TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• er det skadlig og dra i brekke

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#74093  av memo

joda, når man havner i en slik situasjon, selvsagt skal man gjøre det man kan for å unngå skader på bilen eller andre...

jeg sier bare at JEG syns det ser teit ut... :)

#74097  av Tor

Er kansje litt enig med memo der. Ser litt merkelig ut ja. Men morro er det da :)

#74114  av CelicaTurbo

kaimagne skrev:
CelicaTurbo skrev:for dere med firehjulstrekk derimot: Ikke lurt, diffen vil ikke like å ha ett låst hjulpar og et fritt eller tilogmed med godt motorpådrag ;)
Men hva da med alle de fete hårnålssvingene man ser på rallyløp, der sjåførene nøkker og drar i brekket? Gjør de det fordi de skifter ut alle "slitedeler" som differ og slikt til hvert løp?

Kai Magne
Dem har helt andre differ hvor de kan justere kraftfordelingen under løpet, og håndbrekket jobber sammen med dette systemet og fjerner det meste av momentet som føres til bakhjulene når brekket er i bruk.. Jeg vet ikke om dette eksisterte på Celicaen i den tid dem brukte disse bilene i rally, men man gjør det slik nå ihvertfall. Uansett blir nok disse diffene overhalt/byttet på fast basis :)

#74118  av GT4 CS

Om man brekker med 4wd i slike gromm biler som gt4 så er det jo fult mulig. Har reddet bilen flere ganger på det, enkelt og greit man trykker inn clutchn og og napper brekket, men det er kun gjort de gangene det ikke var taktisk lurt og legge ut baken med gasspådrag. En annen ting som funker veldig bra er og "sparke den ut på clutchn" men det sliter på clutch og drivline da, så prøver og ungå det. Men celica turbo har helt rett i det han sier ang brekking med 4wd, ikke sunt,men om man har clutch inne er det ikke mere skadelig en med noen andre biler. Men som sagt, øv mer om du må bruke brekket for og sladde med en gt4. Den fungerer nesten som en bakhjulstrekker om man vil det sånn sett bort ifra at akselerasjonen og styrefølelsen i sladdene er formidable. Og fart ut av svinga kan ha en tendens til og bli litt petter solberg wanna be 8)

#74155  av sindrejl

altså for det første trenger det ikke se rart ut om man får til en bra brekk.. lå sidelengs hele fjorvinter med celicaen jeg.. bare å holde brekket, og ikke bli pysete og slippe for tidlig, så blir det bra :)

#74179  av CelicaTurbo

hm.. å clutche gjør ingen forskjell for hvordan diffene håndterer dramatisk forskjell i hastighet mellom hjulpar.. se for deg fronthjulene ruller tilsvarende 60km/t mens bakhjulene prøver å sperre hele diffen.. det er ikke akkurat heldig.. men, bilen tåler det nok et kort øyeblikk så lenge man ikke gjør det gjentakende ganger, så om man føler at man er nødt til å gjøre det for å hente inn bilen så er jo det greit, men for all del ikke hold det inne.. all den forskjellen i moment mellom hjulparene omdannes til varme i diffen og det er ikke snakk om småkrefter her.. Om clutchen er inne kobler det bare motoren ut av ligningen, men fronthjulene blir fremdeles drevet av bilens fart.. Jeg tror virkelig at det er mye bedre for drivverket å hente inn rompen ved å dumpe clutchen med turtall enn det er ved å bruke håndbrekk (det er trossalt glatt og dumper man clutchen får man hjulspinn og påkjenningene for drivverket er egentlig ganske små)..

