 450 Watts Max Power
variable x-over from 40-400Hz
+6db Juice Boost Bass EQ
chrome cover
CT-1 option

H/K'en:
Harman/Kardon CA240

FIRST MANUFACTURED: 1985
LAST MANUFACTURED: 1993

SPECIFICATIONS:

General

Output 4 Ohms :

40 watts per channel, 20 - 20kHz

Output 2 Ohms :

50 watts per channel, 20 - 20kHz

Output 4 Ohms Bridged :

100 watts, 20 - 20kHz

High Instantaneous Current Capability (HCC) :

+/-25A

Negative Feedback :

25dB

Power Bandwidth :

10Hz-100kHz

Frequency Response :

10Hz-100kHz @ 1W (+/-3dB)

Signal-to-Noise Ratio :

80dB

Input Sensitivity :

0.25-3V adjustable

Crossover Frequency(ies) :

HIGH PASS - 200Hz, 12dB/Octave
LOW PASS - 200Hz, 12dB/Octave

Power Supply :

DC +13.8V (11-16V usable), negative ground

Power Requirement :

AT IDLE - 1.9A
FULL POWER MUSIC SIGNAL - 4A (4 ohms/ch), 6A (2 ohms/ch)
FULL POWER SINE WAVE - 12A (4 ohms/ch), 18A (2 ohms/ch)

Rockforden :

Punch HE10... Øhm..Heter vel RFP3410...
Vakke såå grom som jeg trodde.. :roll:
Power handling RMS: 200w
Power handling Max: 400w

Denne sitter forresten i altfor lita kasse... Fikk ikke plass til anbefalt kasse i mr2en såklart..

Ting tilsier vel at LA'en er sterkest.. 8)

Det fine med H/K'en er at dem ikke er brukt noe særlig... I følge forrige eier har den stort sett vært oppbevart i ett skap.. Såå.. Der har den jo ikke hatt det fælt akkurat sikkert :?: :) Hvis du anbefaler å fortsette bruke LA'en på Rf'en (noe jeg tror du gjør), så har jeg et nytt prosjekt!

Har 2 Dragster mellomtone elementer liggende jeg egentlig hadde tenkt kvitte meg med som kanskje kunne blitt fine for HK'en.. Ha i dørene altså.. Specs: 16.5 cm neodymium Mitteltoener

Technical data:

Maximum stress max: 120 Watts
Maximum stress RMS: 60 Watts
Impedance: 4 ohms
Frequency response: 40 - 10000 cycles per second
Sound pressure: 92 railways
Fiber glass basket
Kevlar diaphragm
25 mm cape clay/tone moving coil
Installation material and lattice in the scope of supply
Depth: 47 mm

Disse selger dragster merkelig nok ikke som en del av et komponentsett... Dvs at jeg trenger tweetere og delefilter antar jeg? Noen forslag til passende kandidater? :wink:

Blir jo et VELDIG rotete sammensatt anlegg til slutt detta... :? Har du noen tro på det? :)

Har fra før et pioneer 5"frontsett og en litt velbrukt pioneer cd-spiller :)

Ble et rotete og langt innlegg fra meg som vanlig det... Prøver skjerpe meg men.. :roll:

#67446  av Mr2Nyter'n;p

Og forresten... Jeg spiller høyt! :) :)

#67620  av @lpher

Mr2Nyter'n;p skrev: Skaal vi se... Finne specs jeg..:)
Først ut er Lightning Audioen :
Ahh...jeg regna egentlig med at det var en Bolt ja... :)
Mr2Nyter'n;p skrev: H/K'en:
Harman/Kardon CA240
Hmm...godsaker det der ja...men alderen gjør nok sitt til at den er mer pentspillene enn høytspillende skulle jeg tro... :) Det var ikke så VELDIG vanlig med sub i bil midt på 80'tallet serru :D
Mr2Nyter'n;p skrev: Rockforden :
Punch HE10... Øhm..Heter vel RFP3410...
Vakke såå grom som jeg trodde.. :roll:
Grom og grom....HE egner seg meget bra i mr2 ihvertfall..INGE tvil om det...akkurat passe spørr du meg :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Denne sitter forresten i altfor lita kasse... Fikk ikke plass til anbefalt kasse i mr2en såklart..
Hmm....oki...hvor stor da?
Mr2Nyter'n;p skrev: Ting tilsier vel at LA'en er sterkest.. 8)
Frykter for at den egner seg best til subdrift ja...på samma tid så tviler jeg ikke ett sekund på at HK'n er langt mere pentspillende...på tross av alderen :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Det fine med H/K'en er at dem ikke er brukt noe særlig... I følge forrige eier har den stort sett vært oppbevart i ett skap.. Såå.. Der har den jo ikke hatt det fælt akkurat sikkert :?: :)
Hmm...har du handlet den av kjentfolk eller? ...jeg hører akkurat den frasen minst en gang daglig om gamelt bilstereoutstyr jeg :) ..og i 99% av tilfellene...stemmer det nok ikke med virkeligheten :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Hvis du anbefaler å fortsette bruke LA'en på Rf'en (noe jeg tror du gjør), så har jeg et nytt prosjekt!
LOL...kjør på! :D
Mr2Nyter'n;p skrev: Har 2 Dragster mellomtone elementer liggende jeg egentlig hadde tenkt kvitte meg med som kanskje kunne blitt fine for HK'en.. Ha i dørene altså.. Specs: 16.5 cm neodymium Mitteltoener
Hmm...om de får fysisk plass i dybden...så kunne det vært noe å prøve da...
Mr2Nyter'n;p skrev: Disse selger dragster merkelig nok ikke som en del av et komponentsett... Dvs at jeg trenger tweetere og delefilter antar jeg? Noen forslag til passende kandidater? :wink:
Hmm....mja...må da gå ann å finne no'n diskanter med delefilter som matcher høytalerne vel? :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Blir jo et VELDIG rotete sammensatt anlegg til slutt detta... :? Har du noen tro på det? :)
Tja...why not :D
Mr2Nyter'n;p skrev: Har fra før et pioneer 5"frontsett og en litt velbrukt pioneer cd-spiller :)
Pioneer kan å lage spillere...det skal de ha.... :)
Mr2Nyter'n;p skrev: Ble et rotete og langt innlegg fra meg som vanlig det... Prøver skjerpe meg men.. :roll:
LOL..det må nesten være såpass :D

@lpher