TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Henger igjen!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #69788  av Ali-kamel

Carlosen min driver og henger igjen når den er kald og når turboen slår inn...
Når bilen er kald er den helt jæv...ja. Den henger skikkelig mye igjen før den kommer. Det virker som bilen bare vil gå saktere enn å akselerere opp i fart. Den vil ikke komme før jeg har kjørt et stykke og motoren har fått gått litt.
Når bilen er varm henger den også igjen akkurat når turboen slår inn men når den først kommer så er det ikke noe nøkking. Dette er da på 2 - 5 gir. Virker som den henger mer igjen noen ganger enn andre.
Har byttet plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk og har sjekka coilen. Har byttet Lambdasonde også. Har sjekket for lekasje men fant ikke noe der. Synes det lukter stygt inni bilen når jeg har kjørt i ca 10-15 minutter og stopper og står å går på tomgang.
Men det som er så rart er at når jeg koblet fra lambdasonden var det ikke noe nøkking i det hele tatt, og klarte heller ikke å kjenne noe lukt da.

Er det noen som har en anelse hva dette kan være? Er sinnsykt irriterende når den er slik. Har ingen feilkoder på bilen heller. Har blitz luftfilter så den skulle jo få nok luft dersom ikke luftmengdemåleren er ødelagt da.

Hadde vært kjempefint om noen hadde noen tips til meg om hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet!

#69825  av Tor

Hmm, kansje du kunne definere problemet "henger igjen mere". Jeg har intrykk av at alle disse bilene nykker litt når de er kalde. Det gjør iallefall min. Men det kommer seg når den er blitt litt varm (5 min kjøring) Da jeg fikk min bil opplevde jeg fullt turbotrykk og ikke noe skjedde, var som og kjøre en Toyota Corolla, jeg opplevede også fuel cut på 3 geare.

Alt dette skyltes at min "Superchip" var feilkoblet ved at 2 ledninger (tot 4 ledninger) hadde bytta plass. Den var altså feilmontert.

Vet ikke om dette hjalp noe særling med det er da en ende og begyne i.

#69884  av GT4 CS

Høres ut som kansje luftmassemåleren og/eller gass spjeldposisjonsenoren din har litt sosiale problemer, min henger og til tider og skrur ned tenninga mi til tider. Gass spjeldsensoren er enkel og måle,men luftmassemåleren i carlosen finner jeg ingen oversikt for og måle, det som er oppgitt overalt har kun 5 pinner i kontakten, i cs er det 7 om jeg ikke husker helt feil nå :D Du har jo byttet de viktigste delene ser jeg :D få sjekket opp luftmassemåleren og gass spjeld sensoren din og, hvordan er det med plugger? Har du sjekket at gummi mellom ic og innsug ikke har revnet? Det kan skje når de er gamle og stive. Min var ikke pen før jeg kjøpte ny, ellers kan slangen mellom turbo og luftmassemåler være med og bølle litt, er noen rør som går inn på slangen, sjekk og under de at det ikke er noen små sprekker som har gjemt seg bort, har du dumpventil? Sikker på at den er 100% lukket hele tiden ved gasspådrag? Har du katalysator i bilen din ? Hva mener du med rar lukt i bilen din? Et siste spm, er luft filteret ditt skittent?

#69910  av Ali-kamel

Det jeg mener med "henger igjen" er ikke nøkking...men at bilen rett og slett ikke vil reagere med en gang...den kommer liksom plutselig. Litt vanskelig å forklare her egentlig.

Angående spm om plugger. Har byttet til iridium power plugger. Som jeg kjøpte hos Trs.

Har tenkt på luftmassemåleren jeg også. Min luftmassemåler har 5 pinner. I rep. boken for 3sgte var det bilde av 7 pinner. Så da fikk jeg jo ikke målt den. Blei jo bare tull da.

Gummi mellom Ic og innsug er bra. Samme gjelder Slangene fra luftmassemåleren til turbo.

Har dumpventil ja. En fra Forge eller noe slikt. Er ikke 100% sikker på om den er helt tett nei. Men hvis den ikke var det, ville vel bilen nøkke selv om jeg ikke hadde i lambdaen da.

Katalysatoren er Hul nu :D hehe. M.a.o ikke i funskjon.

Angående lukten er det veldig vanskelig å forklare. Syns bare det er en fææl lukt når jeg har kjørt i 10-15 minutter og stopper og går på tomgang. Det er ikke klutchen for den er byttet til exedy sinter klutch.

Luftfilteret mitt er reint og pent =)

Hvor sitter denne gass spjeldposisjonsensoren da?

