Som Henning her sier: det lønner seg ikke å ettermontere turbo; skal det gjøres riktig blir det fort veldig dyrt og det kan fort bli problemer med påliteligheten om det ikke gjøres riktig. 3S-GE motoren har alt for høy kompresjon så den bør senkes og det er dyrt, i tillegg er ikke motorstyringen beregnet på positivt trykk så det trengs en del elektronikk som lurer ECU og det er egentlig ikke å anbefale det heller..
da er det bedre å kjøpe inn en turbo-motor fra en japansk/britisk bil som er vraket, eventuellt en norsk om du finner? Og så montere denne inn sammen med ny ECU, girkasse, drivaksler og motor. Da får du en så godt som standard turbo og det vil være en mer pålitelig løsning som ikke blir noe dyrere enn ettermontering av turbo på din nåværende motor. Koster ca 30.000 med alle deler og moms.. Arbeid må regnes i tillegg men det er ikke så vanskelig vil jeg tro, og, det er nok en lur ide å betale avgiften for den økte motoreffekten også så slipper du at forsikringsselskapet nekter å betale ut om du skulle ommøblere naboens nye Porche f.eks.
Det aller billiste og letteste er å selge bilen din og kjøpe en MR2 turbo istedet. Er nok det lureste selv om det kanskje ikke er det du har lyst til å gjøre..
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet