TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorimport???

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #81670  av Azrael

Har tenkt litt på å importere ny motor til Mr2 min gjennom Egon i Danmark.

Til dere som har erfaring med detta;
hva syns dere er best, har dere hentet motoren selv eller fått fraktet den til Norge? I såfall hvor mye koster det å få fraktet noe slik til landet?

#81689  av jumbo

En viktig betrakning her, er hvorvidt du har tenkt å godkjenne bilen etter ombygging eller ei (koster mange tiltalls tusen i engangsavgift pga stor effektøkning)

Dersom du skal godkjenne, trenger du papirer på hvor du har fått motoren fra, ergo må den fortolles (har hvertfall latt meg fortelle dette)

Dersom du *ikke* skal godkjenne bilen etter ombygging stiller det seg jo annerledes. Da er det jo ikke noen vits i å legge igjen 25% moms på grensa heller, og derfor langt mer poeng å hente motoren selv kontra få den levert.

#81694  av Amund

moms må en ut med på grensa uansett, om du prøver å snike og de tar deg, tar de motoren, pluss at du får bot...

billigste og enkleste er å få fraktet motoren opp, egon pleier å vere kjapp og grei. toyparts har gode avtaler med han, så det kan kanskje vere en ide og snakke med han på: 98286714

#81697  av Azrael

Takker!

Regner med jeg kommer til å godkjenne ombyggingen, på sikt i hvertfall.

#81701  av jumbo

Amund skrev:moms må en ut med på grensa uansett, om du prøver å snike og de tar deg, tar de motoren, pluss at du får bot...
No offense... men FOR NO TULL :mrgreen:

Dersom man spiller dum ("jeg ante da ikke at det er moms på bildeler" etc etc) slipper man ofte unna med å bare betale momsen man prøvde å snike seg unna. (har konkrete eksempel på dette utfallet) I verste fall vanker det bot for smugling, men beslag i eiendelene dine er bare tullball.

#81703  av Azrael

Når vi først er inne på moms, har lest en del av de andre innleggene her om import av motor. Det råder litt forvirring i hodet mitt når det gjelder denne momsen. Hvis jeg importerer motor fra feks Danmark, da betaler jeg vare uten moms når jeg henter den i Danmark (altså ikke noe skatt til DK), og så fortoller jeg den på norske grensa (24% av kjøpesum)???

Totale kostnad på import av motor er da kjøpesum i DK + moms til blodsugerne?

#81704  av Kaizern

Momsen har gått opp med 1%, så nå må du betale hele 25% av kjøpssum...;)

#81713  av mr.two

Azrael skrev:Når vi først er inne på moms, har lest en del av de andre innleggene her om import av motor. Det råder litt forvirring i hodet mitt når det gjelder denne momsen. Hvis jeg importerer motor fra feks Danmark, da betaler jeg vare uten moms når jeg henter den i Danmark (altså ikke noe skatt til DK), og så fortoller jeg den på norske grensa (24% av kjøpesum)???

Totale kostnad på import av motor er da kjøpesum i DK + moms til blodsugerne?
Du skal ikke betale moms på en vare du frakter ut av landet ( ref Mva.loven § 16, 1 ) . Hvis du mot formodning må betale dansk moms, skal du få denne igjen etter innføring til Norge.

#81732  av jumbo

Azrael skrev:Totale kostnad på import av motor er da kjøpesum i DK + moms til blodsugerne?
Helt korrekt, men dersom du bestiller motoren levert til Norge, betaler du 25% moms av både kjøpesum og frakt.

Så lenge du kjøper for eksport, betaler du uansett ikke dansk moms. Dessuten kjøper du selvsagt motoren som et restaureringsobjekt (til en dertil langt lavere verdi) og betaler deler av totalprisen svart. Selger fornøyd, kjøper fornøyd, og mindre moms til gribbene. Og ikke minst - fullstendig lovlig (så langt deg angår hvertfall)

#81773  av Azrael

En siste liten ting, noen som vet hva frakt fra Dk til Norge vil koste?

Kan nok se ut som det blir motor mekking til utovder vintern/våren!!! :D

#81828  av zacroa

sist jeg var i kontakt med egon, sa han ca2500.- danske.
dette var i høst..

#81849  av jumbo

Tror noe slikt er realistisk pris, ja.

#81884  av KuHrOn_RaCeR

Bare å hente motoren er jo halve morora :P

#81885  av KuHrOn_RaCeR

Bare å hente motoren er jo halve morora :P

#81982  av jumbo

Hehe, var litt blandet moro for min del - hadde stramt tidsskjema og det verste snøværet ever når jeg henta min :D