TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AngÃ¥ende bytte av toppakning. (T182)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#82094  av Mr2 Mk2

hmm...Spørs hvor mye du vet da??
er jo ikke noe spesielt utenom det vanlige,måle skjevheter i toppen evt blokken.andre skader evt,skifte strekk bolter,trekke til i riktig rekkefølge osv.

#82116  av ScadamiCa

Vet vel normalt:) allså ikke noe mye:p

Men en ting til så dere sikkert vet:)

Kjøpte bilen brukt hos forhandler, (bruktbil forhandler).
Det er 50/50 Garanti på Motor/ Gir

I kontrakten står det "liten oljelekkasje fra motor". Fekk opplyst at motoren svettet litt\ eller muligens liten oljelekkasje.

Men det er ikke noen liten lekkasje. Tørket av oljen som hadde lagt seg på blokka. Startet motoren etter kansje 5 min, så randt det olje nedover blokka, kommer fra topp-pakninga. Topp-pakninga må byttes.

Kan jeg kreve at forhandleren skal dekke halvparten?
Han opplyste også om at det var ikke noe å bry seg om, den lekkasjen.

#82118  av CelicaGT

I allefall vert å prøve. Fort å spare litt peng på å krangle litt ;-)

#82526  av GT4 CS

Det skader ikke prøve iallefall. Det er ingen LITEN oljelekasje om det renner olje fra toppen din etter 5 min. Da er det ikke mye komp og skryte av og heller mindre lurt og kjøre så mye med den. Krev at de skal ta 50/50 delen sin om du enda har igjen garanti. Lykke til :)

#82578  av ScadamiCa

Har snakka med han, han er ikke akkurat så villig til å gjøre noe.
Men gir ikke opp enda.

Men viss han ikke gidder, så må jeg nok bare prøve sjøl. Gidder ikke bruke 10000kr på bilen.

Men er det noe viktig jeg må passe på?
Slik jeg har tenkt så er det bare å ta av alt som gjør at toppen ikke kommer av. Levere toppen inn til plansliping. Sette på ny pakning, bruke moment-nøkkel til å stramme med, så montere alt på igjenn. + sette på ny reg-reim.

Stemmer dette? :roll:

#82593  av 2fast4u

ScadamiCa skrev:
Kjøpte bilen brukt hos forhandler, (bruktbil forhandler).
Det er 50/50 Garanti på Motor/ Gir

I kontrakten står det "liten oljelekkasje fra motor". Fekk opplyst at motoren svettet litt\ eller muligens liten oljelekkasje.

Men det er ikke noen liten lekkasje.

Kan jeg kreve at forhandleren skal dekke halvparten?
Man burde vel gå ut fra at minimumskravet på en bil solgt fra forhandler er at bilen består en teknisk kontroll eller en kjøretøykontroll (EU-kontroll)
I et slikt tilfelle som du beskriver så skulle det vel egentlig ikke være så mye å diskutere, forhandleren burde ta sin del. Dette har du vel også på kontrakt ?

:wink:

#82599  av ScadamiCa

Bilen ble eu-godkjent dagen før.
Men når jeg kom, så mangle den samtlige lys, håndbremsen fungerer nesten ikke. og bremsene framme er dårlige, vet ikke om di sjekke vindusviskerne, men di funker heller ikke.

For å si det sånn, når den ble eu-godkjent så tviler jeg på at di gjor så mye, utenom å skrive under på at han var godkjent.

En liten ting. Sjekker di under bilen? på eu-godkjenning?
Og når jeg fekk bilen så manglet faktiskt samtlige lys. Pærer som va gåen. Må ikke desse fungere før han blir godkjent på papiret?
Eller kan di godkjenne han uten lys som fungere?

#82603  av 2fast4u

Parklys og skiltlys og slikt vil gi en 1`er feil, dvs bilen blir godkjent men må repareres snarest uten etterkontoll.
Mangler med hovedlys kan gi en 2`er feil (lysjustering osv), bremselys feks er 2`er feil og må etterkontrolleres.
Oljelekasje er 2`er feil og burde blitt anført på kontrollskjema.
Bremsefeil er også 2`er feil, eller i verste fall 3`er og kjøreforbud.
Og ja, det skal også kontrolleres under bil.

:wink:

#82613  av ScadamiCa

Hmm. Bilen er kjørt 40mil etter jeg fikk den. Og han mener at en liten oljelekkasje kan utvikle seg for til en stor.

Er temmelig sikker på at bilen ikke ble skikkelig eu-kontrolert.

Men uansett, har snakka med han nå endel. Og han sier han kan bidra med 3000kr. Noe som i mine øyne er jo noe, men er langt fra det han lover.

Har sjekka priser rundt forbi. Og :

2500kr for slipesettet
1500kr for regreim + strammehjul
ca 10 arbeidstimer x 600kr = 6000
=
10000kr.

#82635  av Gjertsen

ScadamiCa skrev:Har snakka med han, han er ikke akkurat så villig til å gjøre noe.
Men gir ikke opp enda.
Kan jeg spørre hvem dette er ? hørtes ut som en som jeg har prøvd å kjøpe bil av. driver selvstendig og har biler i hagen sin.

#82648  av ScadamiCa

Tviler på det er den samme.

Men er borti Risør.
Alexander Rugaas Bil tror jeg.

Viss noen har planer om å kjøpe fra di, så ikke gjør det:)
Så lett er det, saken er lett å løse. Men atter en gang nei, ikke med den.

Det skulle følge med bagasjeromstrekk, men den har jeg heller ikke fått enda. Har ringt flere ganger, di sier bare at di ikke får kontakt med tidligere eiger, som tidligere dei sa det va ei gammel dame på 40 år. Men som nå har blitt til en som arbeider i nordsjøen...... :roll:

Har vel egentlig ikke noe positivt å si om di.

Men er sikkert andre som har gode erfaringer med di, vett ikke eg.