TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dynamoproblemer igjen!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #75157  av ToreGTi

Kjøpte en dynamo hos Markus her for en måned siden,funket fint som bare det inntil nå..
Kjørte fra jobb,stanset på butikken,når jeg startet opp bilen igjen lyste
(i) og batterilyset. Dro hjem og startet å måle,målte 12V på batteriet og 19-20V fra dynamoen(målte på den store ledningen fra dynamoen.
Hva er det som er saken her,er det dynamoen som har gått amokk eller er det spenningsregulatoren(og hvor er den i såfall)..
Trenger assistanse!! Er jo snart jul...

#75180  av zacroa

høres veldig spenningsregulator ut, sitter på dynamoen med to skruer tipper jeg... er i allefall sånn på mange andre bilmodeller.

#75199  av CelicaGT

Toyota har innebyggd spennings regulator på mange modeller. Iallefall på st18x og st20x

#75200  av MR2turbo

hmmm... hørtes rart ut, kan du komme ut igjen en dag, så skal jeg kikke på det...?

Skal finne ut av det og fixe det for deg...

#75324  av sleeper

hm... syntes det høres VELDIG rart ut at du kun fik 12v på batteriet og 20 på dynamo!?!?!?

#75344  av erling

Ikke bra å kjøre rundt med 20V nettspenning, hvis det er det som er tilfellet..

#75345  av sleeper

en kammerat av meg prøvde og kjøre med 20v på en golf en gang... abtteriet så ut som en fotball etterpå! :? :shock:
lå masse hvite greier rundt i motorommet......

#75370  av ToreGTi

Joda målte 20V fra dynamoen,etter litt om og men kom spenningen på dynamoen ned på 15,4V og batterispenningen stabiliserte seg på 14,4V..
Fatter ikke hva som har hendt her,mulig spenningsregulatoren har hatt seg et tulltak..

#75373  av Toyota4ever

Dro hjem og startet å måle,målte 12V på batteriet og 19-20V fra dynamoen(målte på den store ledningen fra dynamoen.
Sikker på at det ikke er en dårlig 24v dynamo du har da. :lol: :lol: :lol:

#75389  av ST182

ToreGTi skrev:Joda målte 20V fra dynamoen,etter litt om og men kom spenningen på dynamoen ned på 15,4V og batterispenningen stabiliserte seg på 14,4V..
Fatter ikke hva som har hendt her,mulig spenningsregulatoren har hatt seg et tulltak..
Høres kjent ut det der ja hehe.
Det er spennings-regulatoren som sitter inni dynamoen som begynner å hangle litt, har hatt det samme problemet på 3 (!) dynamoer etter hverandre... det funker kanskje litt fra og til i bortimot et år før den ryker helt.

En grunn til at lageret ryker kan være at du strammer reima altfor mye, som igjen fører til at lageret i dynamoen ryker. Dette fører til at det blir kast i dynamoen og børstene får da dårlig kontakt. Da mister du ladinga ELLER merklig nok så kan regulatoren gi for mye strøm.

Fikk 19 -20 volt på min jeg å, fikk sjekket dynamoen i benk, og fikk konstantert at lageret var gåent og at årsaken var mest sannsynlig at jeg hadde stramma reima altfor mye. Regulatoren ble rett og slett "slitt" iflg Elektro-verkstedet pga raske strømpulser over lengre tid, noe regulatoren ikke er konstruert for tåle. Jeg lærte ikke det før jeg hadde bytta 3 dynamoer hehehe :wink:

En annen grunn til at regulatoren ryker kan være at ledninga mellom dynamo og batteri er morken og du da får varmgang og krypstrøm, noe som også fører til at regulatoren "slites" ut.

m.v.h
kenneth

#75454  av MR2turbo

tore, bomma litt på svaret mitt, jeg... :oops: hehe blandet sammen litt...

Men om det viser seg at den ikke funker skikkelig så skal jeg sende deg en ny... Håper det ordner seg... :wink: