TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dynamo ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #7685  av daggy
 
Var å cruisa på motorveien i stad. Plutselig fader anlegget, og alt lys inni bilen. Like etter skrur bilen seg av. Fikk strøm av en kamerat, bilen starta, jeg kjørte en kilometer, så stoppa den igjen.

Har blitt tipset om at det kan være børstene på dynamoen eller spenningsregulator ?

Men: hvordan i all verden kan man få kommet til ved dynamoen ?

Takknemlig for raskt svar.

 #7705  av bose
 
Høres mer sannsynlig ut som en kortslutting. Jo mer belastning en dynamo har desto tyngre er det å dra den.Men kan kan jo seff våre at jeg tar feil.

 #7706  av Morten
 
Hvis du måler ladespenninga (mens motoren går) skulle jeg tro du får en grei antydning om det er dynamoen eller ikke. Vet ikke hva som er grenseverdiene, men i og med det er et 12V system bør du nok måle over 13V hvis dynamoen er ok.
Du kan måle på kabelene til batteriet (under res.hjulet foran).
 #7708  av daggy
 
Takk for svar...

En tilleggsopplysning:

Nesten alle varsellampene på dashbordet lyser ved lavt turtall. Ved høyt turtall slutter lampene å lyse og alt er normalt...

Skal teste ut det dere skrev ovenfor strax..

Jeg tok ut batteriet og har ladet det over natten, men batteriet tar ikke i mot lading. Kan det være at batteriet er ødelagt ???
 #7709  av Morten
 
ahih skrev:Jeg tok ut batteriet og har ladet det over natten, men batteriet tar ikke i mot lading. Kan det være at batteriet er ødelagt ???
Kan nesten høres slik ut...
Da blir det jo i såfall ikke så dyrt å fikse :wink:
 #7739  av MR2turbo
 
ahih skrev:Men: hvordan i all verden kan man få kommet til ved dynamoen ?
Det kan godt være at det er batteriet, men varsel-lys symtomene vet jeg om en annen som hadde da dynamoen hans var ødelagt på en 92mod. mr2..

For å komme til Dynamoen må du først
-evt. løsne og ta til side cruise control actuatoren (bakre høyre hjørne av motorrom)
-Deretter ta av det høyre plast-dekselet under motor.
-ta løs ledningene
-løsne nedre bolten til dynamoen nedenfra, 14mm hode.
-løsne øvre bolt og strammeskrue det er 2 stk 12mm (+ feste? er ikke helt sikker jeg har aldri hatt ute min ;) ) fra toppen av motorrommet bakre høyre hjørne, det er trangt som f... men det går :)
- løft opp dynamoen samme vei som du putta armen din nedi for å skru :)

...forresten du må jo selvsagt ta av reima og da.. hehe..

 #7753  av jumbo
 
Jeg er ganske sikker på at jeg skulle klare å få dynamoen UT... Oppfølgeren til dette utsagnet kan vel få stå usagt :mrgreen:

 #7871  av MR2turbo
 
Oppfølgeren til dette utsagnet kan vel få stå usagt :mrgreen:
hehe men da er det sikkert billigere å få et verksted til å sette den inn hvis du allerede har tatt ut den gamle :mrgreen:

 #7898  av daggy
 
Det var ikke batteriet - det bare trengte 2 døgn før det ble ladet opp...

Spenningen over batteriet måler 11,6 volt med bilen i gang :(

Skal sette i gang i morgen tidlig. Håper det holder å bytte børstene i dynamoen, de kosta bare 150 kroner. Spenningsregulatoren koster 1300 hos Toyota :( Men kanskje jeg får tak i uoriginal hos Torshov ?

Eller vet noen om det går an å bruke en dynamo fra andre toyotamodeller f.eks. camry ?

 #7912  av CelicaTurbo
 
det jeg fant ut var at ingen andre dynamoer passer pga forskjellig plugg for kabelen hovedsaklig.. jeg måtte bytte hele dynamoen på min MR2 pga at den rustet fast etter å ha stått tre meget kalde og våte uker på flyplass parkeringen :? Men den hadde allerede gåent lager da og det meste smøring var borte og erstattet med vann lenge før dette skjedde.. Ny dynamo kostet meg 3000,- hos Toyota og monteringen kostet vel 1500,- mener jeg å huske.. byttet clutch samtidig så jeg husker ikke helt hvordan det der var med tanke på arbeidsprisen..
 #7920  av daggy
 
Fattern bytta ut børstene mens jeg sov :) så nå er alt i orden. Kostet meg 165 kroner - altså en del penger spart :)

Takk for gode tips - det var litt av en jobb å få ut dynamoen, men gikk tilslutt..

 #7937  av MR2turbo
 
Bra å høre at det ble i orden :)