Hadde forresten co test i dag og fikk målt lambdafunksjonen osv... Da fant dem ut at bilen får for feit blanding. At den ikke klarte og forbrenne all bensinen...Hmm...tenkte jeg da. =/

Noen forslag hva som kan forårsake det da?

Takker for alle svar =)

#69911  av GT4 CS

Trolig er det en føler som gir gale verdier og sørger for at bilen din får alt for mye bensin, ang luftmassemåler var det riktig slik du skrev, bare jeg som har husket feil hehe. Hva slags ladetrykk kjører du med i bilen din da?
Prøv og justere ladetrykket ditt til 0,95 bar. Så napper du ut sikkringa til efi og lar denne være ute i ca 30 sek. Beskriv så hva som skjer, om tomgangsturtallet synker da og bilen går som en klokke igjen etter det har vi någenlunde samme problem. Problemet jeg har er at det ikke er det hele tiden. Bare hender. Hvordan var foresten co uten kat?? Ville den gått igjennom eu kontrollen?

#69918  av Ali-kamel

Har ca 1.1 - 1.2 bar ladetrykk på bilen.

Co var jo høy pga bilen fikk for mye bensin. Om den ville gått gjennom eu kontrollen vet jeg faktisk ikke..han sa ingenting om det.

Det med turbotrykket som du sa jeg skulle prøve hjelper ikke. Har kjørt på lavere trykk før og da var den fortsatt slik.
Men jeg fikk overhalt turboen for noen måneder siden og når jeg da fikk den tilbake og satt den i bilen var trykket bare 0,5. Og da hadde jeg ikke noe boostcontroller så vi bøyde festet til wastegateklokka pittelitt slik at det staget som går inn i klokka ble litt strammere. Da ladet jeg mellom 1-1,1 bar og får desverre ikke ned trykket noe mer enn det =/

Må vel kanskje prøve og bøye den litt tilbake da.. hehe.. :oops:

#69948  av GT4 CS

Da har du nokk noe av problemet der, bilen kan stille ned tenninga på høyere ladetrykk. Er det noen steder i nærheten du kan chippe bilen din hvor de programerer den i rullende landevei? Koster fort ifra 10500 til 12500kr for en slik jobb, da feilsøker de i samme slengen. Med det oppsettet jeg har, som du og har regnet de med en ca 230hk på hjula. Og det går jo mer en bra nokk det. Klarer du og bøye staget litt forsiktig tilbake da? Men om bilen din også har de samme problemene på orginalt ladetrykk ligger det en feil trolig i gass spjeld sensor eller luftmassemåleren din. Du kan og levere bilen din og få sjekket tenninga på den, husk at de skal kortslutte TE1 og E1 i diagnose uttaket før de sjekker tenninga, om du ikke gjør dette på merkeverksted vet de nokk ikke dette.

#69980  av Ali-kamel

Skal prøve å bøye den forsiktig tilbake å se..
Skal få målt Luftmengdemåleren og gass spjeldsensoren også.

Har desverre ikke mulighet til å få chippet bilen her jeg bor =/ Drittplass :p

Tusen takk for tips og svar hvertfall .. :D

#69987  av Remi

hadde noe lignende på min, men æ stramma bare fjæra som slipper gassvaiern tilbake så va det i orden :wink: men no e det Carina da
 #70064  av Soppen

Tenplugger til Toyota er et mysterie. Kan hende det er pluggene også. Bilene er ekstremt kresne. Jobber som mekaniker ved et Toyota verksted og dette er noe vi sliter med at folk kjøper uorginalt. Bare et lite tips. Har en lik bil selv og jeg kjører da med orginale. Tror også TRD har noen løsninger der.

#70070  av Ali-kamel

Okei =) Takk for tipset.
Skal Undersøke det også. Hvis jeg ikke finner noe som er galt får jeg prøve og bytte tilbake til vanlige plugger da. =/

#70253  av cyanide

Ali-kamel skrev:Skal prøve å bøye den forsiktig tilbake å se..
Skal få målt Luftmengdemåleren og gass spjeldsensoren også.

Har desverre ikke mulighet til å få chippet bilen her jeg bor =/ Drittplass :p

Tusen takk for tips og svar hvertfall .. :D
Du får faktisk chippa bilen hos Ballangen Autosenter, av alle plasser!
De har fast pris på chipping av biler, 7200,-.

Bare å ringe de, så får du vite hvor mye effekt softwaren deres gir.
76926666 :)

#70977  av Tor

Du får si ifra om du kommer frem til en konklusjon med ditt problem da.