TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinterdekk pÃ¥ Mk3 2004 modell??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #82529  av Kjelli

Jeg må nå lete frem min MR2 fra garasjen og kjøpe meg vinterdekk til den, da den gamle "vinterbilen" ikke lenger er godkjent av EU....

Har noen erfaring med hvilken dimensjon man bør velge på vinterdekk for en MR2 mk3 2004 modell?? Sommerdekkene på denne er originale (dvs: 185/55R15 foran, og 215/45R16 bak).

Den første anbefalingen jeg fikk fra Toyota var å sette 195x55R15 både fremme og bak. Senere har jeg også fått anbefalt 185x55R15 fremme og bak.

Er det noen som selv kjører på vinterdekk nå og har litt erfaring med dette?

Hva er best sikkerhetsmessig?

Vil det i det hele tatt bli godkjent (i en uheldig og tilfeldig kontroll fra biltilsynet) å gå ned fra 215 til 185 på bakdekkene? Jeg trodde man bare hadde lov å gå opp eller ned en dimensjon på bredden.

Håper på snarlig hjelp angående dette.

God vinter :wink:

#82530  av spkstrp

tror det er snakk om at diameteren på dekket ikke kan forandres med mer enn 5% ?

jeg ville ihvertfall gått ned på frontdekkene, eller dvs, ihvertfall ikke opp i dimmensjon.
Tror ikke biltilsynet er så strenge på å gå ned som opp.. comments? :)

#82681  av jan-erik

Har 195/55x15 foran og bak på min. Nå står bilen om vinteren, så har ingen erfaring med å bruke dem på snø. Brukte de litt på slutten av vinteren i fjor, og det fungerte greit på slaps, og litt is. Skal ha de på i morgen, da bilen må til EU kontroll til uken. Skal i tillegg på isbanekjøring snart, men ellers så står bilen hele vinteren.

For brede dekk om vinteren er ingen god ting, så ville ikke valgt 215 bak. Men kommer jo ann på bredden på felgene dine også hvor smalt du kan ha det.