TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer kjøp av MR2 men hvor og Ã¥ssen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #75905  av Fredrik

Hallo!

Trivelig plass dere har her folkens! 8)

Dere som er MR2 entustiaster har vel også litt peiling på hvordan bør skaffe seg en MR2 på best mulig måte? Anyway, here goes.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en slik bil, men har hørt at mange bruktbilimportører skrur km.teller. Bor rett ved siden av TG-Bil i Drammen og har hørt litt om saken på TV2 Hjelper Deg samt lest litt hva dere her inne mener. Var der seinest i dag bare for å se og sitte i et slikt vidunder av en kjøremaskin, men er det stabilt å kjøpe bil akkurat her? Kanskje ikke, men er det så veldig mange andre muligheter? Kan jo alltids importere selv men prisen blir vel også deretter? Privatkjøp er kanskje sikrere enn TG-Bil (eller andre bruktbil importører)?

Som dere sikkert skjønner så er jeg veldig i tvil til hvordan jeg skal få skaffa meg en MR2 på best mulig måt og håper at dere kan gi meg noen gode råd!

Så er det en siste ting, har en 19-årig elektriker lærling muligheter for lån?

På forhånd Takk!

#75914  av FireWalk

TG-BIL er vel kjent for høye priser og da gjerne relatert til en km stand som ikke stemmer i det hele tatt..
Jeg tror at det kan være vel så mye å spare på å kjøpe privat. Finner du en bil som har vært eid av en entusiast (som oss) så kan du være sikker på at bilen er blitt tatt godt vare på..

Du kan jo sjekke ut disse nettstedene for kjøp av bruktbil:

http://www.autodb.no

http://www.finn.no

http://www.motorborsen.no

http://www.t-rex.no

#75921  av Fredrik

Har sjekka de sidene flere ganger. Har hatt lyst til å få meg en MR2 på gata helt siden jeg kjøpte en MR2 MK1 (uten motor for 7000,-) som jeg skal bygge opp til RCN bil.

Så nå skal jeg gjøre virkelighet av planene mine! Har tenkt litt på detta her med å kjøpe bilen privat eller via bruktbil. Går jeg for privat så er det jo ingen garanti, men det er 3mnd på bruktbilsjappe. Men her kan jeg også få en bil som det er tuklet med, selvom bilen er i fin stand.

og grunnen til at jeg spør hvorvidt det er mulig eller ei for meg å ta opp lån, det er nemlig av den enkle grunn at jeg klarer ikke å spare penger!

#75922  av mralp

MKII blir fort over 10 år, og da blir det vrient å få lån om du ikke har noen garantier. Det er banken som svarer deg på dette da, ikke vi :)

PS: Sjekk forsikring også med det samme, da du er kun 19 kan det bli dyrt.

#75923  av w-master

zn00ker skrev:Har sjekka de sidene flere ganger. Har hatt lyst til å få meg en MR2 på gata helt siden jeg kjøpte en MR2 MK1 (uten motor for 7000,-) som jeg skal bygge opp til RCN bil.

Så nå skal jeg gjøre virkelighet av planene mine! Har tenkt litt på detta her med å kjøpe bilen privat eller via bruktbil. Går jeg for privat så er det jo ingen garanti, men det er 3mnd på bruktbilsjappe. Men her kan jeg også få en bil som det er tuklet med, selvom bilen er i fin stand.

og grunnen til at jeg spør hvorvidt det er mulig eller ei for meg å ta opp lån, det er nemlig av den enkle grunn at jeg klarer ikke å spare penger!
Mener det er mulighet for å få bruktbilgaranti hos NAF hvis man tar en naftest der når man skal kjøpe bruktbil...stemmer ikke det :?:

Det er ikke så vanskelig og få lån. Jeg fikk lån til en 93.mod Celica til 95 000...å da var jeg student, arbeidsledig og vikarskift av og til :twisted:

Det er bare om og gjøre å finne den rette banken :wink:

#75925  av Fredrik

mralp skrev:MKII blir fort over 10 år, og da blir det vrient å få lån om du ikke har noen garantier. Det er banken som svarer deg på dette da, ikke vi :)

PS: Sjekk forsikring også med det samme, da du er kun 19 kan det bli dyrt.
Tenkte kanskje det var noen som hadde prøvd det samma da veit du :wink:

Så lenge forsikringa blir under 20000,- så skal jeg nok klare det, men setter bilen på muttern tenker jeg.

#75928  av mralp

Jeg sjekket forsikringskalkulatoren for deg, du får vel 20% startbonus og vil da ende på ca 20k dersom du øker egenandelen. Anbefaler at du legger forsikringen på din mor, og heller kjøper en volvo til 4ooo kr som du sparer opp bonus på :)

#75931  av Master

Heisann! Grattis med lysten for en skikkelig BIL! :lol:

Det fins veldig mange GTI til salgs her i landet. 25 stk ca på Autodb og sikkert fler enn det. Alt varierer fra 80-180 tusen, men som regel må du ut med 100.000 for en høvelig gti som er gått ~160k. Du kan alltids være heldig å finne enn til rundt 80.000 men disse er som regel et eller annet småpuss med (men må jo vurderes)

Ofte problem på gti motorene er høyt oljeforbruk. Dette er gamle motorer som kanskje har stått lenge (vinterlagring i sveits f.eks? samt at de er hardt kjørt) da pakningene blir harde etterhvert. Så pass på å få en 1L/1000km garanti. Ellers få tak i en naftest, selv om dette ofte er en falsk trygghet.

