TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2.gen 3s-gte BOV?

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #74975  av Master
 
Hvordan er det med 2.gen 3s-gte og uorginal BOV, (eksempelvis HKS SSQ som blåer ut i friluft). Har hørt noe om at man får ugjevn gange like etter at den dumper siden ECUen regner med at lufta går rett inn i innsuget siden det originalt er resirk dump.

Er jo ikke akkurat noe hemmelighet at turboeiere vil ha en aggressiv BOV-lyd, så hvordan gjør man det for å få alt til å fungere normalt selv om man har en "atmosfærisk" BOV?

 #75088  av The Doctor
 
HKS har en sånn dump som fungere som OEM BOV men husker ikke hva den heter.. Visst du spør mr.two her på forumet så har han garantert svaret...
 #75116  av mr.two
 
Master skrev:Er jo ikke akkurat noe hemmelighet at turboeiere vil ha en aggressiv BOV-lyd, så hvordan gjør man det for å få alt til å fungere normalt selv om man har en "atmosfærisk" BOV?
Kjører du en resirkulert Bov får du ikke like høy pssh lyd, men den høres. Mange misforstår og tror at resirkulert Bov = ingen lyd, det er feil.

Velger du a route bov'en så den slipper ut i friluft kan du få problemer med nettopp blandingsforholdet og at den da i sekundet du slipper gassen, dumper en fet blanding som kan føre til at bilen hoster litt, stopper, fusker etc. Er ikke alle som merker det, men det skjer med alle biler som har AFM og kjører atmosfære bov, de to går ikke overens.

For å unngå dette problemet må du fjærne AFM'en..er mange måter å gjøre det på, men den beste er nok å kjøre med org ECU og få tak i en HKS VPC. De er realtivt dyre og er ikke lenger i produksjon, så brukt er eneste alternativ. Skal du satse på litt høyere hk med en 2.gen er det lurt å fjerne AFM'en av den grunn også, da den blir restruktiv rundt 350hk.

 #75122  av Master
 
okeii.. takk for svar.

Hmm, HKS lagde altså noe som erstattet denne AFM'en, men hvorfor er den ikke lengre i prod.? Ingen andre som produserer?

Det beste er vel sikkert å kjøre original BPV siden den er aller best, men man har jo lyst på litt ekstra lyd:)

Hvordan er lyden av en resirk HKS SSQ f.eks kontra hvis du kjører den med atmosfærisk utslipp? med godt ladetrykk.
 #75127  av erling
 
mr.two skrev: Kjører du en resirkulert Bov får du ikke like høy pssh lyd, men den høres. Mange misforstår og tror at resirkulert Bov = ingen lyd, det er feil.
Jepp. Synes lyden er bedre med orginal faktisk, får litt flaff-flaff-lyd med den orginale. Må si jeg er lei buss-lyden omtrent alle kjører rundt med. :)

 #75129  av mr.two
 
Master skrev:okeii.. takk for svar.

Hmm, HKS lagde altså noe som erstattet denne AFM'en, men hvorfor er den ikke lengre i prod.? Ingen andre som produserer?

Det beste er vel sikkert å kjøre original BPV siden den er aller best, men man har jo lyst på litt ekstra lyd:)

Hvordan er lyden av en resirk HKS SSQ f.eks kontra hvis du kjører den med atmosfærisk utslipp? med godt ladetrykk.
Ja de lagde en erstatning, grunnen til at den nå er utgått vet jeg ikke. Men de finnes på eBay. Det er ingen andre som produserer et tilsvarende produkt nei, har lest om noen som utvikler noe lignende på mr2oc, men har ikke hørt at det er ferdig enda...Alternativet er jo å bytte ECU.

Jeg har aldri hørt HKS ssq så det vet jeg ingenting om, men lyden vil jo uansett bli noe dempet da det går tilbake i innsuget som er et " lukket rom " kontra ut i fri luft.

 #75142  av Master
 
Vil denne gjøre susen?

