TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Parkbrems

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #81433  av QicSilver
 
Legger ut min opplevelse med hengning av parkbremsen her.
Jeg kjører da rundt i en 97 Celica AT200. Før jeg går videre vil jeg si noe om bremsene bak, sikkert mange som vet dette men. Det er skivebremser foran og bak, men bak på bilen er det en trommelbrems som står på utsiden av skivebremsen. Trommelbremsen er kun tilkoblet parkbremsen.

Da fortsetter vi: Jeg skulle hjem til nordland i jula, så satte fra meg bilen hjemme med parkbremsen på. Da jeg skulle ta første tur etter jula, hadde det venstre bakhjulet låst seg. Prøvde først å jekke bilen opp å dunke i parkbremsen for å løsne noe inni der. Ble ikke noe bedre. Gadd virkelig ikke å betale falken for tauing, så prøvde i tvinge den ved å kjøre opp på asfalten (det er grus på gårdsplassen min). Det funka, og etter hvert løsna det. Men problemet var dette: Etter å kjørt bilen varm, og gjerne stoppa litt for så å kjøre videre, fikk jeg en subbing på ett punkt av hver runde hjulet tok. Tok med bilen på stavanger toyota senter. De tok å så på bilen og med beskrivelsen min så fant dem fort ut av at trommelbremsen var slitt. Skifta all innmat i trommelen, og på begge sidene av bilen. Pris: 2700,- Halvparten av prisen var deler.

Da trodde jeg alt var i orden, men neida..prøvde parkbremsen for første gang 3 dager etter reparasjon, hjulet låste seg igjen.. Dette var i går.
Tok med bilen denne morningen på toyota igjen, de så på bilen med en gang, fant ut at fjørene ikke var satt på rett da de reparerte første gang. Fjøra (den som sitter ved bremsen) som trekker tilbake vaieren etter jeg har frigjort parkbremsen, var blitt så lite brukt (jeg, som mange andre, parkerer bilen i 1. gir uten parkbrems) og av den grunn blir fjøra og hele systemet tregt og rustent. De brukte en og en halv time på jobben, men jeg er likevel veldig fornøyde med dem. De ordna det med en gang, jeg fikk se på mens de jobba, og de sa litt om hva dem drev på med og var hyggelige :) positivt!

De har ofte sjekka ting\gjort småting gratis..sånne små tuneups med f.eks. stramme reimer og vaiere\sjekke kjapt tilstand på plugger og lett tilgjengelige slitedeler osv.Liker service jeg :D

Vet dette var noe langt, men tenkte jeg skulle fortelle slik at om noen andre opplever samme symptom som meg, har dem en god pekepinn på hva det kan være :)

 #81463  av Mr2Nyter'n;p
 
Så godt det er å se at noen har positive opplevelser med Toyota :) Hadde det samme problemet i fjor og da var det fukt inni hylsa rundt håndbrekk-wiren.. Var visst et vanlig problem sa han som fiksa det. Dette resulterte faktisk i at calipper'n satt seg på ene sida.. Uansett... Misunner deg litt Toyota-servicen der du bor :D

 #81499  av GT_rider
 
Har samme servicen jeg også. Da på ett FORD verksted. Hjelper nok på at jeg kjøper så godt som alle deler der. Har fatt Escort før. Og sist men ikke minst. Gamlingene har handla alle bilene sine der. Og det er ikke få. Så dem ser nok en potensiell kunde i meg :)
Derfor fikk jeg gratis etterkontroll på eu, gratis sjekk av dunkeproblemet mitt i dag.

 #81505  av tojo
 
:D Godt å hør at det ordnet seg til slutt. :D Joa Toyota har god service dem. :D Aldri noe problem :D

 #81509  av Tor
 
Toyota fraskriver seg ikke noe ansvar som jeg kan huske og ha kjentskap til. Men de er litt dyre på deler, men de får være så. Betaler for det man får.

 #81681  av Levia
 
Har akkurat samme problemet selv på min '97 Celica at200

Når jeg setter på håndbrekket og bilen f.eks. står over natta så virker det som om det er noe som ligger innpå en plass. Hjulene går i full lås når jeg kjører bakover og løsner ikke før etter et par meter. Når jeg kjører framover så løsner de merkelig nok nesten med en gang.

Har ikke vært på Hell Bil med den enda men skal ha EU på den i år så tar det samtidig. Må bare gidde å stikke å ordne time :? også var det dette med økonomien også da.

Christian...

 #81702  av Tor
 
Dere som har problemer med brekke, er bilene deres import? Fra Tyskland eller varmere strøk? Disse bilene er ikke vant til og bruke brekke, og om de er vant med det er iallefall ikke wieren vant til det. Kan fort fryse da :) Dette er ialelfall min erfaring da.

 #82198  av QicSilver
 
Min er iallefall ikke importert noe mer enn fra fabrikken til norge :D
Har bare hatt en tidliggere eier, mann i 50-åra som passa jævlig godt på bilen sin *takker han for det en gang i blandt*