#74193  av GT4 CS

Sant nokk, men jeg mener nå en gang at en eventuell brekksladd i 4wd er kun et kjapt røsk i brekket for ogh redde seg ut av situasjonen, >Den varmen som utvikkles da man har låste bakhjul og framhjula går rundt får man og ved og spinne, altså ved rivstarter,piruetter,kjørt seg fast,drifting. Systemet er konstruert for og tåle en viss form for juling. Men to sek med låste bakhjul gjør faktisk null skade på driverk. Men gjør man dette mye og lenge vil man garantert brenne diffen. En jeg kjenner som driver med rally og er spesialist på differ og girkasser i rallybiler jabba fært om dette sist jeg traff han. Han hadde blant annet brent diffen i sin evo pga han sto og spant i grøfta. Diskuterte det ang brekking som celica turbo sier, og så sant brekket kun brukes veldig kort tid er det ikke noen fare med det, og så lenge man ikke misshandler bilen med alt for mange donuts på rappen og brekking der man for bilen til og snurre. Og det som er alfa omega er og kjøre driverket varmt på lik linje man gjør med motoren. Gir og diff olje må og være bra. Er dette i orden kan man nyte vinteren med relativt god samvittighet :D

#74209  av CelicaTurbo

jepp.. enig.. med måte er det nok ikke skadelig, og det er vel så skadelig å stå i grøften og spinne med ett hjul i luften (da kan jo faktisk brekket hjelpe deg tilogmed ;) )

#74210  av GT4 CS

CelicaTurbo skrev:jepp.. enig.. med måte er det nok ikke skadelig, og det er vel så skadelig å stå i grøften og spinne med ett hjul i luften (da kan jo faktisk brekket hjelpe deg tilogmed ;) )
Helt riktig mr celica turbo :D Men bare lækkert og få diskutert rundt det, så kansje noen kan spare noen kroner i form av overhaling av diffa sine. Er litt skeptisk til mitt driverk da det er kaldt ute, er nesten ny olje på, men når det er kaldt ute uler det som besatt i det ved visse hastigheter helt til det blir varmt. Hm, mulig gutta på toyota har fylt på feil olje på den? Tenkte bestille olje og bytte en gang til selv. Bare forhøre meg litt om hvilken olje jeg bør bruke først. Soppen pratet på at det ofte fylles feil olje på disse bila, og det har ført til skader. Så greit og være sikker på at det er riktig olje på. I autodata 2004 står det oppgitt feil olje oxo. Soppen nevnte for meg hvilken olje som skulle brukes, men det har jeg jo glemt, mener det var 90w ls olje eller noe slikt bak, forran husker jeg ikke :oops:

#74376  av CelicaTurbo

Har den ulingen selv, kommer hver gang det er kaldere enn 2-3 grader og hastigheten er rundt 65-68km/t.. hverken under eller over. Forsvinner etter noen minutters kjøring, bortsett fra når det virkelig er kaldt ute. Så langt jeg har funnet ut i min søken så er dette typiske symptomer på slitte lagre som holder mellomakselen..

#74427  av GT4 CS

Ja er i samme hastighetene jeg har uling og, men noen ganger er det uling over og under en kort periode, men avhenger veldig av om man gir gass eller ikke, synes lyden kommer mest forrfra i min, skal jammen ta og sjekke om det er slark i lagrene til mellomakselen min. Har faktisk ikke tenkt på det før du nevnte det nå :oops:
Om du finner ut noe mer så gi lyd fra deg da :D

#74494  av Tor

Jeg hører ikke noe uling på noe som helst turtall. Det tyder kansje bra :) Eneste som jeg hører at det dunker litt vist jeg slipper klutsjen litt hardt. Dette er en gummi pakning i bakskslingen som er sliten :) Har en ny liggende her en plass. Kostet 350 kr ettersom jeg husker.

#74505  av GT4 CS

Gummi opphenget til bakdiffen ja :D Et kjent problem det når bila har rullet noen mil.

#74610  av Gjertsen

etter min mening så burdte man ikke hatt brekket i midtkonsollet pga det er BAD og DÅRLIG å dra brekket, enten det er en nødsituasjon, eller om man leker seg på snø.

Men brekket under rattet på siden derimot, GENIALT. funker bare som parkerings brekk.

Ville tru flere nye biler kommer med brekket under der!
Noen som er enige eller?

#74620  av Oas

hva mener du med bad og dårligt?