TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo pÃ¥ MR2 Mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #70096  av MrSpyder

Noen som vet hva som skal til for å få godkjent en MR2 Spyder med
turbo? Jeg skal til USA om noen uker, og har lyst til å smugle med
meg dette i bagasjen på vei hjem igjen..

Biltilsynet sier at det ikke bør være noe problem, så lenge Toyota
godkjenner det, men Toyota sier at de "ikke har noen godkjenninger
for dette".

Gidder ikke å kjøre rundt med ikke-godkjent turbo, tror det blir for
mye stress. Så ja, hvis jeg får dette godkjent vil jeg gjøre det helt
lovlig, og omregistrere den til f.eks 170 hester, så får jeg heller skru
opp trykket på lukkede områder.. :)

#70183  av celicat23

Jeg skrev mail til toyota norge, og spurte om godkjenning av turbo kit på toyota celica t23 (nyeste modell) og fikk bare det samme vrange svaret fra toyota, samme hva jeg prøvde på:

Hvis dette ikke er laget av toyota så godkjenner vi det ikke.
Punktum.

SÃ¥..lykke til.

#70203  av Speeder

lager ikke TTE boen kit til disse bilen, er dette mulig å godkjenne?

#70206  av MrSpyder

Speeder skrev:lager ikke TTE boen kit til disse bilen, er dette mulig å godkjenne?
Nei, ingen "offisielle" kit ennå, vet TTE har en prototyp, men er vel et stykke igjen før den
eventuellt blir tilgjengelig. Og hvis de slipper et TTE kit blir det vel kun det kit'et som er
godkjent? Eller betyr det at alle kit med omtrent samme ytelser bør kunne godkjennes?

#70345  av jan-erik

MrSpyder skrev:
Speeder skrev:lager ikke TTE boen kit til disse bilen, er dette mulig å godkjenne?
Nei, ingen "offisielle" kit ennå, vet TTE har en prototyp, men er vel et stykke igjen før den
eventuellt blir tilgjengelig. Og hvis de slipper et TTE kit blir det vel kun det kit'et som er
godkjent? Eller betyr det at alle kit med omtrent samme ytelser bør kunne godkjennes?
Du skal vel kjenne en i organisasjonen til Toyota veldig godt for å få til det hvis de pleier å være vrange som mange sier her. I tillegg skal jo toll kontoret ha sine penger i hk avgift. Tror det beste er å montere å holde kjeft jeg!! Blir du tatt får du justere ned effekten slik at den gir rundt 150hk. Kan jo si at du skrur opp trykket ved banekjøringer f.eks. Er vel det de fleste med råtrimma biler gjør. Når det gjelder forsikring må de vel nesten bevise at den ekstra effekten var grunnen til ulykken. Mulig de kan avkorte litt, men ikke alt.

Kjøp deg et kit du :-) Skulle gjerne gjort det jeg også, men blir ikke før neste vinter tror jeg. Understelloppgr. først for meg.

#70651  av MrSpyder

jan-erik skrev:Tror det beste er å montere å holde kjeft jeg!! Blir du tatt får du justere ned effekten slik at den gir rundt 150hk. Kan jo si at du skrur opp trykket ved banekjøringer f.eks. Er vel det de fleste med råtrimma biler gjør. Når det gjelder forsikring må de vel nesten bevise at den ekstra effekten var grunnen til ulykken. Mulig de kan avkorte litt, men ikke alt.

Kjøp deg et kit du :-) Skulle gjerne gjort det jeg også, men blir ikke før neste vinter tror jeg. Understelloppgr. først for meg.
Har allerede gjort unna det meste av understellsoppgraderinger, men med
tanke på hvor ivrige biltilsynet er her i Stavanger:
http://imprezadriver.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1786
...så tror jeg ikke jeg tar sjansen på å kjøre rundt med noe som er så lett å
oppdage som en ettermontert turbo.. Kanskje en unichip i stedet?

#70709  av Moriquendi

jan-erik skrev:Du skal vel kjenne en i organisasjonen til Toyota veldig godt for å få til det hvis de pleier å være vrange som mange sier her. I tillegg skal jo toll kontoret ha sine penger i hk avgift. Tror det beste er å montere å holde kjeft jeg!! Blir du tatt får du justere ned effekten slik at den gir rundt 150hk. Kan jo si at du skrur opp trykket ved banekjøringer f.eks. Er vel det de fleste med råtrimma biler gjør. Når det gjelder forsikring må de vel nesten bevise at den ekstra effekten var grunnen til ulykken. Mulig de kan avkorte litt, men ikke alt.

du har ikke lov til å skru opp trykket på bane heller. bare for å kverulere litt. da må du betale effektavgift :roll:

#70796  av jumbo

Tror dette er litt grenseland. Du kan jo f.eks gjøre hva pokker du vil med bilen din, inkludert kjøre ubegrenset fort, så lenge det foregår på avsperret privat område. Antar dette gjelder modifisering av bilen også, så lenge den er tilbake i godkjent stand innen den tas ut på offentlig område/vei.

#70892  av jan-erik

jumbo skrev:Tror dette er litt grenseland. Du kan jo f.eks gjøre hva pokker du vil med bilen din, inkludert kjøre ubegrenset fort, så lenge det foregår på avsperret privat område. Antar dette gjelder modifisering av bilen også, så lenge den er tilbake i godkjent stand innen den tas ut på offentlig område/vei.
Som "kverulanten" :-) sier over her så stemmer nok det. Det samme gjelder hastigheten. Bilene på Gatebil f.eks. har ikke lov til å kjøre fortere enn normal norsk fartsgrense, for man følger reglene ved normal veitrafikk der. Skal du kjøre så fort du vil må du ha lisens på både bil og fører, og arrangementet blir underlagt reglene til norsk bilsportforbund.

#71091  av FireWalk

hmm.. jeg leverte jo MR2en min inn på toyota for litt siden for å bytte manifold.. Da hadde jeg akkurat kjøpt bilen, og den er jo blodtrimmet... 3s-gte 3.gen motor med 1,4 bar ladetrykk.. og gudene vet hvor mange hk det er på den...

Når jeg fikk igjen bilen så hadde de fikset alt, og sjefen sjøl på toyota bare gliste bredt og sa: den er GOOODT trimmet denne bilen her... faktisk så trimmet som det går ann å bli. så sa han noe om at det var bare såvidt turboen greide å henge med når han gjorde sånn og sånn.. husker ikke alt han sa.. men han gliste fra øre til øre og sa det var en av de morsomste bilene han hadde kjørt på lenge..

har de ikke en sånn policy at når de skal gi fra seg bilen (etter å ha hatt den på ervice) så skal de garrantere for at den er i den stand toyota forskriftene sier at den skal være i med tanke på toyota garrantien?

leste jo noe om dette ang overhaling osv.. så når de tar inn en blodtrimmet MR2 og gjør service på den, så kan de jo vel egentlig ikke garrantere for noe som helst? ..

men de sa jo ingenting i mitt tilfelle da.. bare gliste bredt..

#71320  av chris

er faktisk ikke lov å kjøre bil inne på eget gårdstun uten førerkort engang, selv om det er aldri så privat.

#71329  av jumbo

Nei, det er sant, men du KAN kjøre i 500 km-t om du klarer :D

Du kan også kjøre et vrak som knapt henger sammen.

#71353  av erling

jumbo skrev:Nei, det er sant, men du KAN kjøre i 500 km-t om du klarer :D

Du kan også kjøre et vrak som knapt henger sammen.
Nei. Feil. Nei-nei-nei! :wink: