TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kneppe lyder i forstillinga.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #72148  av Johnny_Bravo

Mr2'n min er definitivt ikke en vinter bil. når det falt snø her for noen dager siden var bakken fortsatt varm så i begynnelsen smeltet snøen men etterhvert så frøs det til is mens det fortsatte å snø oppå. dette var et helvete og bilen min snurra på 50øringen :) men nå et par dager etterpå så har jeg rare kneppelyder i forstillinga når jeg svinger. akkurat som alle ledd er uten olje og bare spretter rundt.

Har dette noe med kulden å gjøre? eller kan det ha noe med at jeg spratt borti en kant når jeg snurret. (da var det nesten bare bakparten som tok smellet)

#72165  av Tor

Det er kansje pga kulda ja.

#72172  av memo

vil heller tro det er en drivknute som tar kvelden...

koster etpar, tre tusen å skifte antar jeg

#72182  av mr-tho

drivknute foran på en MR2...? :twisted: Eh...

#72184  av memo

wops.

#72186  av mr-tho

Er det servo på bilen? Isåfall kan det tenkes at den- sammen med kulda er årsaken til ulydene. :roll:

#72194  av Johnny_Bravo

mr-tho skrev:Er det servo på bilen? Isåfall kan det tenkes at den- sammen med kulda er årsaken til ulydene. :roll:
nope ikke noe så fancy som servo på bilen min :)

syntes det er merkelig ettersom det ikke er på et bestemt pungt når jeg vir på rattet. lydene kommer stort sett når jeg svinger mye begge veier

#72197  av mr-tho

Sikker på at det ikke ligger noe is eller snø i systemet foran der da? Har ofte opplevd at ulyder kan oppstå som resultat av det... Ikke vet jeg... :roll:

#72205  av tojo

Jeg ville sjekket forstillingen! Feil det kan være er bla. :
- ledd
- oppheng(fjæren kan også lage kneppelyd,ute av lag eller feilmontert)

Men for all del ta en kontroll,skal ikke mye til for at du har fått noe ut av stilling.
Er ikke så farlig nå på vinteren,men når det blir vår og breiluggene kommer på kan det bli dyrt. :wink:

#72240  av Johnny_Bravo

Kontroll skal det bli ja. må ta vare på barnet mitt. skal ta en tur på verksted til mandag. må få rettet opp skjevheten i det ene bakhjulet også.

takk for alle tips da :)

#80437  av Metz

Heisann! Jeg så ikke denne posten først nå, så jeg regner med at du har fått årnings på (barnet ditt ) hehe :) men uansett så er det kanskje andre her på forumet som lurer på det samme.

Er jo ikke sikkert at du har akkurat det samme probem som jeg tenker på men, her er min lille teori.

På toppen av fjærtårnene skal det være et lager som gjør at bilen går lettere til bake til senter, disse er nok tørket ut.
Da vil du fort høre at det kommer lyder som kan minne om dårlige drivknuter og diverse annet, du vil også merke at bilen drar til den siden du svingte hardt til sist. Ganske slitsomt å kjøre med :( for en må hele tiden sitte å holde bilen igjen for ikke å bli dratt ut av veien.

For de av dere som har vært borti dette så skjønner dere sikkert fort hva jeg mener. :)

#80452  av kaimagne

Kjøp hvitt smørefett og smør opp foringer i understellet ditt. Samme knaking fikk jeg på min MK6 i høst... Typisk problem for oss som kjører en del i saltsuppe... :? Du får dette eksvis på Torshov bilrekvisita på Mosseporten.

Hvis du ikke har fiksa problemet da, i såfall vil vi jo selvsagt høre hva som var feilen... :)

White Grease - Hvitt smørefett
Vann og varmebestandig For langtidsbeskyttelse og smøring av hengsler, kjeder, lager og andre bevegelige deler.

#80481  av GT4 CS

Enkleste er og levere bilen til noen som er dyktig med forstillingskontroll og få de til og sjekke.
Billigste som blir like bra er og sjekke selv. Få hjelp av en kompiss og få han til og dra i rattet mens du kjenner på alle deler i forstillinga di, om du kjenner slark/dunk/bevegelse er det bare og bytte, eventuelt fette opp litt. Fjerbenslager som er knust og eller gåent merkes ved at man hører ukule smell fra fjæra forran da man svinger på rattet, om du jekker opp fronten på bilen og får noen til og svinge på rattet så vil du både se og kjenne det på fjerbenet at lageret er gåent. Du vil og høre skikkelig dunking fra bilen da du kjører på ujevnt underlag om det er gåent. Jeg holder en knapp på snø og kulde i denne saken, men håpløst og vite uten og få se selv, sjekk og at mansjettene rundt styrekulene dine er tette og sitter der de skal, kommer det salt og grus inni der er det tygge tygge og masse slark ganske så fort.

#151929  av Ivar

Mye rar synsing her.

Ta av plasthettene som sitter på toppen av tårnet og ta en titt nedi. Ser det ut som en haug med grus/rust der så har du potensielt funnet kilden til bankingen. (Som Metz nevnte)

http://www.twosrus.co.uk/product_info.p ... cts_id=227

Det kan også være "sway bar end links" som har tatt kvelden.
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=105

Jeg tviler på at det er foringene dine.