Jeg kom kjørende på vei til legen og var allerede litt sent ute. Så merker jeg at bilen driver og rykker ganske mye.. selv om jeg holder gassen helt jevnt så rykker det veldig... Jeg prøver å gi mindre gass og mer gass for å se om det kan hjelpe.. men det gjør det ikke.. jeg gir på litt for å se om det kanskje rykker kun på et bestemt turtall.. Turboen begnner å lade og det ser bra ut.. bilen akselrerer, men da sier det PANG også lyser alt som er av varsellamper opp. "Check Engine"... jeg bruker det jeg har av moment og greier å trille langt nok til at jeg komer meg inn på en sidevei... parkerer bilen der og prøver å få start igjen. Men uten hell. Starteren kimmer og den putrer seg såvidt opp på 1000 omdreininger i ca 3 sekunder før den faller som en stein og stopper for godt. Prøver febrilsk å få start, men uten hell. Går bak og sjekker for oljelekasjer. Men ingentnig. Rigler litt på diverse sensorer som jeg vet har vært litt overfølsomme mot fuktighet. Men ingenting funker...
jeg ringer legen og sier at jeg nok ikke rekker timen....
Ringer verkstedet som heller ikke aner hva det kan være, de foreslår at jeg tauer den bort i dag så de får tatt en diagnose på den i morgen...
jeg ringer til alle jeg kjenner som har peil på bil.. ingen vet hva det kan være.. de eneste de sier er: Oi..... dette høres ikke bra ut!
og da tenker jeg såklat: OI! dette høres dyrt ut...
uansett.. alle er jo på jobb, men jeg får til slutt tak i en som jobber som maskinist på suply-båt.. Han har fritur nå, så han kunne komme å hjelpe meg. Jeg ventet i ca 30 min før han kom.. han kikket nedi motoren og kunne ikke se noe galt.. sjekket olje og alt som var.. alt så fint ut..
så sier han: prøv å start da, så jeg får høre hvordan det høres ut...
joda.. jeg prøver å starte. Og hva skjer? jo bilen starter uten problem.
?!?????!?!?!?!????
hva skjedde??? og hvorfor er det alltid sånn at når man skal vise noen at noe ikke funker så funker det, og når man skal vise frem noe som funker fint så funker det ikke akkurat der og da.......
En teori jeg har hørt er at en av sensorene kan være gåene slik at den gir feil verdier til ECU, noe som resulterer i sur blanding som får bilen til å rykke, for så å kvæle seg helt når jeg gir på.. med påfølgende anntennelse og smell i potta?
jeg greide ikke helt å høre hvor det dunket/smellet kom fra.. men alt er jo relativt...
Det som er så rart er at bilen ikke ville starte før etter 30 minutter?
Kan dette ha vært en fuelcut? i så fall burde den jo startet av seg selv relativt kjapt etterpå når jeg skrudde av tenning og alt, og prøvde på nytt ?
noen som har noen anelse om hva dette kan ha vært? bilen går jo helt fint igjen nå...
Det er foresten en MR2 Turbo. Amerikansk versjon, 93 modell med 3. gen. 3s-gte motor i. Den er trimmet, men dette har jo aldri skjdd før..?
jeg ringer legen og sier at jeg nok ikke rekker timen....
Ringer verkstedet som heller ikke aner hva det kan være, de foreslår at jeg tauer den bort i dag så de får tatt en diagnose på den i morgen...
jeg ringer til alle jeg kjenner som har peil på bil.. ingen vet hva det kan være.. de eneste de sier er: Oi..... dette høres ikke bra ut!
og da tenker jeg såklat: OI! dette høres dyrt ut...
uansett.. alle er jo på jobb, men jeg får til slutt tak i en som jobber som maskinist på suply-båt.. Han har fritur nå, så han kunne komme å hjelpe meg. Jeg ventet i ca 30 min før han kom.. han kikket nedi motoren og kunne ikke se noe galt.. sjekket olje og alt som var.. alt så fint ut..
så sier han: prøv å start da, så jeg får høre hvordan det høres ut...
joda.. jeg prøver å starte. Og hva skjer? jo bilen starter uten problem.
?!?????!?!?!?!????
hva skjedde??? og hvorfor er det alltid sånn at når man skal vise noen at noe ikke funker så funker det, og når man skal vise frem noe som funker fint så funker det ikke akkurat der og da.......
En teori jeg har hørt er at en av sensorene kan være gåene slik at den gir feil verdier til ECU, noe som resulterer i sur blanding som får bilen til å rykke, for så å kvæle seg helt når jeg gir på.. med påfølgende anntennelse og smell i potta?
jeg greide ikke helt å høre hvor det dunket/smellet kom fra.. men alt er jo relativt...
Det som er så rart er at bilen ikke ville starte før etter 30 minutter?
Kan dette ha vært en fuelcut? i så fall burde den jo startet av seg selv relativt kjapt etterpå når jeg skrudde av tenning og alt, og prøvde på nytt ?
noen som har noen anelse om hva dette kan ha vært? bilen går jo helt fint igjen nå...
Det er foresten en MR2 Turbo. Amerikansk versjon, 93 modell med 3. gen. 3s-gte motor i. Den er trimmet, men dette har jo aldri skjdd før..?