TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forskjellige mk1 motorer.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #72247  av Mr2Nyter'n;p
 
Vet det er noen forskjeller på mk1-motorer... Lett etter info om forskjeller/når endringene ble gjort osv... Vanskelig formulere seg, men noen forstår vel... :D Noen som kan hjelpe meg med litt info?

 #72267  av tojo
 
Forskjeller på MR2 mkI motorer:
- In 1987 the 4A-GE engine received a few minor modifications to
increase it's strength and reliability, none which improved horsepower
however.
- Late in 87 a new dual spray injector and remap ECU for more HP.
- The red hat is the later model while the blue hat is from the 85-86 and
some 87 cars.The different hats also signifies a different ECU.

 #72271  av Mr2Nyter'n;p
 
Såå... Litt mer hk i senere utgaven? :D Man får med hjernen når man handler motor? Ikke heelt dreven.. :)

 #72276  av Anders gullstein
 
4AGZE er da basert på 4AGE, så ikke noe umulighet å bygge om til kompressor.

 #72384  av Mr2Nyter'n;p
 
hmm... 91mod motor jeg får.. Mao ingen Tvis? Litt kjipt hvis bilen blir treigere med ny motor da.. :? men.. slipper jeg oljeforbruket er jo det bra..brabra.. 8)
Sist redigert av Mr2Nyter'n;p den 22 nov 2004 00:26, redigert 1 gang totalt.

 #72389  av Erlend
 
Toyota fant vel omsider ut at det ikke var så stor vits å bruke TVIS likevel, de bare gjorde en litt enklere løsning som fiksa akkurat samme biffen. Hvis jeg bare var kar om å huske hva det var :lol:

Altså, når TVISen slår inn så åpner det seg et ekstra spjeld, men Toyota merka at dette spjeldet ikke gjorde seg gjeldende på annet enn vedlikeholdet, så da bare ditcha de det og kjørte på med et enkelt større spjeld istedet.. Er så sugen til å forklare jeg, men det ligger mer real info om TVIS her på forumet et sted.

 #72390  av Anders gullstein
 
Har du funnet ut hvorfor den bruker olje da? kan da være ventiltettningene.

 #72395  av Mr2Nyter'n;p
 
Men... På den 91mod motoren jeg får sitter det en annen ecu.. Som er ment til den motoren.. Uten Tvis...Re-mappa ecu eller hva det sto.. Så da er det store spørsmålet.. Hvordan vil da 91mod motoren gå med ecu og ledningsnett fra min 86mod bil? Ser ikke helt at det skal fungere prikkfritt...

 #72397  av Mr2Nyter'n;p
 
Anders gullstein skrev:Har du funnet ut hvorfor den bruker olje da? kan da være ventiltettningene.
Det er visst mer enn som så...Ventilstyringer er utslitt og jeg trooor at oljeavskrapningsringene har brent seg fast i stempelet.. Fant nettopp ut at jeg må ha latterlig lav kompresjon.. Trilla i 0.5 x gangfart og slapp ut clutchen i 2.gir og den starta.. Ikkeno rykk&napp.. :P

 #72399  av Amund
 
Mr2Nyter'n;p skrev:Men... På den 91mod motoren jeg får sitter det en annen ecu.. Som er ment til den motoren.. Uten Tvis...Re-mappa ecu eller hva det sto.. Så da er det store spørsmålet.. Hvordan vil da 91mod motoren gå med ecu og ledningsnett fra min 86mod bil? Ser ikke helt at det skal fungere prikkfritt...
skal ikke vere noe problem... har vert borti verre ting på min egen :wink:

komplett koblingsskjema ligger på lur :wink:

 #72402  av Anders gullstein
 
Er det mye mas å slenge inn en 20 ventilers 4AGE motor da? Hvordan går det med gir, motorstyring og slikt?

 #72403  av Mr2Nyter'n;p
 
Heh.. Men.. Er det ikke lettere å bruke den hjernen som følger med ny-motoren? Hvis ikke må jo eksisterende hjerne omprogrammeres? Jeg mener... Den skal åpne en hel haug ventiler ved 4500rpm og på ny-motoren eksisterer ikke de ventilene engang? Tvis? Forstår lite jeg.. Høres ut som et mer omfattende arbeid enn et par dager.. :?

 #72408  av Anders gullstein
 
Er nok en del arbeid ja. Sparer mye på å bare skifte til en samme som før. Men synes å ha hørt noe styr med lykter og slikt som har noe kretser gjennom hjernen på MR2'n. Hvis ikke, er det vel bare å skifte. Uansett så er det arbeid som er utenfor mitt felt.

 #72411  av Mr2Nyter'n;p
 
:? :? :? :? :!: