TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BEAMS 3SGE VVT-i

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #73483  av Erlend

Kom over en japansk MR2-side her om dagen, hvor jeg fant ut at 1999-modellene (ble vel produsert ca 200 av dem) hadde en ganske spesiell motor! En BEAMS-trimma 3SGE, 2 liter og 200 ps! Da snakker vi Honda-utfordrer :)
Motoren passet visstnok bra til japanernes smak, de liker NA-biler der nede.

For de som er interessert ligger det en til salgs ute på XCars.com :wink: Sjelden mulighet vil jeg si!

Tror forresten at det denne 3SGEn eller en videreutvikling av den som sitter i Altezza RS200.

Noen bilder (beklager størrelsen, fant ingen større):
Vedlegg
Graf
Graf
sw20-V-3SGE-graph.jpg (6.65 kiB) Vist 1504 ganger
Enda et
Enda et
sw20-V-3SGE.jpg (4.14 kiB) Vist 1504 ganger
BEAMS 3SGE til SW20
BEAMS 3SGE til SW20
mr2_5_3.gif (14.7 kiB) Vist 1504 ganger

#73491  av memo

Skody vet nok mye om disse motorene... mener de ble levert med ~250hk og... men don't quote me on that...

#73493  av Oas

de liker N/A for touge racene de satser for der ned

#73495  av Erlend

1999 SW20 finnes såklart med turbo også, men den var ikke BEAMS-trimma - legger ved noen bilder.

Her er forresten link til siden jeg fant infoen på, står en del interessant der, hvis man takler engrishen ;) Det er bla. faktisk 5 revisjoner av SW20.. http://www.rockbrain.com/motor/sw20-spec-e.html
Vedlegg
Graf
Graf
sw20-V-3SGTE-graph.jpg (6.83 kiB) Vist 1477 ganger
3SGTE
3SGTE
sw20-V-3SGTE.jpg (5.51 kiB) Vist 1477 ganger

#73644  av Erlend

Den var rett og slett deilig :) Ergrer meg at de ikke har høyrekjøring borte i Japan... Synd med automatkassa altså, skjønner dem ikke når de lager en så kompromissløs bil som MR2, og leverer den med automat :P

Men et fint bilde til av BEAMS-motoren fikk vi iallefall:

Bilde

#73659  av Anders gullstein

Går an å bygge om til venstre styring, en del som har gjort det. Begge Skyline bilene til TP-racing har blitt bygd om. Mener å ha hørt at det er et firma i scandinavia som bygger om. Tror noe sånt koster en 40 000,-

#73677  av @lpher

Ey! Det har jeg faktisk ikke tenkt over før...men Beams-logon bruker jo mkIV Supra fonten jo! :D

@lpher

#73724  av sindrejl

hmm lurer på prisen på det der.. interessant mulig oppgradering :)

#73798  av kaimagne

@lpher skrev:Ey! Det har jeg faktisk ikke tenkt over før...men Beams-logon bruker jo mkIV Supra fonten jo! :D

@lpher
Du har tilfeldigvis ikke fonten, vel? :D

Kai Magne

#73822  av Kebab gud

det er ikke samme 3sge som i Altezzaen..
såvidt jeg forstår er det heller ikke dual VVT-i på den der ..
det er samme som satt i Celicaen bare trimmet...
mens den som sitter i altezzaen er orginal.. så og si

#73883  av Erlend

Kebab gud skrev:det er ikke samme 3sge som i Altezzaen..
såvidt jeg forstår er det heller ikke dual VVT-i på den der ..
det er samme som satt i Celicaen bare trimmet...
mens den som sitter i altezzaen er orginal.. så og si
Ikke vet jeg, men jeg vet at i RS200 sitter det en BEAMS-trimmet 3SGE, så de må være ganske nære relatert ;)

Har ikke funnet noe info om dual VVT-i dessverre, bare VVT-i. Men sålenge den gir ut 200 ps er det ikke så mye å bry seg om :)

Jeg skjønner hva du vil frem til... at RS200 har en nybygd BEAMS 3SGE, mens 1999 SW20 hadde en "vanlig" trimmet 3SGE. Hadde vært interessant å få skaffet noe info på forskjellen på disse motorene...