TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GT4 Vedlikehold

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #81125  av Tor

Nå som det er vinter skal jeg ta litt vedlikehold på bilen min. Jeg skal bytte motor olje og filter som jeg gjør hver 5000km. Jeg tror også gear kassa mi ikke har vondt av litt frisk olje. Hvordan oljr bør jeg bruke på kassa og er det vanskelig og skifte?

Jeg lurer også på om vanlig Statoil frostveske er helt ok og bruke på radiatoren? Hva fyller dere på IC da? Er det vanlig frost veske der og?

Siste spm :) Er det flere plasser det bør byttes olje? Diff? Og hva slaks olje :)

#81138  av GT_rider

Om du har orginal girkasse, så står det anbefalt oljekvalitet i instruksjonsboka. Så er det å kjøpe olje som oppfylle gitte krav. Samme gjelder nok diff.
Godt du kom på det med oljeskift på girkasse. Kanskje noe jeg skulle trenkt på også :?:

#81145  av gt4 carlos saintz

På cs er det ein GL-5 olje som skal brukast på girkassa og på differensialen. feks valvoline sin...

Trur det skal vere raud longlife kjølevæske på ic. (er det på min i allefall.)

Det er vel 2 tappe pluggar? (1 te ford.kasse og 1 te girkasse)

Og ein påfyllingsplugg..
Bak er det vel ein plugg til påfyll og ein te tapping.

Men lurer på ein ting... Kva med olje kjølaren???

TIPS: skru opp påfyllingsskrua før du tappar av oljen;) (om den sit fast.)

#81148  av GT4 CS

Olja i oljekjøleren tømmes likt med girkassa vet du :D Er ikke samme gir olje på kassa som bakdiffen, vet at SOPPEN på forumet her vet dette eksakt. Bila er superkresne på riktig olje til driverket. Annbefalles og bytte med 30000km interval om bilen brukes, noen ganger oftere og.

#81160  av Tor

Soppen, da er det bare og komme med info til oss :) Noen som har bytta olje selv på kassa her? Åssen oljekjøler er det du snakker om GT4 CS? Er det 1 eller 2 tappe plugger på gearkassa? og 1 påfyllingshulll? Må ikke olje pumpes inn på gear kassa?

#81175  av cancan

Du er en tappeplugg på gearkassa og en på fordelingskassa.
men fordelingskassa fylles opp ved å fylle gearkassa

påfyllingspluggen er også nivåplugg.. det skal altså stå olje opp till påfyllingspluggen..

Det er helt klart best å pumpe olje inn i kassa, men det går fint å bruke slange og treft og fylle ovenfra og..

Mvh Ole Kristian

#81177  av Tor

Takker for at utfyllende svar cancan. Skal sjekke det der i kveld :)

#81210  av gt4 carlos saintz

Spurte på toyota og dei sa iallefall at det skulle vere samme olje på girkassa og diffen...

Står i shell sine olje bøker og...

men er det ikkje termostat eller eit eller anna som opner for olje fram til kjøleren??? kjølaren ligg og høgre oppe enn påfyllingen meinar eg.....

#81216  av GT4 CS

Ang oljekvalitet overlater jeg det til soppen :)
Et lite tips når dere bytter olje, husk og la den stå lenge og synke før dere er sikker på at det er nokk, fylle på til det renner over x-antall ganger, olja synker relativt sent når den både skal til kassse og diff. Og oljekjøler jeg nevnte var den til girolja :)

#81225  av Gjertsen

gt4 carlos saintz skrev:Spurte på toyota og dei sa iallefall at det skulle vere samme olje på girkassa og diffen...

men er det ikkje termostat eller eit eller anna som opner for olje fram til kjøleren??? kjølaren ligg og høgre oppe enn påfyllingen meinar eg.....
Men nå har det jo seg slikt at Toyota i Norge ikke har peil på disse bilene da. vaffal ikke her nede i vestfold. klør seg like mye i hodet vær gang jeg kommer opp dit. kan bli morro nå som jeg skal ha no til speedometeret. i morra.
Tor skrev: Jeg lurer også på om vanlig Statoil frostveske er helt ok og bruke på radiatoren? Hva fyller dere på IC da? Er det vanlig frost veske der og?
Er vel ikke no kvalitets forskjel på frostveska. skal blandes 50/50 med vann for opptil antall minus grader. står bak på flaska...
skal bruke samme oppi radiatoren som på IC'n

#81247  av maxgets

Gjertsen skrev:
gt4 carlos saintz skrev:Spurte på toyota og dei sa iallefall at det skulle vere samme olje på girkassa og diffen...

