TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nykking ved gasspÃ¥drag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #82705  av CelicaGT

Har ein ting som irriterer meg, og håper noken av dåke kan hjelpe meg med. Når eg feks gir flat pedal på 2 gir, opplever eg av og til at bilen nykker. Nesten som den henger igjenn litt. Det er ikkje alltid dette skjer, men trur det blir verre når det blir kaldt. Bilen har og litt nykking når den er kald og eg kjører i stigning feks i 3 gir i 40-50 km/t. Andre som har opplevd dette? Tenkte eg skulle skifte plugger i løpet av helga. Sjå om det hjelper....
Kjekt visst noken hadde noke konkret dei meiner det er, slik at eg slepp å prøve å feile med nye ledninger, coil osv.............
Bilen er ein Celica GT FOUR 95 mod

#82706  av Tor

Har du dumpventil? Og vist du har resirkulerer den? Vist den ikke gjør det kan det være at motoren får feil luft blanding og nykker litt, var iallefall slik på min bil, bytta til resirkulerbar dump, funka 100% det. Ellers kan det jo være at den har gamle plugger? Coil, ledninger?

Eventuelt at den ikke strammer sikkerlig og lekker litt luft?

#82708  av CelicaGT

Dette er ein 3 gen 3sgte. Har orginale dumpventilen (som er resirk) montert på apexi filter røret.

#82715  av Tor

Okay, da er vel den "årsaken" utelukket da. Da kan ikke jeg hjelpe deg noe særlig uten de vanligste grunnene da. Bruker du 95 eller 98 oktan? Er den mye trimma bør du iallefall prøve med 98 oktan om du ikke kjører på det allerede da. Men da er vel pluggene neste forsøk da. [/u]

#82719  av 94CelicaGT

sjekk dysene kanskje?

jeg hadde et lignende problem med rykking men det viste seg og være en sammenheng av plugger og et gnistoverslag når bilen gikk på tomgang..min fjuska bare på tomgang men ikke i fart :?

snodige greier..men håper du finner ut av det :)

#82723  av CelicaGT

Bilen er orginal motormessig foruten apexi filter. Skal lage til varmeskjold for å få vekk varmluft. Bytter pluggane imårra. Sjekka blinkkoder igår alt ok....

#82769  av CelicaTurbo

som det blir sakt, begynn med plugger, deretter fordelerlokk og rotor, så pluggledninger.. Når det er utprøvd så kan det vel bli litt mer problematisk å finne grunnen..

#82788  av CelicaGT

Kikka litt på bilen idag. Tok av slangen fra turbo til luftfilter den var sprukken. Bestiller ny på mandag. Veit ikkje om dette har noke med saken å gjere, men må skiftast. Så blir det plugg skifte, kabler,lokk og rotor. Høyrer ein liten eksos lekkasje fra manifoil området når den er kald. Skal sjekkast ut når icooler er av.

Lurer på om den orginale dumpventilen kanskje opner når eg kjører.
hmmm..... Mange muligheter. Er det typisk er det den siste tingen eg skifter som er den som er feil på.... :? :?
Vedlegg
sprekke.JPG
sprekke.JPG (320.87 kiB) Vist 932 ganger

#82801  av CelicaTurbo

Den orginale dumpventilen er koblet slik som det er ment at den skal være koblet, dvs med returen korrekt tilbake til innsuget, så er det ikke mulig at den slipper ut noe luft med mindre den eller slangene er fysisk skadet. Ellers, angående den sprekken i innsuget så ville det vært ganske sannsynlig at det hadde skapt problemer på en 2. gen motor, men på din 3. gen tror jeg ikke at dette vil skape noen andre problemer enn at du suger inn ufiltrert luft inn i motor og turbo (som er alvorlig nok). Det er uansett noe du bør fikse snarest.. du får se om det hjelper :)

#82822  av Gjertsen

jeg har hatt samme problem før. er nok pluggene dine, om bilen din høres ut som en båt (snekke) så er det mest sannsynelig, pluggledninger/coil ledning og/eller coil samt fordeler lokket.
jeg har bytta alt dette på min, og voila. maler som ei pus.
lykke til. billigste du kan gjøre er pluggene...

#83134  av lexusmann

Etter dette snakket om nykking, har jeg et spørsmål. Er ikke snakk om "nykking" i den forstand, men at motorn ettersom jeg girer, "henger" på måte en liten stund før den kommer igjen. Er ikke noe særlig problem, og det forekommer bare av og til, muligens når den er kald men lurer jo på hva det kan være. Vet ikke hvordan dysene er, for små eller for store. Aner ikke om de skal/bør byttes eller om de har vært bytta....Eller om det er de i det hele tatt.

Dette ble forferdelig knotete forklart, men håper noen forstår hva jeg prøver å forklare. :?
Kanskje jeg burde hatt denne på Lexus tråden?

#83141  av Goose

Hvis du har en på en måte forsinkelse fra når du trykker gassen til bilen begynenr å kommer oppi turtall så er det liknende problem jeg hadde på min T23.

Det som skjedde er at jeg hadde K&N filter som hadde for mye olje. Olje har satt seg fast og brant seg inn på LMM slik at LMM ga feil verdier til ECU.

Du har den nye VVTI motoren er ikke det? Mener den har LMM og tipper du også har en Power filter som trenger å olje ?

Fordi som har dette problemmet med LMM og olje. BRUK ALLTID APEXI. :wink:

#83249  av CelicaGT

Trur eg har funne problemet.
Skrudde av Icoolern og skulle til å skifte plugger. Drog først opp plugghette på cyl 2. Der var holet som plugghetta går ned i fyllt med olje.
Etter starmma alle skruene på toppdekselet.(alle måtte ettertrekkast)
Blåste ut oljen, og tørka. Så tok eg vekk den som leder kjøling ned på reg reima og drog av plugghetta på cyl 1 der var det tørt og fint, men ein del av ledningen vart hengande igjenn på pluggen. Så det har sikkert hatt litt innvirkning ilag med oljen på cyl 2. Dei andre var tørre også. Pluggane var fin farge på. Skal få bestillt nye ledninger. ( dumt at ein kun får dei i sett og koster 1400,- :? :shock: )
Så no må eg kjøre Celica 1,8 imårra :) :) (Muttern sin, som skal på pkk)

Rekner med bilen går som ei kule når eg får skifta ledningane, plugger og slangen fra apexi filteret og til turboen......

Will keep U updated :-)

Takk for alle forslag :-)

#83332  av CelicaTurbo

ah.. tror nok du har funnet grunnen ja ;) Ellers fint å oppdage at den slangen burde byttes.. best å kjøre minst mulig med slikt i innsuget :)

#83351  av GT4 CS

Tenker på eksos lekasjen i grenrøret ditt, greit nokk at du hører den kakklinga på kald motor, men ta og sjekk om du kjenner eksoslukt etter at bilen er varm også, det kan ha mere innvirkning en du trur, ellers er det jo helt klart du har funnet problemet med tennplulledninger som henger på halv tolv. Ville sjekket fordeler lokket og alt rundt tenninga i samme slengen. Så er du sikret. Og som celica turbo sier så har ikke den sprekte slangen på din bil så mye og si foruten at du kan suge inn dritt i motoren som ikke er bra.
Hadde grenrør som hadde slått seg på min, hørtes ut som en harley davidson på kald motor, ingen lyd på varm motor. Men det stjal MASSE effekt og gjorde at jeg fikk feil bensinblanding. Mulig det holder og ettertrekke på din bil, bare og trekke forsiktig etter :D