TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MKII Understell / Fjærer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #7615  av Sidewayz

Nå er det på tide å få understellet i orden til sommeren og Japsetreff :twisted:
I den forbindelse ønskes tips om erfaringer og aktuelle firma som faktisk kan levere til MKII. Eibach fjærer har vist seg å funke på tidligere biler. Alternativt komplett kit med dempere. (Og kanskje justering.. Hehe)
Ps! Bilen er jo rene skyskraperen, og ikke bedre etter reservehjulet fikk fyken :)
Noen erfaringer her ?

#7626  av jumbo

Rent bortsett fra at jeg vel ikke akkurat ville kalle en mkII "skyskraper", men vet hva du mener... Blir senking så fort jeg har råd for min del også (det si etter at turboen er på plass)

#7629  av CelicaTurbo

MR2 er vel ingen skyskraper når du ser på takhøyden i forhold til andre biler :)

#7634  av jumbo

Nei, den er faktisk et helvete å finne igjen på en overfylt parkeringsplass :)

Nå var det vel ikke akkurat denne høyden han tenkte på... :D

#7663  av CelicaTurbo

hehe, minner meg på at det var mer enn èn gang jeg ble urolig pga at jeg ikke klarte å se MR2'en utpå parkeringsplassen slik som den gjemte seg bak de andre bilene :)

men, tilbake til emnet: De fleste velger vel Eibach Pro fjærer og det er vel en grunn for det. De skal være av bra kvalitet, de er også progressive slik at de føles komfortabel men gir en solid følelse når det trengs. TTE fjærene derimot er vel lineære og skal være hardere har jeg hørt, eller var det TRD fjærer kanskje? :) Uansett, lineære fjærer passer bedre for bane men ikke fullt så koselig på landeveien kanskje..

#7669  av Erlend

Hvordan er det med senking av MR2 og kjøreegenskaper? For mye senking kan jo lett ødelegge hele den delikate balansen Toyota har latt ingeniørene sine regne på... Men jeg er inne på emnet, hvordan er det med større felger og balanse? Regner med at 17 " går greit, eller burde bilen egentlig balanseres på nytt?

#7671  av erling

Er ikke så sikker på om den er så delikat balansert fra fabrikk. Det er vel en mer typisk kompromissløsning av komfort og sportslighet - altså ikke sportslig nok. :P Er selvfølgelig en smaksak, men min ble ufyselig mye bedre bare med senking og 17". Da jeg fikk Koni ble det enda bedre, og da spesielt forutsigbarheten. Ble 1000-ganger lettere å beregne og mye mer kompakt. Jeg er sinnsykt fornøyd med mitt understell. (bilen sitt altså :oops: )

Fjærene heter Ultimate ellerno sånt, kjøpte de hos Hafnor. Finnes vel bedre fjærer enn de sikkert, uten at jeg har noe å utsette på dem. :)

Med de vanlige settene med kun fjærer som senker 25-40mm blir det ikke for mye senking. Det blir ikke problem uten at man har coilovere (høydejustering), og da senker så mye at nedre bærearm peker oppover mot navet, dvs at man får økende positiv camber (evt minkende negativ) ved nedfjæring. Det ødlegger kjøreegenskaper. :) Det gjelder generelt på de fleste biler.

#7675  av Erlend

Ok, det skal jeg huske :) Har lest mange skrekkhistorier om folk som har senka bilene sine med senkefjærer og har ødelagt det meste av kurveegenskaper. Men ikke lest om noen Toyotaer...det må være en god ting :)

#7707  av Sidewayz

Hmm.. Har egentlig god tro på Eibach Pro fjærer.
Men er ikke overbevist om at den svæære åpningen mellom hjulbue og dekk reduseres nok :?: Skal jo ikke være plass til Colaboksen der ..

Klipp fra Eibach.de
Bilde
Senker kun 25 mm ! ?
Noen som kjører med disse, evt bilde?
Kjører m 215/40-17 og 245/35-17

#7711  av Morten

Jeg har Eibach og 215/40 + 235/40-17. Ble egentlig ganske skuffet når(med tanke på senkingen) jeg hadde satt de på, synes egentlig ikke det var noe høydeforskjell. :( Riktignok sa TG Bil at min var "orginal senka" i forhold til tidligere modeller, men likevel...Skal se om jeg kan få tatt et bilde fra siden så du kan vurdere selv. :wink:

#7714  av Morten

Litt store kanskje (og skitten bil... :oops: )
Vedlegg
FraSiden.JPG
FraSiden.JPG (36.21 kiB) Vist 2902 ganger
DSCF0009.JPG
DSCF0009.JPG (74.32 kiB) Vist 2902 ganger
DSCF0008.JPG
DSCF0008.JPG (75.98 kiB) Vist 2902 ganger

#7715  av chris

Nå er ikke jeg av den oppfatning av at bilene skal subbe asfalten. Og siden jeg bruker bilen ganske mye til "vanlig" kjøring, er det greit å ha _litt_ komfort i orden også. Synes det er mer enn stivt nok, og bakkeklaring i dette "fartsdumpenes rike" er vel litt greit å ha ;)

#7716  av Sidewayz

Imponerende kjapp respons med spesialbilder :D
Må vel egentlig innrømme at det sannsynligvis er akkurat passe senking m.h.t. kjøreegenskaper. Lavere enn dette er vel mest for show..
Har '92 mod med revidert understell dvs 1-2 cm lavere enn 90-91 mod,
men den er fortsatt vesentlig høyere enn disse bildene.

Har du forresten reservehjulet på plass fortsatt ? (På bildene)
Unødvendig vekt å drasse rundt på :P

#7717  av Morten

Både reservehjul og orginal verktøyet ligger fortsatt der fremme ja.
Ting tar tid :wink:

#7726  av CelicaTurbo

synes det der var en fin senking jeg, liker det ikke når hjulene forsvinner inn i hjulbuen :) Ellers er vel forskjellen mindre på 92+ ja siden den allerede er litt lavere enn tidligere modeller (antar det er det TG tenkte på når de mente "orginalsenket fra fabrikk" Morten).