Men nå har det jo seg slikt at Toyota i Norge ikke har peil på disse bilene da. vaffal ikke her nede i vestfold. klør seg like mye i hodet vær gang jeg kommer opp dit. kan bli morro nå som jeg skal ha no til speedometeret. i morra.
Tor skrev: Jeg lurer også på om vanlig Statoil frostveske er helt ok og bruke på radiatoren? Hva fyller dere på IC da? Er det vanlig frost veske der og?
Er vel ikke no kvalitets forskjel på frostveska. skal blandes 50/50 med vann for opptil antall minus grader. står bak på flaska...
skal bruke samme oppi radiatoren som på IC'n
Må bare ikke blande sånn longlife eller hva det er og hvanlig longlife er vel gjenre rød og vanlig blå/grønn lign

#81302  av GT4 CS

Ifølge autodata er det 90w olje som skal brukes både forran og bak. Men han godeste soppen sa det sto feil i autodata sine lister.Skal iallefall være 5,2liter olje forran og 1,1 liter bak. I chilton manualen står det at man skal bruke multipurpose gear oil api gl-5,sae 75w-90,80w-90 eller 80w. Bak står det at sae 80w eller 80w-90 skal brukes. Bytte interval er 48000km. Men stoler mer på soppen her da han helt klart vet hva han prater om. Om man kjører aktivt med bilen og spinner litt ut av rundkjøringer, drifter masse om vinteren osv anbefalles det og bytte MYE oftere.

#81377  av Tor

Skal sjekke innstruksjonsbokene mine ang olje kvalitet, ble en hel del klokere her, noen som har mere info?

#82730  av Tor

Motor liter olje/ ink. filter 3,6/ 3,9 (APi.SE-SF)
Girkasse, 5,2L (API. GL-5. 75W/90
Differensial 1,1L (API. GL-5 80w90w
Kjølesystem m/varme, 6,0L (50% LLc ethylenglycol 90%)
Brennstofftank, 68L
AC kølemiddel type/ gram R12/ 750-+50
AC olje type/cm3 Dens oil6/

Kan dette stemme?

#82866  av Soppen

Heisann ser det er en debatt på dette med olje på bilen. Når det gjelder gir kasse må jeg bare si dette. Meget viktig at dere ikke fyller GL5 olje på denne gir kassa ihverfall ikke GT4 eller CS. Det skal fylles GL4 olje på denne. Det står feil i toyota bøkene til å med. Etter kjøp av min egen bil synes jeg bilen var litt treg å få i 3 gir. Etter en prat med verksmester på jobben ble vi også enige om GL5 olje på kassa. Men det viste seg feil. Jeg synes kassa bare ble enda tregere. Etter et seminar med mobil 1 forklarte jeg problemet. Han fortalte det at GL5 olje var feil. Han fortalte videre at GL5 olje er en slags LS olje, samme som man har på diffen. Men en viktig del der er at i en diff finnes ingen syncroringer, men derimot i girkassa der finnes de. Sånn enklere fortalt. LS olje fortærer gule metaller sånn som synkroringer for de er jo laget av messing og der har du det. Noen her på forumet som synes vare opptelling er en kjent sak når man tråkker på litt. Der er ihvertfall en av grunnene. Få byttet olje gutter og jenter. GL5 olje skal forøvrig være på diffen ikke i kassa. og fyll med tålmodighet når det renner over er det ikke fult. Bare for øyeblikket. det skal gå sånn ca 5,2 liter. Olje på motor er sånn etter kjøremønster.bare den er syntetisk. Ikke Biltema men
:) :D :lol: