TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ule/Transmisions lyd

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #82686  av larsst185

Jeg synes jeg har mye ulelyd/transmisions lyd fra drivverket i visse gear og turtall.Er dette noe som er vanlig på mr2 mk2?Har liksom ingen her med samme bil som jeg kan sammenligne med...
Hva slags olje kjører dere med på gearet.Jeg bruker 75-W90 helsyntetisk gear olje.Mulig å gå over til ei anna olje kan bøte litt med lyden!?.Er litt irriterende nemlig.

#82709  av Mr2Nyter'n;p

Hmm... Har mk1 da, så vet ikke hvor mye det hjelper deg, men jeg har sånn... "revers-ule" lyd i første giret... Hatt sia jeg fikk bilen og på Toyota sier dem det er normalt og ikke pga slitasje. Vetke jeg, men nå har jeg jo kjørt 70k km med lyden og den er ikke blitt værre så... Har du det i flere gir enn første altså? Og på girkassa har jeg et eller annet castrol produkt :)

#82732  av FireWalk

Det er vel en typisk feil ja. Synkronringene som er slitt. Vanlig problem med Mk2. spes. på 2. giret mener jeg å huske?

#82748  av larsst185

nææh.synkroringene har vel ingenting med en sånn ulyd å gjøre.slitte synkroringer fører til skraping og sperring ved gearskift..har mer tro på lagrene på inngående og/eller utgående aksel i gearkasse eller lagrene på diffen.men det er også mulig at lyden er helt normal for denne bilen.

#82771  av CelicaTurbo

Jeg hadde ingen slike lyder på min MR2 GTi ihvertfall ;)

#82779  av Mr2 Mk2

FireWalk skrev:Det er vel en typisk feil ja. Synkronringene som er slitt. Vanlig problem med Mk2. spes. på 2. giret mener jeg å huske?
larsst185 har rett,dette har ikke en dritt med synkronringene å gjøre.

NÃ¥r er det lyder?
PÃ¥ alle gir?
Hvilket turtall/gasspådrag?
forandrer/forsvinner den når du har kjørt en stund?

Er mangen meninger om hva man skal gjøre,noen menere tykkere olje for å dempe lydden,noen menere tynnere for å få bedre smøring.
Jeg hadde prøvd å bare skifte til samma oljen,forutsatt at det er den oljen den skal ha da.Men må vite mer om problemet.

#82783  av FireWalk

Oljeskift ja.... eller ny girkasse? :P
hadde heller inegn ulyder på min GTI da jeg hadde det..

#82785  av larsst185

Kan få det frem i alle gear men spesielt i 4 gear med biitelitt gasspådrag.mistenker lagrene i diffen.Har overhalt en gearkasse før med denne lyden,bare ti ganger sterkere.da var det grader i difflagrene som var feilen.Jeg kommer nok ikke engang til å vurdere overhaling av denne kassen,da den ellers er tight og fin og ingen skraping mellom gearene.snakka med en som har samme bil nå nettopp og han synes også det var mye lyd fra drivverket.mulig jeg blir å prøve med ei anna olje.

#82786  av erling

Jeg synes det var littegrann lyd i min også. Var ikke noe jeg brydde meg med, da lyden aldri ble værre med åra. :wink:

#82805  av sw20

fin sagmugg i oljen... det er en poppis i kassa!

all lyd forsvinner.... ivertfall på bmw`n til en kompis...........
:shock: :D :D :D :D :D :D :D :roll:

#82825  av jensi

Hadde det på begge de Mr2 ene jeg har hatt.
"syngelyd" spesielt på 2 -3 gir og høres godt når du renner på gir/køkjøring.
Var innom en rekvisita butikk og han som var på innkjøp på olje visste akkurat hva for en Penzoil olje jeg skulle ha for å få dette vekk.
Reduserte lyden mye.
Søk litt rundt her inne så finner du sikkerten topic om dette.

Var forresten Markus som tipset meg om dette for noen år siden.
Men tror ikke det er noe å bekymre seg over.
Min far sin Rav4 har også mye lyd fra girkassen.
Jensi

#82891  av sindrejl

Mr2Nyter'n;p skrev:Hmm... Har mk1 da, så vet ikke hvor mye det hjelper deg, men jeg har sånn... "revers-ule" lyd i første giret... Hatt sia jeg fikk bilen og på Toyota sier dem det er normalt og ikke pga slitasje. Vetke jeg, men nå har jeg jo kjørt 70k km med lyden og den er ikke blitt værre så... Har du det i flere gir enn første altså? Og på girkassa har jeg et eller annet castrol produkt :)
den er ganske vanlig.. har det jeg også i 1st og svakt i rett turtall på 2nd.. men har utrolig lite å si da jeg knapt bruker dem girene :P høres bare kult ut når jeg girer ned til 1st og det høres ut som turboen spinner ned ;)

#82896  av Mr2Nyter'n;p

sindrejl skrev:
Mr2Nyter'n;p skrev:Hmm... Har mk1 da, så vet ikke hvor mye det hjelper deg, men jeg har sånn... "revers-ule" lyd i første giret... Hatt sia jeg fikk bilen og på Toyota sier dem det er normalt og ikke pga slitasje. Vetke jeg, men nå har jeg jo kjørt 70k km med lyden og den er ikke blitt værre så... Har du det i flere gir enn første altså? Og på girkassa har jeg et eller annet castrol produkt :)
den er ganske vanlig.. har det jeg også i 1st og svakt i rett turtall på 2nd.. men har utrolig lite å si da jeg knapt bruker dem girene :P høres bare kult ut når jeg girer ned til 1st og det høres ut som turboen spinner ned ;)
Hehe... Må si meg enig der... Liker spesielt å dra'n litt på første gir... :D
Har ikke tenkt over om jeg har lyden litt i andre gir.. Skal ut å kjøre nå, så da skal jeg lytte... :) Ohh... Får sommerfugler i magen hver gang jeg skal ut og brum'e mr2'n jeg... Enda jeg har hatt'n i 2 år snart... Det er digg! :P :P

#82936  av FireWalk

Bilen min akser bedre på 2. gir enn i 1. gir. Turboen rekker jo ikke å spinne seg opp noe særlig i 1. gir :lol:

#83160  av PÃ¥l

Jeg har også den ulelyden fra gearkassa.... har ikke blitt verre, har hatt bilen i nesten 1 1/2 år nå. MK2 Turbo. Noen sa at det kunne være klutchlageret. Innspill? Mener å huske at den olja Markus anbefalte var Pennzoil Gear 4S. Har ikke fått somla meg til å bytte olje ennå, bytta olje hos Toyota august/september 2003. Husker ikke helt hvilken type.. Shell mener jeg.