TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dunkelyder bak. Hva kan det være????

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#80581  av GT_rider

Jostein skrev: føler meg ganske sikker på lenkearmer eller stab stag.Men har en knapp på stab stag foringer.Hvor langt er den gått?
Vet ikke om jeg tør si det. Den har gått rimelig langt. Nesten 235.000km. Så det kan jo være litt forskjellig som kan lage lyder. Skal leggetil at den har blitt ganske bra behandlet, og slitedeler har blitt byttet etterhvert som de ble slitt.
Snakka med mn kjære far i dag, og han mente også at det måtte være enten stabstag, eller lenkearmer. Skal se på det i morgen, eller i kveld viss jeg kommer meg inn i garasjen som jeg har blitt midlertidig utestengt fra :?
Da med hjelp fra faderen. Han har litt mere erfaring med bilskruing enn meg. Heldigvis..

#80776  av ToreGTi

Har akkurat samme feilen på min 90 celica,var på toyotaverkstedet og de sa det var foringer i bakstillingen som er dålig. Lyden er som om dempertårnene skulle være løse,trodde nesten også det var hjullagrene siden jeg kunne rikke bakhjulene sideveis,men de på toyota så at for at det skulle være hjullagrene skal være ødelagte må man kunne rikke på bakhjulene opp og ned i tillegg.
DE sa at skifte kom på 5000,-,da med arbeid.. måtte skifte to stag som man ikke kunne ta foringen av på og firehjulskontrol.

#80832  av GT_rider

ToreGTi skrev:Har akkurat samme feilen på min 90 celica,var på toyotaverkstedet og de sa det var foringer i bakstillingen som er dålig. Lyden er som om dempertårnene skulle være løse,trodde nesten også det var hjullagrene siden jeg kunne rikke bakhjulene sideveis,men de på toyota så at for at det skulle være hjullagrene skal være ødelagte må man kunne rikke på bakhjulene opp og ned i tillegg.
DE sa at skifte kom på 5000,-,da med arbeid.. måtte skifte to stag som man ikke kunne ta foringen av på og firehjulskontrol.
Må nok på verksted med min også, for å finnne hva det er som lager lyden. Har sett over foringer, og kan ikke finne at noen er slitt. Har ruska og slitt i stag mm i kveld. har vært flere som har sett på det, og ingen finner ut hva det er.
ordna du det på verksted eller gjorde du det selv? Viss det bare er en foring, og det ikke er spesielt omfattende, så blir det skruing i garasjen.
Plagsomt å kjøre med. Føler meg liksom ikke helt trygg. Hele tiden på vakt etter lyder :(

#80911  av 86Celica2.0GT

Hadde akkurat samme problem på min bil, og det var bare å skifte foringene lik de som er postet bilde av tidligere i tråden. Vet ikke hvor mye arbeid det er på din bil, men på min tok det meg 15 min fra jeg kjørte inn i garasjen til jeg var ferdig!

Disse foringene kjøpte jeg originale fra Toyota, og de kostet vel ca en hundrelapp pr stk tror jeg. Jeg kjørte forresten en god stund med ulyden, uten at bilen tok skade av det.

Lykke til! 8)

#80912  av 86Celica2.0GT

Glemte å si det, men det gikk ikke an (for meg iallfall) å klare og SE at foringene var slitte/ødelagte. Men likevel var det de som lagde nøyaktig sånn ulyd som du beskriver.

#80972  av GT_rider

Skal ta den inn til en mekaniker min far kjenner. Har noen års fartstid. Satser på at han finner ut av det.
Problemet med ikke å se om foringene er slitt, er at da er man ikke helt sikker på hvilken man skal skifte.
Men har funnet ut at det er foringene. Det er sikkert.
Satser på å bli kvitt lyden til tirsdagen, siden jeg har bestillt foring mandag :)

#81025  av sw20

så demperene er i orden............ ingen slark i dei side veis eller noe...
Har ikkje demontert mine enda,,, så e veit ikkje om det e innsats demper eller at det e en kompakt del???? :oops: men på mine har det komt slark mellom demper arma og hullet som den går opp og ned i....

har aldi sett dette før men ..... det e ivertfall det det e slark med meg,,, så når e får spart opp en tusing til no så skal e prøve å bestille meg kyb agx dempere !!!!!!!!!!!

Å uanz du har sjekka at det ikkje e potta som ligger å slår borti...

det virka rart at det ikkje e noen lyder på asfalt.....

