Magne skrev:
Okay...
Jeg har endel spørsmål fordi.. vel... jeg er ganske grønn enda! hehe
Men hva er ideal dekk bredden på 8" og 9" ?
8" = 225-235
9" = 245-255
Det kommer litt ann på felgen også, en 8" fra en leverandør er ikke alltid nøyaktig lik som en 8" fra en annen. Dette gjelder også dekk.
Har du for bred felg til dekket vil dekket "rulle" på felgen og slitebanen vil bli konkav. Egenskapene i dekket vil ikke bli utnyttet og skulle du være uheldig med en kant i veien er jo felgen ødelagt. Dessuten ser det teit ut med bred felg og smalt dekk på syntes jeg.
Magne skrev:
Og ser det er endel som bruker spacere... men har blitt advart og ikke akkurat anbefalt dette av kjent og kjære samt enstemmig veto fra alle dekk/felg forhandlere jeg har snakket med om ikke å bruke det!
Hva er liksom pros vs cons med spacere??
Spacere som du skrur fast og som er sentrert blir som om du skulle ha bredere felger. Du øker sporvidden og det øker jo teoretisk grepet i svinger. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Forandrer du ET altfor mye uten modifikasjoner i hjulopphenget vil fjærben, bærearmer og felgsentrum bli utsatt for unødig slitasje. Spacere som bare legges bak felgen bør du ikke satse på, iallefall ikke uten å bytte til lengre hjulbolter.
Er det ikke 45mm som er originalt innpress på MK2 ? Dvs at du kan maksimalt ha 37.5mm ET på felgene om det skal være lovlig. Du kan forandre sporvidden med totalt 15mm (7.5mm på hver side). Og godkjenning er veldig kjekt å ha, siden biltilsynet kan bli rimelig kjedelig å ha med å gjøre i lengden. Rulleomkretsen må også være innenfor 5% av originaldim.
Har selv 205/40/17 ( 7" felg ET 38 ) foran og 215/40/17 ( 7" felg ET 38 ) bak. Dette er godkjent og står i vognkortet. Foran går dekka så og si kant i kant. Bak har jeg på spacere (H&R 50mm, 25mm på hver side som er skrudd fast). Fyller helt ut. På EU kontrollen er det bare å skru av disse, og samme om du skulle bli stoppet i teknisk langs veien. Det er ikke så greit om du har felger som ikke er godkjent. Hadde dessverre ikke noe bedre bilde enn
dette. Jeg har ikke valset.