Kjøper du en GTI nå så kan jeg garantere deg at om 1 års tid ca så har du lyst på turbo :twisted: sånn er det bare med 95% av MR2 eiere. Problemet er bare at da må du importere. Det fins jo noen nedover i Europa, men jeg vil si at de er heller sjelden og dyr.

Du kan alltids gjøre som jeg har planer om: Finn en fra USA. Der finner du veldig mange turboer ofte med styling/lakk/felger/mods til motoren for en billig penge. Prisnivået i USA er i utgangspunktet lavt, samt at dollaren ligger å kryper over 6kr så dette er veldig gunstig.

Hvis du vurderer det, ta et søk på http://www.autotrader.com og da vil du finne ut at de fleste MR2 turbo, gått 100k miles, ok stand (samme som de i Norge, ofte bedre grunnet bedre klima og ikke snø/salt) til ca 7-8k $ Du finner også de til 4-5000 dollar men jeg tror nok de som oftest er i dårlig stand.

Men så tenker de fleste: Frakt dyrt, importavg dyrt med så mange hester? Feil. Jeg har undersøkt med flere fraktfirmaer og prisen varierer men ligger som regel på rundt 10.000 kr ferdig levert i Norge med forsikring. Toll/avg? På en såpass gammel bil (1991 mod ca) får du MASSE bruksfradrag slik at engangsavgifta blir på ca 50000 kr. Ta en avgiftsberegning på f.eks http://www.autodb.no

Når du summerer dette opp vil du kunne få en MR2 Turbo ferdig registrert i Norge til rundt 105.000 kr.

Da får du MYE bil for pengene kontra hva du får i Norge til samme pris. Men dette forutsetter jo at man gidder å importere, samt er villig til å ta risken. Må vel finnes en importagent i Norge som er villig til å importere for deg? Kanskje han skal ha 10-tusen for det eller no. Blir uansett verdt det :)

Lykke til med bilkjøpet!

Eks på en værsting fra USA:
1991 TOYOTA MR2, 5 spd, turbo, ABS, lthr, tilt, 100k mi, $30k invested, 340hp, standalone ecu, GT30 turbo, Kazz lsd, Stage 4 clutch, 10lb flywheel, Spearco, hks, receipts, $13000 obo, 530-906-3776
Vedlegg
1151376212.172619056.IM1.MAIN.240x180_A.240x180.jpg
1151376212.172619056.IM1.MAIN.240x180_A.240x180.jpg (9.3 kiB) Vist 1747 ganger

#75934  av TrustNo1

zn00ker:
Om du har litt tolmodighet, så har jeg en GTI til salgs antagligvis.
Problemet er at den bruker alt for mye olje, men jeg jobber med at forhandleren jeg kjøpte den av skal få ordnet opp i dette. Ellers er den i meget god stand.
Jeg bor i krokstadelva, så det er vel ikke alt for langt unna heller :D

Men som sagt, jeg må finne ut av garantisaken på motoren først.

#75938  av Fredrik

TrustNo1 skrev:zn00ker:
Om du har litt tolmodighet, så har jeg en GTI til salgs antagligvis.
Problemet er at den bruker alt for mye olje, men jeg jobber med at forhandleren jeg kjøpte den av skal få ordnet opp i dette. Ellers er den i meget god stand.
Jeg bor i krokstadelva, så det er vel ikke alt for langt unna heller :D

Men som sagt, jeg må finne ut av garantisaken på motoren først.
Det høres jo bra ut! Du får bare ta kontakt når du veit no mer.

#75968  av zacroa

Hei og velkommen

jeg har en mr2 jeg skal selge, bor i hokksund, så det er jo heller ikke så langt unna deg, prøvde å sende deg pm, men ett eller annet gikk feil...
du kan kontakte meg på 97162003 event mail: zachrisen@tiscali.no hvis du har lyst til å se bilen og for mer info...

#75980  av Fredrik

w-master skrev:
Mener det er mulighet for å få bruktbilgaranti hos NAF hvis man tar en naftest der når man skal kjøpe bruktbil...stemmer ikke det :?:

Det er ikke så vanskelig og få lån. Jeg fikk lån til en 93.mod Celica til 95 000...å da var jeg student, arbeidsledig og vikarskift av og til :twisted:

Det er bare om og gjøre å finne den rette banken :wink:
Hvor var det du fikk lån?

#76020  av Fredrik

Et lite teknisk spørsmål; Åssen finner man ut at det kan væra feil med elektronikken på en MR2 MKII? Hva bør man legge merke til?

#76025  av mralp

Det er skjeldent/aldri feil med det elektriske. Problemene med eldre mr2 er i all hovedsak slitte synkringer og høyt oljeforbruk.

#76158  av The Doctor

Jeg har en MR2 TURBO som selges for en ganske billig penge!!