#81033  av GT_rider

Demperene er iorden. Har ikke noe innsatsdempere. Kjøpte nye sachs sporttouring gassdempere bak. Eksosanlegget har blitt sjekka. Synes også det var rart at det ikke var lyd på asfaltert vei. Er kanskje litt, men mulig det forsvinner i støy fra piggdekk, musikk, mm. Skal uansett få sjekka det på mandag. Blir ikke brukt mye bil i helga uansett, siden det er stor familietragedie på gang :(
Det rare er at jeg ikke merker noe på kjøreegenskapene til bilen. Oppfører seg slik den alltid har gjort. Er bare lyden som sier at noe ikke er som det skal.
Skal bli kjekt å finne ut hva det faktisk er. Og få ordna, det ikke minst.

#81034  av sw20

oyyyyyy familje tragedie... det var trist???
meiner du familje selskap???? eller er det noe seriøst på gang??? :shock: :shock:

#81059  av GT_rider

sw20 skrev:oyyyyyy familje tragedie... det var trist???
meiner du familje selskap???? eller er det noe seriøst på gang??? :shock: :shock:
Er nok bare ett familieselskap, men jeg er ikke noe glad i dem. Blir litt tvang for meg. Og så er det jo på en lørdagskveld. har faktisk andre ting å bruke den til.
Dødsfall annonserer jeg ikke på nettet :)

#81234  av 2fastgt4

:D som flere sier her er det nokk bare stabbforinger,med mulighet for at linkene i enden av stabbstag er litt slitte.foringene er lette å skifte.det som kan være litt fikklete er å skru av linkene.stor mulighet for at de er rustne.brukte under 10 min på foringene.desverre hadde jeg bare en baufil til hjelp på linkene.skru på plass nye tar under 5 min med drikke pause :D

#81501  av GT_rider

Jada.... Da har man funnet feilen. Var slitte foringer i bakrestabstag på begge sider av bilen. Nye er på vei. Får dem sikkert i morgen. Gler eg til å kjøre uten ulyder..
Så til alle dere som sa det var foringene. Jeg bøyer meg i støvet..

#86663  av GT_rider

86Celica2.0GT skrev:Hadde akkurat samme problem på min bil, og det var bare å skifte foringene lik de som er postet bilde av tidligere i tråden. Vet ikke hvor mye arbeid det er på din bil, men på min tok det meg 15 min fra jeg kjørte inn i garasjen til jeg var ferdig!

Disse foringene kjøpte jeg originale fra Toyota, og de kostet vel ca en hundrelapp pr stk tror jeg. Jeg kjørte forresten en god stund med ulyden, uten at bilen tok skade av det.

Lykke til! 8)
Min tar nok ikke skade av det heller, men nå begynner jeg å lure. Merka jeg kunne rikke venstre bakhjul inn og ut, om folk skjønner hva jeg mener.
Har bestilt, fikk beskjed de måtte hentes fra Belgia. Dette er nå snart 1mnd siden. Synes det er mistenkelig lang ventetid på en slik liten del. Purra de x ant ganger. Kommt ut av tellinga :x
Mindre fornøyd med leveringspresisjonen til Toyota nå jeg altså.
FÃ¥r nesten gi dem en sjanse.

#89623  av 86Celica2.0GT

Min tar nok ikke skade av det heller, men nå begynner jeg å lure. Merka jeg kunne rikke venstre bakhjul inn og ut, om folk skjønner hva jeg mener.
Dette har nok ikke så mye med foringene dine å gjøre tror jeg, høres heller ut som hjullager. Det bør du nok få gjort noe med, hvis du ikke allerede har gjort det (er jo et par mnd siden du postet denne tråden :wink: ).
Purra de x ant ganger. Kommt ut av tellinga
Mindre fornøyd med leveringspresisjonen til Toyota nå jeg altså.
HÅPER du fikk de delene fra Toyota! Det er ofte sånn at delene til st162 må bestilles fra Belgia eller hvor det nå er, men alle gangene jeg har bestilt div deler har det gått rimelig kjapt. Når jeg tenker meg om, så tror jeg de foringene der er de ENESTE delene jeg har sluppet å bestille - de hadde dem faktisk på lager..! :lol:

Ellers er jeg kjempefornøyd med servicen man får på Toyota (iallfall her i Narvik), aldri noe problem og delene som bestilles kommer kjapt. :D

Lykke til videre med bilen din!

#89658  av GT_rider

Er ikke hjullager. Foringene. Fått de i dag. Skal skiftes i morgen. Måtte bestille sfra Beligia. Til alt hell klarte Toyota å rote dem bort i systemet sitt ett sted i Europa. Slik at det gjikk LITT lengre tid enn normalt.

Faktisk hatt bilen inne på verksted får å få konstantert hva det var. Fant det ikke selv.
hører viss det er hjullager. Hører den "fine" jevne duren av utslitt lager da..