TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytting av Fjører, ( Hjelp)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #82899  av ScadamiCa

Når har jeg holdt på ett par timer og er drittlei av det.
Skal bytet fjørene bak.
Har fått av på den ene sida bak, men har ikke sjangs for å få den på igenn.

Det jeg har gjort: løsnet demperen, og den som holder fjøra på plass. Og en slange sån at den ikke skulle bli avrevet.

Jeg presste bare hele greia nedover slik at jeg klarte å presse fjøra ut.

På andre sida klarer jeg ikke engang å få pressa demperen sammen, den spretter bare opp igjenn. Så jeg klarer ikke gjøre noe på den sida.....

:( vet ikke hva jeg skal gjør

Må jeg løsne hele greia ?

( Har også prøvdt å løsne en stabilisator som går over på andre sida til den. Skrua bare snurrer der, er et kuleledd som rører på seg, slik at jeg ikke klarer å få av den. :(

Er på en T182
 #82906  av GT_rider

ScadamiCa skrev:Når har jeg holdt på ett par timer og er drittlei av det.
Skal bytet fjørene bak.
Har fått av på den ene sida bak, men har ikke sjangs for å få den på igenn.

Det jeg har gjort: løsnet demperen, og den som holder fjøra på plass. Og en slange sån at den ikke skulle bli avrevet.
Har du løsnet oppe i dempertårnet? En fordel å gjøre, da er det bare å ta ned demperen, og bytte fjøra.
ScadamiCa skrev:Jeg presste bare hele greia nedover slik at jeg klarte å presse fjøra ut.

På andre sida klarer jeg ikke engang å få pressa demperen sammen, den spretter bare opp igjenn. Så jeg klarer ikke gjøre noe på den sida.....

??????

:( vet ikke hva jeg skal gjør

Må jeg løsne hele greia ?
Bør nesten ta av demperen for å skifte fjøra. Blir nok det enkleste.

( Har også prøvdt å løsne en stabilisator som går over på andre sida til den. Skrua bare snurrer der, er et kuleledd som rører på seg, slik at jeg ikke klarer å få av den. :(
Viss det er den jeg tror det er, så er det laga til for umbraco i enden av skruen, som du må holde igjen, mens du løsner muttern.

Smell opp noen bilder viss du har anledning. Mye enklere å vite hva det er snakk om. Litt på lykke og fromme nå.

#82917  av mr.two

For å ta av staget som går opp i demperen kan du bare ta en fastnøkkel i riktig størrelse bak, og skru med umbrakoen i front, eller ta en tang og knipe til mens du skrur. Så skrur du bare ut de to festene nede ved calipern og så er den ute, mye bedre å bytte fjærer med hele demperen ute enn å plundre med det når den fortsatt er i bilen.

#82952  av ScadamiCa

http://www.6gc.net/photo.php?file=/imag ... s/41_4.jpg

Den delen der det står "Sway bar bolt" på.

Blir sannsynligvis nødt til å bare få den av ved hjelp av en kutter.

Men uansett, hva heter den delen der? trenger bare den lille. allså den som går vertikalt ned. Har de den på toyota? Og noen som har peil på delenr ol.?

#82953  av GT_rider

Det du har satt grønn ring rundt, er den delen av stabstag som er fast i demper. Bare å sette inn en umbraconøkkel i enden der, og løsne med fastnøkkel. Eller har det skjedd med deg som med meg, at sporene til umbracoen "forsvann".
Anbefaler rustløser på skruene før du begynner å skru.

Såg igjennom bildene. Har du fått fatt i manual til skifting av i bilder, eller er de tatt av deg fra din bil??

#82957  av ScadamiCa

La oss si at det ikke er noen spor til umbracon lengre.

Var en How to jeg fant på nettet bildene er fra. Men er likt hos meg.

Hvordan løste du problemet??
Har jo løsnet dem endel.. men nå er det ikke mer spor igjenn.

#82960  av 2fastgt4

ScadamiCa skrev:La oss si at det ikke er noen spor til umbracon lengre.

Var en How to jeg fant på nettet bildene er fra. Men er likt hos meg.

Hvordan løste du problemet??
Har jo løsnet dem endel.. men nå er det ikke mer spor igjenn.
jeg brukte det eneste jeg hadde.baufil.du har ingen andre valg når unbrakoskrua er ødelagt. :)

#82962  av ScadamiCa

2fastgt4, tårer nesten ikke spørre hva du gjor med baufila, men hva gjor du :P ? :oops:

#82963  av GT_rider

Har ikke gjort det selv, men regner med at du må sage på skrå, for å dele mutteren på ett vis.
Vinkelsliper er jo også ett alternativ viss du er stø på handa.

Lite kjekt når slike ting skjer. Blir så opgitt liksom :(

#82965  av ScadamiCa

Skal prøve å bare skru dritten på plass i mårå. Viss det ikke går så må jeg bare ta frem vinkelsliperen, så inn til toyota på tirsdag å få nye deler:)

Håper bare ikke dei koster så fælt mye.

#83003  av GT_rider

Viss det er skruen som er problemer så kan jeg tipse deg om at den er fingjenget. Husker ikke dimensjonen i farten. Lurer på om det ikke var M10??

#83020  av ScadamiCa

Nå har jeg da tatt frem vinkelslipern, å fått av den greia vi snakka om. Men forsatt får jeg ikke bøyd dem nok.

Er det noe mer jeg må gjør? :) Setter pris på litt svar..

Vurdere selv om jeg må løsne en stabilisator som kommer foran dekket. Viss dere forstår. :)

#83030  av tojo

For å gjøre jobben lettere,løsne hele fjærbenet.! :wink:
Da sparer du deg en hel masse arbeid. :D

#83196  av ScadamiCa

Har endelig fått greia løs:D:D

Bare ett lite spørsmål..
Stemmer det at man kan ikke få løse mansjetter i demper?? (T18)

Tror jeg leste dette på ett dansk forum. Men at mansjetten til Carina eller noe passte til celica.... Har delenr til den.. Stemmer dette?

#83210  av tojo

Vet ikke om det med mansjetten stemmer,men den til Carina passer nok.
Eller så kan du jo kjøpe mansjetter hos Mekonomen eller Bilextra.