*Recommended Product* - Powerhouse Racing MAP ECU
ITEM # PHR MAP ECU

We are pleased to offer you the Powerhouse Racing MAP ECU (Manifold Absolute Pressure Electronic Control Unit)! This new piggy-back system is similar in function and design to the popular HKS VPC (now discontinued). However, the MAP ECU takes it one step further by allowing end-user programmability through Windows based software via a serial com port. Basic setup takes only a few minutes, and allows the user to set number of cylinders (1-16), type of air metering system, throttle position hi/low, and type of oxygen sensor utilized (if any).

The powerful yet easy to use software allows the user to monitor ECU inputs and outputs in real-time, make real-time adjustments to MAP ECU tables and parameters, manipulate data in 2D and 3D formats, and log critical ECU data for evaluation at a later time. The MAP ECU operates as a “piggy-back” control unit, allowing the user to maintain perfect driveability and reliability with the OEM ECU, but modify the fuel mapping parameters for larger fuel injectors, different camshafts, upgraded turbochargers, and forced induction conversions.

Most importantly, the MAP ECU (just like the HKS VPC) converts the factory restrictive Mass Air Flow (MAF) or Karman-Vortex (VKF) signal to a speed-density based signal allowing the user to completely remove the factory meter system. This adjustability means that there are no more EPROM changes, and gives coverage for over 90% of current production cars on the road today. One of the most powerful features of the MAP ECU is the ability to self-learn from factory MAF or VKF meters. This feature means you can build a base fuel map using factory components then install aftermarket components and adjust the mapping to suit your needs.

Some other features of the MAP ECU include:
• Wide band oxygen sensor input for monitoring and logging the air/fuel ratio in real-time (Bosch LSM-II sensor available separately)
• TPS input for throttle based fuel enrichment
• Dual pressure switch circuits to activate auxiliary devices according to manifold pressure. The pressure switch circuits are perfect for activating additional fuel pumps, NOS systems, or intercooler spray bar systems.

A basic installation of the MAP ECU requires connection to only four wires (+12v Ignition, Ground, Igniter input, and Air Flow Meter input to ECU) making installation easy for even the inexperienced installer. The MAP ECU features a built-in 30 PSI pressure sensor with a customizable pressure scale, 0-8000 RPM engine speed scale, and can be connected to any 1-16 cylinder engine. Firmware and software updates will be available for download in the future as needed, and may include added features that are not yet programmed.

You can download Base Tuning Maps, Software Updates, Wiring Diagrams, and more all directly from Powerhouse Racing’s website! Simply click here.

Basic kits will include the MAP ECU, an un-terminated wiring harness, air temperature sensor, boost pressure sensor, and MAP ECU software on CD ROM.
For an even easier installation, PHR will be releasing car-specific wire harnesses for certain vehicles, including the Toyota Supra TT that will make installation of the MAP ECU a plug-and-play affair similar to the HKS VPC. If that harness is available for your car you will find it in the same section as this MAP ECU.


Vedlegg
mapecu5.jpg
mapecu5.jpg (8.85 kiB) Vist 436 ganger

 #75165  av mr.two
 
Ja, den vil fungere.

 #75172  av Master
 
Litt kul den der. Kan kobles opp mot en windows PC for tuning av alt mulig greier. Koster ca 4-5000 kr. Noen som vet om andre EMS som kanskje er bedre eller billigere?

 #75173  av tojo
 
Er ikke nå problem å bruke HKS(SSQV)dumpen,iallefall ikke på Supra mkIII :D ,men blir dere plaget er det bare å montere denne lille duppe dingsen:
Bilde
Prisen på duppe dingsen er ca75,-nok
Å vips så er den ombygd til en resirkulerBOV.(bare å koble slangen på som orginalt) :wink:

 #75260  av Master
 
men da forsvinner en del av vitsen med en uoriginal BOV. Da fungerer den originale resirk best vil jeg tippe. Har lest litt rundt på det amerikanske forumet, og det viser seg at man stort sett bør ha en HKS VPC eller en form for addon til ECU eller en helt ny "standalone" ECU som eliminerer AFM'en. Litt mye penger å bruke da kanskje for å få en atmosfærisk BOV til å fungere på en 2.gen 3s-gte.

Men en form for MAP ECU osv er jo kjekt å investere i dersom man har planer om god trim som mr.two sier.