TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • TÃ¥kelys MR2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #80271  av chimp
 
Jeg leste en plass her at noen hadde vært på biltilsynet og spurt om tåkelysene på MR2 er godkjent som kjørelys. Er det mulig for denne personen som gjorde dette og spørre biltilsynet om å få det skriftlig, med stempel og hele greia? Og så legge den ut her slik at folk kan ta en kopi av det?
Leste nettopp en artikkel på vg.no at det er 1500 kroner i bot for å kjøre med tåkelys, og det er ikke noe jeg vil betale hvis de er godkjent som kjørelys. Purken vet sikkert ikke en dritt om dette, og gir sikkert faen så lenge vi ikke har bevis på det.
HÃ¥per dette er mulig! 8)

 #80286  av Remi
 
det er ikke godtkjente kjøre lys
det er lov og bruke dem på dagen nor det er lyst i lamme parklys.
men nor det er mørkt skal du ha lyktene oppe..
du kan ikke få godtkjent et lys som noe annet en det er. bare forde det ser bedre ut. :roll:

 #80287  av sw20
 
Skal ta meg en tur ned dit så fort e får tid....
slutter jo etter at dei stenger... men :?
lurer på om e har mangel lappen e fikk her en plass,,,, :roll:

 #80320  av sw20
 
FRA VG SIN SIDE :D
.........
Altfor mange får tåkelysbot

Ã… gi blaffen koster 1500 kroner

- Det er mange som gir blaffen og bruker tåkelys ulovlig. Men det er også mye uvitenhet blant en del bilister, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.

Av THOR FR. SUNDENE



STOPP! Denne lysbruken er ikke lovlig. Politiet slår til med 1500 kroner i bot dersom du bruker nærlys og tåkelys samtidig. Men tåkelys kan brukes som kjørelys på dagtid, og bare sammen med parklys. I mørke er det nærlys og fjernlys som skal brukes. Tåkelys er tillatt bare i tett tåke eller meget sterk nedbør. Foto: Mattis Sandblad
VG Nett følger:
Bil og trafikk

Han forteller at politiet nå bruker ekstra mye tid og krefter på å stoppe den ulovlige bruken av kurve-/tåkelys.

Et stort antall bilister har den siste tiden fått 1500 kroner i bot for ulovlig lysbruk.

Kurve-/tåkelys er ulovlig å bruke sammen med nærlys, men kan brukes på dagtid som kjørelys sammen med parklys. I mørke skal du kjøre med nærlys eller fjernlys for å se best mulig. Da er tåkelys bare tillatt når det er tett tåke, sterk nedbør eller så skarpe svinger at du må se veikantene ekstra godt.

- Vi bruker en blanding av straff og veiledning for å få bilistene til å kjøre med riktig lys. De som gir blaffen, bøtelegges med 1500 kroner. De som tydeligvis ikke har forstått reglene eller ikke er klar over at kurve-/tåkelyset står på, gir vi veiledning i riktig lysbruk, sier UP-sjef Humlegård.

Da VG tok opp problemet med tåkelys søndag 28. november, gikk bilmedarbeiderens mailboks varm! Et stort antall meldinger fra engasjerte bilister viste at mange ikke er klar over trafikkreglenes paragraf 15 om lysbruk. Mange spør om det er lovlig å bruke tåkelys sammen med parklys på dagtid, som kjørelys. Svaret er ja, men når det blir mørkt må du slå på nærlyset, og da er tåkelys ikke tillatt.

Forklaringen er at tåkelyset bare opplyser veien noen få meter - toppen rundt 20 meter foran bilen. Nærlyset opplyser veien og veikanten minst 50-60 meter og opptil 100 meter foran bilen. Mange bilister tror at mest mulig lys rett foran bilen er en fordel, med både tåkelys og nærlys tent samtidig.

Ulempen er at du da får såkalt egenblending, ved at dine øyne innstiller seg på det sterkest belyste område rett foran bilen. Da er det ikke sikkert at du ser for eksempel en fotgjenger 50 meter foran deg.

Dessuten blir motgående trafikk ofte blendet av kombinasjonen nærlys og tåkelys.

Dette gjelder ikke minst lastebiler og busser som kjører med slikt ulovlig lys.

- Reglene for lysbruk har vært endret utrolig mange ganger de siste 10-15 årene. Dessuten er reglene også noe uoversiktlige, sier adm. direktør Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Leif N. Olsen er en av Norges fremste eksperter på trafikkregler og var i en periode på 1970-80-tallet sjef for Utrykningspolitiet.

- Egentlig er tåkelys egnet bare for ekstra sakte bilkjøring, krypkjøring under ekstreme vær- og veiforhold. Slikt lys er nesten unødvendig på moderne biler. Selv har jeg faktisk aldri brukt det på flere av de bilene jeg har eid, sier Leif N. Olsen.

- Dessverre må vi bruke mye tid og krefter på riktig lysbruk, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.

Men særlig nå i den mørke årstiden er riktig lysbruk ekstra viktig.

UP-sjefen minner om at det er lurt å ta en tur rundt bilen for å sjekke at alle lys virker før du starter kjøreturen.

Rene lykteglass, rene vinduer og gode vinterdekk er andre viktige punkter å sjekke når du kjører på vintermørke veier.

 #80458  av chris
 
som jeg skrev i den andre posten her på forumet ang samme emnet og artikkel, så synes jeg det er latterlig at de gidder bruke energi på slikt.. jeg slår aldri av grøftelysene på mr2'en.. regler eller ikke regler.. who cares about those fuckers!

 #81015  av Blueman
 
jeg var faktisk å driskuterte d dere med biltilsynet, å de sa faktisk at han hadde hørt om "grøftlys" som var godkjent som kjørelys:P så da er d bare å spøre rundt å finne ut hvordan lys d er så kjøper du deg d :P men jeg har nu kjørt med grøftlys i 2 år å jeg har blitt stoppet en gang. Da skulle de gi meg bot men prata masse sjit om at mine grøftlys var godkjent som kjørelys så de lot meg kjøre til slutt :D hehe