TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp med fjerning av olje i baksete

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #70691  av Gjertsen

Halla alle.
Da jeg kjøpte bilen min så var det olje i baksetet samt teppe baki (der de 2 små skal ha beina)

Dette virker som matolje eller lignende, er ingen tykk olje og luker ikke no spess, liten lukt av motorolje.

Jeg har dette i skumgummiet under skinnsetene baki og har prøvd å trekke ut mesteparten av olja ved hjelp av avispapir med litt vekt oppå sånn at det blir press.
Har fått ut litt olje siden det er kommet fuktighet gjennom hele avisa.

Noen som har non ideer over åssen jeg kan bli kvitt dette lettere?
er mega plagsomt å ha det pga når man sitter baki eller skal skru baki der så får man olje under sko sålen. og FY det er glatt..

Har også brukt støvsuger for å suge ut litt. men funka ikke SÅÅÅÅ bra.

Help needed by eXpertZ 8)

#70720  av CelicaGT

Kan prøve å spraye litt avfetting over, la det trekke. Så gå over med ei rensemaskin visst du har tilgang til det. Bruke grønnsåpe i vatne på rensemaskina...

#70728  av Remi

Rense maskin må være tingen her, sprøyte sete med van&såpe så sugern alt opp og det blir rent. gjore dette på carinaen setene så nye ut etter på :)

#70738  av GT4 CS

Du kan og bruke en blanding av salo og grønnsåpe på teppet og skrubbe godt med en børste, så bytter du hele tiden slik at du ikke gnir møkka inn. Husk og skylle godt etterpå og la det tørke med en kupevarmer el lignende
Man får og kjøpt stoff og lær rens

#70741  av Gjertsen

takk for svarene, men åssen funker tepperenser på skumgummi? ville ikke tru den var så bra der akkuratt....

noen andre måter?

#70743  av GT4 CS

Lukter det møkk av skummgummien din da? Om det ikke gjør det ville jeg bare festet en svart tøyfille under setene. Trur ikke det er så enkelt og fjerne olje fra skummgummi. Men alt er vel mulig :D

#70913  av sw20

hei.. hørtes ut som eit typisk problem på bilverksted... 8)

dersom du har tilgang til en høgtrykkspyler(best med steemer)
så e det bare å hive ut sete dynke det med såpe.. gjerne sterk zalo blanding og varmt vann.. la det virke ei stund (ikkje la det bli tørt vist du bruka avfetting..da sette det seg bedre)

så spyler du det av med spyleren.. ikkje med for sterk stråle, men spyl til så godt som all såpa å borte...

så sette du det på høykant til tørking... det tar gjerne to tre daga.. men da e det garantert som nytt!

teppet ditt dynker du bare med avfetting og spyler av med høytrykk...
dette tåler noe mer trykk (spyl til mesteparten av såpa bort....) bruk massa vann! så henge du det til også til tørk

blir som nytt dette også!

tar jo litt tid dette her.. men desom det er siste utvei for å få det bort.. blir det ivertfal strøkent.... :D

#71045  av Tor

Finnes slik rense pulver da, funker som bare det på tepper o.l

#71097  av CelicaGT

Pass på visst du renser setet menst det står i bilen at du har inn ein varmeovn. Etter rens blir det ofte flekkete visst det får tørke uten varme

#71153  av Gjertsen

Å bruke høytrykken på teppet er ikke så lurt, pga jeg ikke gidder å ta UT teppet. Er jo mere jobb enn det smaker. da bruker jeg heller tepperenser, enkelt og greit..

Ang skumgummien så suger jo den bra med fuktighet da!
Trur ikke dette er så bra å holde på nå som det blir kaldt. har jo isolert garasje da men.
Takk for svara.

#71370  av Tor

Ta ut hele baksetet da?

#71458  av Gjertsen

Tor skrev:Ta ut hele baksetet da?
Har jo gjort det!
SÅ nå ligger det i kjelleren her med avis papir oppå for å suge ut litt olje. men blir i hvertfall ikke fiksing av olje på denne siden av nyttår.
eller kan jo hende, aldri si aldri. får se hva jeg får tid til og gidder. hehe *lat*

#72438  av Tor

Bra, bare og rense og styre. FÃ¥ dritten av. Var det mye stress og skru ut baksetet da? Bilder :)

#72592  av tojo

Først må du løsne bagasjeromsfilten som er festet i seterygg.(klipset fast,bare å dra av)
Siden kan du skru ut baksetet ,er enkelt 3skruver på hver del av bakseteryggen(totalt6skruver).
Dra ut to hendler(plastdingsebumser) i forkant av setebunn å dra bunnen opp og ut.
Fix ferdig baksete ute tar max 10min. :D

#72623  av Gjertsen

tojo skrev:Først må du løsne bagasjeromsfilten som er festet i seterygg.(klipset fast,bare å dra av)
Siden kan du skru ut baksetet ,er enkelt 3skruver på hver del av bakseteryggen(totalt6skruver).
Dra ut to hendler(plastdingsebumser) i forkant av setebunn å dra bunnen opp og ut.
Fix ferdig baksete ute tar max 10min. :D
Er gjort på under 1 min å ta ut baksetet da!..
får se hva jeg gjør med baksetet. hittil så ligger det nede i kjelleren og koser seg. en god grunn til å ikke ha på flere passasjerere enn en... hiih